Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Industrikontakt 32 amp lading blå adapter. Lasking nødvendig?

Startet av AmocoCadiz, fredag 29. mai 2015, klokken 10:24

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Ved kjøring i lange nedoverbakker når en ikke trenger re-generering, kan frirulling i N-Gear fungere greit og gi mer behagelig kjøring i forhold til å konstant passe gasspedal i D-gear for å holde kjøring i tilnærmet fri og "seile".
Er dette er greit eller finnes det en reel grunn til at det ikke er greit å skifte til N-gear av og til for frirulling. I følge manualen rekomenderes  f.eks. frirulling ved tauing til maksimalt ca 3km. Finnes det noen faktisk grunn til å ikke kunne bruke N-gear av og til, om dette kan skade drivverk?

TB

Instruksjonsboka beskriv 30 km ved tauing.

Det er ingen mekanisk forskjell på N og D, ikkje nokon grunn til at skade skal oppstå i lange nedoverbakkar. Ved tauing i D kan det tenkes at det blir varmeutvikling etter ei tid om farten er høg. Det kan blir ein svært lang nedoverbakke ved tauing. Det er nok advart mot tauing i stor grad av andre årsakar som trafikksikkerheit.

http://www.elbil.no/wiki/IMiEV:Instruksjonsbok
Tauing av bilen din
Taueringen er sveiset til understellet under støtfangeren foran.
- Installer slepestangen.
- Start bilen din (lampen "Ready" lyser).
- Sett velgerspaken i posisjon N.
- Utløs parkeringsbremsen.
- Tenn nødlysene på bilen din.
- Få tauet bilen din over en avstand på maks. 30 km og uten å overskride 30 km/t .
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 28. april 2015, klokken 23:32
Ved kjøring i lange nedoverbakker når en ikke trenger re-generering, kan frirulling i N-Gear fungere greit og gi mer behagelig kjøring i forhold til å konstant passe gasspedal i D-gear for å holde kjøring i tilnærmet fri og "seile".
Er dette er greit eller finnes det en reel grunn til at det ikke er greit å skifte til N-gear av og til for frirulling. I følge manualen rekomenderes  f.eks. frirulling ved tauing til maksimalt ca 3km. Finnes det noen faktisk grunn til å ikke kunne bruke N-gear av og til, om dette kan skade drivverk?

Frikobler daglig vinterstid når jeg skal få litt varme / tørke bremser. Null problem, men da bremser jeg som regel bilen ned til nær stillestående. Skal du frikoble og koble inn igjen i fart, bør du holde gassen litt inne - ellers så blir det full regenerering i det den settes i D. Dette slipper du som sagt dersom gasspedalen holdes 1-3 cm inne avhengig av fart. Aldri hørt ulyder eller merket noe galt ved å gjøre dette. Kjørt 45.000 km.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

AmocoCadiz

Takk for tilbakemeldinger om frirulling i N.
Har lurt litt på det med tauing også, kan jo oppstå behov for tauing av forskjellige årsaker over litt lenger avstander, og forstår ikke helt hvor grensen 30km kommer fra hvis bilen likevel er i "fri" ved tauing i N. Da skulle det vel i være mulig å taue over lenger avstander enn 30km, hvis en f.eks. tar noen pauser og lar bilen "hvile" litt for hvert 30km...?

tomrh

Bruker N ganske ofte faktisk, hvis målet mitt er å bruke minst mulig strøm. For regenerering gjenvinner ikke mer enn 80-90%. Men i bratte nedoverbakker der farten øker mye er det bedre å regenerere. Det å holde 80 km/t med litt regenerering inn på batteriet er bedre enn å seile i 100 km/t og kaste bort denne energien til luftmotstanden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Bruker selv N ofte, særlig i nedoverbakke for å få brukt bremsene. Har ikke merket noe problemer med å sette den i D igjen heller, det er litt forinkelse så det er ikke full regen med en gang, det virker i hvertfall slik. Kan umulig være mer skadelig enn å gi gass og så slippe helt opp. Jeg vil tippe at N ikke er som på en vanlig automat at det er fri, N er bare at all strøm til motoren er borte.

TB

#6
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 29. april 2015, klokken 10:41
Takk for tilbakemeldinger om frirulling i N.
Har lurt litt på det med tauing også, kan jo oppstå behov for tauing av forskjellige årsaker over litt lenger avstander, og forstår ikke helt hvor grensen 30km kommer fra hvis bilen likevel er i "fri" ved tauing i N. Da skulle det vel i være mulig å taue over lenger avstander enn 30km, hvis en f.eks. tar noen pauser og lar bilen "hvile" litt for hvert 30km...?

Tenker at Mitsubishi har brukt "tenkt på eit tal" metoden her - og 30 km vart valgt. Nissan har valgt 0 km for Leaf, usikker på dei andre merker.

Tauing over lengre avstandar kan skape trafikkmessige situasjonar, dvs. produsenten vil ikkje oppfordre til dette. På fosilbilar med automatgir har det vore gode grunnar til unngå tauing, ved at girkassa vil få skade av manglande smurning. Dvs, det er generelt akseptert at tauing ikkje er anbefalt ute blant mange kjøparar, utan at det er ein spesiell årsak til dette på elbilar.
(Taue i D kan føre til varmgang og overbelastning på motor og elektronikk ved at "bakken" er svært lang. )
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

automat

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 29. april 2015, klokken 10:41
Takk for tilbakemeldinger om frirulling i N.
Har lurt litt på det med tauing også, kan jo oppstå behov for tauing av forskjellige årsaker over litt lenger avstander, og forstår ikke helt hvor grensen 30km kommer fra hvis bilen likevel er i "fri" ved tauing i N. Da skulle det vel i være mulig å taue over lenger avstander enn 30km, hvis en f.eks. tar noen pauser og lar bilen "hvile" litt for hvert 30km...?

Hvis bilen må taues (pga tomt driftsbatteri), så vil jo ikke 12V batteriet lades. Det kan jo være så enkelt som at 12V batteriet ikke bør gå tomt under tauing. I tillegg til lys, så drives vel servo og bremsekraftforsterker fra 12V? Litt kjedelig om det plutselig forsvinner under tauing.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

erik e

Se der ja,nå kommer det grunner for ikke og taue for langt. Og det er flere. ;).  Og hvorfor er 30 km. grensa ?  Ja kunne jo vært 28 eller 33,kan jo lade 12v batteriet og taue lengre . Kutt ut ,hva fa.. er vitsen?  God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA