Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av tallyho, tirsdag 14. april 2015, klokken 08:47

« forrige - neste »

Gordon Retriever

#15
Sitat fra: tallyho på søndag 22. mars 2015, klokken 14:15
Er det flere som er forvirret mht. reell batterikapasitet?

Men hvorfor må det være slik?

Her er min teori:

Korrekt: 24,2kWh = total batterikapasitet.

Korrekt: 190km = offisiell rekkevidde ifølge NEFZ-testing.

Korrekt: 12,7 kWh/100km = offisielt forbruk ifølge NEFZ-testing.


Men hvorfor går ikke dette regnestykket opp:

Sitat24.2/12.7 x 100 = 190km

Jeg har ikke fått finlest detaljene for testprosedyrene ennå, men det ser ut som tap i ladeprosessen er et sentralt stikkord.

I måling av rekkevidde kjøres bilen gjennom testsyklusen gjentatte ganger til batteriet er tomt. Tilbakelagt distanse = rekkevidde. Enkelt og greit.

Ved måling av forbruk kjøres bilen gjennom testsyklusen.  Deretter settes bilen på lading, og man måler hvor mye strøm som tilføres bilen fra strømnettet.  Og dette tallet vil pga. tapet i ladeprosessen være høyere enn de antall kWh batteriet tar til seg.

Dette kan også forklare hvorfor det er såpass enkelt å kjøre en e-Golf under 12,7 kWh, siden måleren i bilen oppgir forbruk tank to wheel, mens de offisielle forbrukstallene er pump to wheel.






mihkku

Uansett hvordan jeg regner det frem og tester så kommer jeg frem til et svar på ca 21kwh hver gang.

Har en teori at når vi står der tomme for strøm til å kjøre, så trenger vi fortsatt strøm til vitale funksjoner som varme og derfor er det en buffer. Dette er dog en teori da jeg aldri har gått tom for strøm :)

Råde

Du har nok rett Gordon (og mihkku). Samme er diskutert andre steder her (altså NEFZ syklus ift oppgitt batterikapasitet og tap ved lading).
e-Golf | X75D

Tbg

Jeg vet ikke hvor mange her som har sett oppunder bilen sin, men som de fleste vet så er det lite bagasjeplass under gulvet i bagasjerommet. Hvis man tar en titt oppunder bilen her, er det bare gulv og tomrom. Det kan se ut som om det skal være plass til en stort eksospotte faktisk.
Jeg tenker at ved hastigheter over 50 må jo dette "rommet" som er oppunder her fange mye luft.
Det er jo plater under bilen, men de slutter ved bakhjulene.

Har noen her noen tanker rundt dette?

Råde

#19
Ikke veldig mange, men jeg har lagt merke til det enorme sorte hullet.

Som du sier så er det nok plassen til potter og bensintank, men what a waste. Her kunne man ha fått a) større bagasjerom, b) større batteri eller c) en enorm basskasse.

Som du sier er det sikkert masse turbulens her (suger rekkevidde) og kanskje også resonans. Hadde gjort seg å plate/isolere, kanskje?
e-Golf | X75D

Tbg

Sitat fra: Råde på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:29
Ikke veldig mange, men jeg har lagt merke til det enorme sorte hullet.

Som du sier så er det bok plassen til potter og bensintanken, men what a waste. Her kunne man får a) større bagasjerom, b) større batteri eller c) en enorm basskasse.

Som du sier er det sikkert masse turbulens her og kanskje også resonans. Hadde gjort seg å plate/isolere, kanskje?

Jeg skulle mer enn gjerne sett større bagasjeplass her! Mulighet for å få stappet ladekabblene, snøkost og div ting nedi her og senke gulvet 15-20cm. 

Kunne tenke meg å funnet ut av dette luftfanget her, om det har mye å si, men jeg driver ikke med langkjøring så jeg vil ikke kunne finne ut av det. om noen vil prøvde, kan jeg få laget en plate( tilpasser min egen bil) slik at noen kan vedkommende som driver pendling\langkjøring kan se om forskjellen er målbar.
Kriterier må da være standarhjul og at man er veldig oppmerksom på kjøremønster

Råde

Ville vært interessert men avstand er kun 15 km og farten maks 60 (og dekka 225...). Bør nok være landevei og litt motorvei for å se forskjellen ordentlig.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA