Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: noen som vurderer å bytte p85d til P90DL ?

Startet av M@Do, onsdag 22. juli 2015, klokken 20:15

« forrige - neste »

M@Do

Her er en video av den nye typen SuperCharger med væskekjølt kabel som er mye tynnere og fleksibel en dagens kabel. Denne skal også på sikt kunne tåle mye høyere effekt som igjen betyr kortere ladetid :-)


Leif1

Konvertitt fra S til X

Muffinman

Fin den, men seriøst: Du skal være bra spesielt interessert når du som privatperson termofotograferer en ladestolpe  :P

RaBalder

Jeg lurer litt på hvor mye mere "dill-dall" det er i denne ladestolpen som kan gå istykker slik at ting ikke fungerer.


  • Kjøleveske som kan lekke
  • Kjølepumpe som kan gi opp
  • Radiatorer som kan tettes til

Begynner å se likheter til f.eks. de supre måkevingedørene på Model-X. Hvorfor gjøre ting enkelt når det kan gjøres kjempekomplisert og "kuuulere"?   ::)

Amoss

Sitat fra: RaBalder på onsdag 17. juni 2015, klokken 20:24
Begynner å se likheter til f.eks. de supre måkevingedørene på Model-X. Hvorfor gjøre ting enkelt når det kan gjøres kjempekomplisert og "kuuulere"?   ::)

Nja og tja. Det de har prøvd å oppnå med dette er vel:
1. Gjøre ledningen enklere å håndtere.
2. Tillate raskere lading.

Delmål 1. kan oppnåes ved å lage en tynnere ledning, og derved også redusere lade-hastigheten.
Delmål 2. kan oppnåes ved å lage en tykkere ledning, og derved gjøre den enda mindre lett-håndterlig.

Den mest nærliggende alternative løsingen på begge problemene måtte være å lage en tykkere kabel, og la den håndteres av en robotarm (som de jo alt har snakket høyt om) som kobler den til bilen. Virker på meg som en enda "kulere" og mer komplisert løsning med enda flere potensielle feilkilder...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cairnz

Det er jo visse kriterier for raskere lading, og når man er på de effektnivåene som SC er på nå, så er det ikke småtteri vi snakker om. Kablene vi har på SC nå er 4 * 35mm^2. Jeg tror Griffel kan regne ut hva som må til for å lade trygt på ~150kW, uten aktiv kjøling, så lenge spenningen ikke øker. Hadde de kunne ladet med f.eks. 2000V istedet for 400V så kunne strømstyrken gått ned, og dermed også tykkelsen på kabelen, uten at effekten lider av det.
Elbilist

nortrahof

Det vil uansett være en utfordring å løse mht. pluggbar ladeforbindelse og store effekter som skal passere i løpet av kort tid.

Nå er det vel slik at strømtettheten øker ut fra senter i kabelen? Derfor kan det kanskje være lurt å erstatte innerkjernen med en slange for kjøling og å spinne kabelen rundt denne slangen? Vet ikke hvordan TM har gjort det.
- Uansett vil den pluggbare forbindelsen være et problem. Her er det visse tverrsnitt som er normert og kjøling ut i de små kontaktpinnene vil være en begrensning.

Vet ikke om både lader og bil måler spenningen under lading og "snakker sammen". Da vil man ha kontroll over spenningstapet og kan redusere ladestrøm etter hvor stort spenningstapet er. - Man vet allikevel ikke om dette skyldes punkttap i kontakten eller et jamnt fordelt tap i ladeledningen fra stasjonen uten å måle temperatur i både ladeplugg og kontakt i bilen. Dette kan jeg ikke se at TMS har (Side 16.1) på bilens ladekontakt.

Derfor tror jeg kun dette er til hjelp for å redusere vekten av ladekabelen til SC - og vil kanskje ha størst gevinst i varme strøk?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA