Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Siemens Ladestasjon WB140A

Startet av Råde, mandag 27. april 2015, klokken 22:59

« forrige - neste »

Zanta

Som ny elbil-bruker har jeg hittil kun ladet hjemme, men tenkte å prøve hurtiglading. Fant kart over hurtigladere, og kjørte dit. Parkerte, koblet til kontakten, holdt RFID-brikken foran leser (Fortum-stasjon), og ble autentisert. Etter noen sekunder kom den en melding om at "DC charging not available". Var jeg uheldig på min første hurtig-"fylling", eller er status varierende for offentlige ladestasjoner?

Terjer

VW e-up! - Aurskog-Høland

emil

Nedetid på hurtigladere forekommer, både på DC-ladere for oss vanlige og også innimellom på rene AC-stolper.

Overvåking av ladere skal skje automatisk, men det forekommer feil så man kan ikke alltid stole på hverken defekt eller ok status.

Jeg har derimot vært så heldig at jeg på litt over 130 hurtigladinger ennå ikke har kommet til defekt hurtiglader som har vært nødvendig for videre reise. Har etter at hurtigladerdekningen på E18 gjennom Agder/Telemark/Vestfold ble brukbar hatt 1-2 turer pr måned fra sørlandet i retning Oslo uten noe større utfordringer. De siste gangene har jeg ikke engang sjekket status før avgang, men tar høyde for at vi kan komme til defekt lader så vi legger ingen viktige planer på reisedagen.

Har kommet til defekt lader et par ganger når jeg bare har vært innom en tilfeldig lader for å kikke uten å ha hatt et stort ladebehov.

Kommer man til en lader som ikke er i normal status kan du ta og ringe servicetelefonen til Fortum (eller annen operatør) og høre om de kan hjelpe. Ofte vil en restart av ladestasjon hjelpe.

TB

Det har vore rapportert om mange feil på hurtigladere. I enkelte tilfelle har det og teke lang tid med feilretting. I andre tilfelle har det vore feil som lar seg rette ved å starte lader på nytt - ved å ringe eigar av lader kan omstart bli gjort via fjernstyring.

Har inntrykk av at statusoversikt stort sett stemmer, men det kan nok framleis skje at det er feil som ikkje er rapportert. Kan nok lønne seg å kontakte eiger av laderen for å sikre seg at feilen er kjent.
Ein parameter er siste rapporterte status, om lader normalt er ofte i bruk, men har ein eldre status betyr det at status kan vere feil.

Det finnes ein felles oversikt, med statusoversikt:
http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Sitat fra: TB på fredag 03. april 2015, klokken 10:51
Ein parameter er siste rapporterte status, om lader normalt er ofte i bruk, men har ein eldre status betyr det at status kan vere feil.

Det finnes ein felles oversikt, med statusoversikt:
http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Hvis du bare skal ha status:
http://ladestasjoner.no/mobil/nobilvakermobile.php

Men ja, når laderen sist var i bruk gir som oftest en god indikasjon på om laderen er operativ eller ikke hvis den er i et område man normalt sett burde regne med jenvlig bruk.

Eneste dumme med statusen fra ladestasjoner.no er at den ikke sier noe om hvilken type kontakt som er i bruk eller nede.

Når jeg sjekker status nå ligger mange av Fortum sine stasjoner inne med siste status rundt midnatt, så det kan være at alle ladestasjonene deres får en felles reboot da

emil

De teoretiske 50kW laderen kan gi oppnår du aldri, men noe rundt 40-45kW kan være mulig i starten av ladingen når batteriet er nesten tomt. Etterhvert som batteriet fylles går ladeeffekten ned, og avhengig av batteritype og eventuelle kjølemuligheter varierer denne nedgangen mellom bilmodellene. Temperaturen på batteriet påvirker også ladehastigheten der et kaldt eller veldig varmt batteri gir lavere hastighet. Starter du med 50% på batteriet kan du godt allerede være nede i noe rundt 30kW i ladeeffekt fra laderen selv under optimale temperaturforhold..

Vil tro at tiden stopper når ladingen stopper, også på feil. Sjekk ellers med fakturaen som kommer fra Fortum om det er noe som ikke stemmer.

Leon

Sitat fra: Zanta på fredag 03. april 2015, klokken 05:21
Kan man stole på statusoversikten her: http://map.chargedrive.no/ ? Når jeg sjekker aktuell ladestasjon nå, står det at begge DC er i orden, men ikke AC. Overvåkes disse av fortum, eller er man avhengig av at noen melder inn dette manuelt?
map.chargedrive.no er den oversikten jeg har best erfaring med. Tilsvarende for gronnkontakt.no fungerer ikke like bra, siden den ikke skiller på de enkelte laderne på stasjonen. Den forteller heller ikke om laderen er i bruk.

Det ideelle ville vært om all informasjonen lå i hurtigladekartet.no, men denne er dessverre ikke alltid like oppdatert  :(

Sjekker det jeg kan sjekke på forhånd når jeg vet jeg skal lade. Det tar ikke mange minuttene, og er verdt bryet hvis jeg kan unngå å bli stående ladefast.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA