Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf langt mer feilfri enn konvensjonelle biler

Startet av runarlan, fredag 27. mars 2015, klokken 12:28

« forrige - neste »

LMOR

Det høres merkelig ut. De selger samme tjenesten uansett.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Electrix

De selger ikke strøm,  de selger, eller egentlig leier ut ladetilgang,  men jeg er enig i at man burde gjøre en endring i lovverket for å forenkle dette. For AC-kontakter burde det være greit med kWh-prising,  men for DC laderne bør det nok være en form for prising som gjør at man drar videre til neste når batteriet begynner å ta imot lite strøm. Minuttprising er en enkel løsning her,  men det beste ville vært om laderen kunne fordele effekten mellom to eller flere biler,  da ville også problemet vært løst.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

runarlan

Sitat fra: EinarV på tirsdag 31. mars 2015, klokken 16:19
Husker ikke om det var Fortum eller Grønn Kontakt jeg spurte om hvorfor de ikke har kWh pris i stedet for minutt pris. Svaret var egentlig greit nok, de har ikke lov å selge strøm, bare en lade tjeneste. Ser for meg at det må en lov endring til her, skal spille det inn mot Elbilforeningen sentralt.

Jeg mente også at et av ladeselskapene sa dette til meg, og måtte sjekke opp dette. Derfor sendte jeg en mail til Norges Vassdrags- og Energidirektorat som har ansvar for konsesjonene for salg av strøm. Svaret jeg fikk var "I dag er det slik at det ikke kreves omsetningskonsesjon for å drive ladestasjoner for elbiler." Derfor er det som jeg ser det, full tilgang til å selge strøm per kWh.

LMOR

Flott at du sjekket. Jeg mener å ha over gjennomsnittet kontroll på forskriften, så derfor var det relativt opplagt at du hadde fått feil informasjon i første omgang.
Jeg var spent på svaret om hvem som da selger deg strømmen  ;)

På sikt vil det nok bli krav om å skille den fysiske leveransen av strømmen, og hvem du velger å kjøpe strømmen av. Tipper NVE vil regulere dette en gang i fremtiden, og da vil vi kunne stoppe på en hvilken som helst stasjon, og få strømmen fra den kraftleverandøren vi velger, og gjennom dem betale for nett-tilknytningen. Men selv da må du kunne kjøpe strøm uten å ha gjort et aktivt valg.

Men først må det bli nok ladestasjoner..., og handel med strøm gjennom disse må bli omfattende nok til at det er verd å bygge en slik løsning rundt dette.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA