Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger i storbyene

Startet av Panduck, tirsdag 18. november 2014, klokken 00:39

« forrige - neste »

Rio

C3PO: Du skal kunne lade på begge disse (uansett om det står 400V eller 230V, så får du bare 230V).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kianus

Fungerer veldig fint for meg med Kia Soul EV.
Har testet begge ladestolpene, og begge to fungerer veldig bra.

Powerflux

Sitat fra: Kianus på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:56
Fungerer veldig fint for meg med Kia Soul EV.
Har testet begge ladestolpene, og begge to fungerer veldig bra.
Gjør de det enda....etter at Kia``en din har vært der ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

C3PO

Ok, da er det kanskje ladekabelen som det er noe feil med?

Powerflux

Sitat fra: C3PO på onsdag 03. desember 2014, klokken 21:29
Ok, da er det kanskje ladekabelen som det er noe feil med?
Hehe, neida! Det var en periode for litt siden der Kia``ene tok knekken på alle hurtigladerene.
Tror det er blitt orden på dette nå :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Panduck

Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. desember 2014, klokken 21:40
Hehe, neida! Det var en periode for litt siden der Kia``ene tok knekken på alle hurtigladerene.
Tror det er blitt orden på dette nå :)

Nå gjalt jo det kun DC laderene. KIA tar neppe knekken på 22kW kontakten på Råholt, med sin 6.6kW lader. KIA kan derimot be om 100kW fra et DC punkt, og om DC punktet ikke har vært testet til max av hva den kan levere, kan det vel være det som tok knekken på det? Ikke vet jeg, er bare en teori :)

Panduck

Råholt i dag. Tesla på 7kW laderen, rånerbiler på begge 22kW plassene. Tesla'en kunne sikkert hatt god nytte av disse plassene, men det var jo langt mer viktig å vise frem råne-biler med masse terninger, enn å la en som trenger strøm få ladet. Håper skiltene kommer snart..

ew

Råholt i går. Skiltet fungerer, fossilene holder seg stort sett unna. Begge ladestolpene virker, men 22kW-stolpen har ikke status-lys. Man får ladet likevel, så fremst man ikke knekker(!) opp lokket for å sjekke sikringene (fy, noen!). Standardnøkkelen fra Elbilforeningen fungerer på lokkene, men det hjelper ikke for lysdiodene i stolpen.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Panduck

Sitat fra: ew på torsdag 19. mars 2015, klokken 09:21
Råholt i går. Skiltet fungerer, fossilene holder seg stort sett unna. Begge ladestolpene virker, men 22kW-stolpen har ikke status-lys. Man får ladet likevel, så fremst man ikke knekker(!) opp lokket for å sjekke sikringene (fy, noen!). Standardnøkkelen fra Elbilforeningen fungerer på lokkene, men det hjelper ikke for lysdiodene i stolpen.

Nåja, jeg ser fremdeles fossilbiler stående der, spesielt ved 22kW laderen da de tror den ikke virker. For to dager siden sto en fossil-stasjonsvogn og tok opp BEGGE 22kW ladeplassene. Om stolpen virker bør de virkelig få rettet lysene, så folk forstår at elbiler kan lade der.

Kianus

Fortum er varslet angående at ladestolpen ikke har lys, så får vi håpe den blir fikset snart.

ew

Satser på at de klarer å få det til innen sommeren... ;)

Forøvrig er det temmelig lurt om eiere av elbiler som ikke kan lade med 22 kW (dvs. de fleste unntatt Tesla og Renault ZOE) unngår å parkere på de to plassene til venstre. Ser dessverre at mange Leafer bruker disse plassene som parkeringsplasser når de handler, uten å lade, og det kan jo fort irritere litt.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Panduck

#26
Sitat fra: ew på fredag 03. april 2015, klokken 20:47
Forøvrig er det temmelig lurt om eiere av elbiler som ikke kan lade med 22 kW (dvs. de fleste unntatt Tesla og Renault ZOE) unngår å parkere på de to plassene til venstre. Ser dessverre at mange Leafer bruker disse plassene som parkeringsplasser når de handler, uten å lade, og det kan jo fort irritere litt.

Hvorfor skal de det? Jeg leser jo stadig om Zoe folk som ber om ustrakt utbygging av 22kW ladere, med filosofien at "alle kan jo lade fra dem!", og som mener det er helt greit at en 3.3kW LEAF står koblet til der. Og det kan faktisk være en grunn til at en LEAF plugger seg inn i 22kW laderen.  Har man en 6.6kW lader på LEAF, og det allerede står en bil plugget inn i "tregladeren" der, får man ikke 6.6kW, men ca halvparten. Står man på 22kW laderen, får man 6.6kW. På en times tid betyr det faktisk en god del.

Om det er Tesla, Leaf eller Zoe som parkerer uten å lade spiller vel ingen rolle, bør ikke irritere seg mer over at en Tesla står der uten å lade (har sett det) enn at en Leaf står der uten å lade.

Nå skal det sies at jeg stort sett bare parkerer på tregladeren, da jeg ikke har mer enn 3.3kW, men når en person som jeg vet har 6.6kW lader i bilen sin parkerte på tregladeren, satt jeg bilen min på 22kW laderen, så hun skulle få 6.6kW fremdeles. Men da satt jeg inne på sushi-stedet og hadde god utsikt til parkeringsplassen, og om den andre 22kW laderen hadde blitt tatt, hadde jeg flyttet bilen min.

Senterledelsen sa at det skulle bli skiltet med "3 timers max parkering" på tregladeren og "1 times max parkering" på 22kW laderen. Men slik ble det altså ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA