cellespenning 85KWh batteriet ved 100%/90%/80%

Startet av dosmont, tirsdag 14. april 2015, klokken 02:37

« forrige - neste »

dosmont

Er det noen som med sikkerhet vet hva spenningen er ved 100%/90%/80%, og om % til Volt er det samme på de forskjellige batterimodellene?
Grunnen til at jeg lurer på det, er at jeg har en følelse av at det er lagt inn strengere marginer på batteriene, sånn at de varer lengre.
Men at de nyeste batteriene er produsert med de forutsetningene, og med gammel standard egentlig har vært litt større.
Eksempel (90%=4,05V gammel standard)(90%=4,02V ny standard) jeg vet ikke de riktige verdiene, så dette bare for å forstå hva jeg mener.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

OleJA

Sitat fra: dosmont på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:37
Er det noen som med sikkerhet vet hva spenningen er ved 100%/90%/80%, og om % til Volt er det samme på de forskjellige batterimodellene?
Grunnen til at jeg lurer på det, er at jeg har en følelse av at det er lagt inn strengere marginer på batteriene, sånn at de varer lengre.
Men at de nyeste batteriene er produsert med de forutsetningene, og med gammel standard egentlig har vært litt større.
Eksempel (90%=4,05V gammel standard)(90%=4,02V ny standard) jeg vet ikke de riktige verdiene, så dette bare for å forstå hva jeg mener.
En kan observere dette ved lading på superlader, da raporteres spenning på hele batteripakka. Ved 100% topper denne ut på 404-405V. Dividert på 96 celler som det er i batteriet -> ~4.20V.

4.2V oppgis vel normalt også som maks ladespenning for LiIon celler, så Tesla har nok satt en relativt lav sikkerhetsbuffer i denne enden av skalaen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA