Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: varselmelding når jeg starter bilen, hva betyr det?

Startet av krihir, torsdag 13. august 2015, klokken 20:46

« forrige - neste »

krihir

Er det noen som har kjørt strekning Trondheim - Kr.sund ( Frei )?
Tenker å hurtiglade på Orkanger og Valsøyfjorden, men klarer vår Nissan Leaf 2014, å komme seg til Valsøyfjorden?
Strekningen Orkanger - Valsøya er 88 km.
Håper på raskt respons da vi har lyst å kjøre til neste helg.

leafnor

Hei.

Har selv en slik plan, og sjekket med bruk av ruteplanlegger via Carwings. Denne har tre hastighetsnivå å analyser forbruk på.
Den sier distansen er 79,4 km, googlemap 80km, så kortere enn 88 som du nevner.
Men, den sier også uten bruk av varme
Sakte: 9 streker
Normal: 10
Raskere: 12, men er tom 1 km før ladestasjon.

Legges bruk av varme inn og uttemp er 10 grader går det en strek mer.

Jeg tenker at du klarer deg.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

krihir

Leafnor: strekningen jeg er mest bekymret for er Orkanger-Valsøya, man får bare ladet 80%, og med den stigningen opp fjellet drar det sikkert en del strøm... :-\  Har sååååå lyst å kjøre med bilen, men kjedelig skal man bli stående oppå fjellet. Vært kjekt å visst om noen som har kjørt den strekningen  :)

leafnor

Sitat fra: krihir på søndag 12. juli 2015, klokken 12:10
Leafnor: strekningen jeg er mest bekymret for er Orkanger-Valsøya, man får bare ladet 80%, og med den stigningen opp fjellet drar det sikkert en del strøm... :-\  Har sååååå lyst å kjøre med bilen, men kjedelig skal man bli stående oppå fjellet. Vært kjekt å visst om noen som har kjørt den strekningen  :)
Ruteplanlegger kan velges på 80% strøm, og på sakte sier det at du også kommer frem. Bruker 8 segment og ikke 9 som ved 100%, men det 12 segmentet er nok regnet å ha mindre energi enn de øvrige.
Om du bare får ladet 80% på hurtiglader, så kost på deg en time med saktelading på en av de gratisplassen i Orkanger. Da skal det være greit tenker jeg.
Opp på høyeste punkt (351 moh) er det gått med 5 streker, og det er 1/3 av dist. Ned til vinjefjorden og 0 moh går det 2 streker. Da er det 1/3 igjen, og så og si flatt. Pen kjøring der trekke 3 streker.
Så det skal gå selv med 80%. Men klattlader du litt på toppen så er det "mer enn nok"
Men dette er teori. Dog tror jeg min 2012 med GOM på ca 125km etter fulladig skulle klare det.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Olee

Sitat fra: krihir på søndag 12. juli 2015, klokken 12:10
Leafnor: strekningen jeg er mest bekymret for er Orkanger-Valsøya, man får bare ladet 80%, og med den stigningen opp fjellet drar det sikkert en del strøm... :-\  Har sååååå lyst å kjøre med bilen, men kjedelig skal man bli stående oppå fjellet. Vært kjekt å visst om noen som har kjørt den strekningen  :)
Hvis du ikke ankommer hurtigladerern med tomt batteri får du vel ladet til litt mer enn 80%? Sist jeg prøvde å lade lenge ladet bilen til 100%. Da hadde jeg ca 30% når jeg begynte...

perasb

Sitat fra: krihir på søndag 12. juli 2015, klokken 12:10
Leafnor: strekningen jeg er mest bekymret for er Orkanger-Valsøya, man får bare ladet 80%, og med den stigningen opp fjellet drar det sikkert en del strøm... :-\  Har sååååå lyst å kjøre med bilen, men kjedelig skal man bli stående oppå fjellet. Vært kjekt å visst om noen som har kjørt den strekningen  :)

Hei krihir,

Fruen kjørte tur-retur Frei-Trondheim med vår 2013 Leaf i april i år. Hun sier at turen gikk helt smertefritt, uten rekkevideangst og med komfortabel temperatur i kupeen. Husker dessverre ikke detaljer rundt ladenivå og strømforbruk... Men dette klarer Leafen helt utmerket, så det er bare å kjøre på! :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA