Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Sverre H, lørdag 18. april 2015, klokken 00:05

« forrige - neste »

Sverre H

I det festlige snøværet vi har på Østlandet nå har kona som er helt fersk elbilist i skrivende stund stått i kø i nærmere 3 timer. Hun har nå i flg Leaf Link 2 bars igjen på batteriet med en range på 27 km. Men bilen rikker seg ikke. Er dette normalt...???
2015 Leaf Tekna 6,6kW White Pearl

fws

Det første jeg tenker på er om hun har greid å sette bilen i "startmodus" trykket påstartknappen uten å holde inn bremsen. Vet det er litt dumt spørsmål, men i blandt er det de banale tingene som er feil=)
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Sverre H

Jeg mistenker at du har rett fws. Hun har bare hatt bilen noen få dager og har nok stresset fælt. Snakket med henne nå og hun har fått den til å bevege seg igjen...

Den skal gå helt ned til 0 før det er bom stopp ikke sant?
2015 Leaf Tekna 6,6kW White Pearl

Silkefot

Den går fortsatt minst en mil etter at alle "strekene" er borte og ant km viser -- (4% igjen på batteriet da) så ikke fortvil. Helt sist går den i skilpadde modus
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Sverre H

Ok, det høres betryggende ut. Det som ikke er like betryggende er at veien hun står på er sperret av to vogntog og det anslås fortsatt 2-3 timer venting på bilberging. Dilemmaet nå er vel da varme vs kjøring. Setevarmen går vel på 12v batteriet, men hvor lenge kan den brukes tro...?
2015 Leaf Tekna 6,6kW White Pearl

Silkefot

Sete og rattvarme tar minimalt med strøm. Slå av A/C og varme (finnes en off knapp) og sett den på i korte tidsrom på 16,5 grader med vifta mot vindu så hun får bort dogg hvis hun må spare på strømmen.

Kanskje bedre å ut av køen å bruke ventetiden på å lade et sted...

Andre på forumet som kan dette bedre en meg men hun har tilgang på energi forbruket på et skjermbilde under carwings menyen så hun kan se hva bilen drar av strøm til enhver tid og til hva

Uansett, lykke til og bare spør :-)
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Sverre H

Da har hun omsider kommet seg til en ladestasjon etter 5 timer i stillestående kø.. Det holdt akkurat!

Vi har lært et par ting i dag både om bilen og om det å være elbilist. Blant annet har vi lært at de 2-3 dagene i året de melder slikt vær så tar kona Jeepen på jobb ;)

Takker for innspill og gode råd!
2015 Leaf Tekna 6,6kW White Pearl

smaug01

Ja det er nok en nyttig lærdom og mitt største ankepunkt mot elbilen i dag. Den har for liten sikkerhetsmargin mtp nettopp slike situasjoner. I Norge burde alle elbiler hatt en bensinbrenner på plass slik at varme i det minste er forutsigbar. Været i Norge er uforutsigbart og da kan en liten tur på noen mil føre til at noe som i utgangspunktet er en fillesak plutselig bli litt krise. En bensinbrenner som kan holde varmen i 8-10 timer kan være gull. De som bruker bilen der bensinbrenner ikke er like nødvendig må ikke bruke den.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Ebe

Evt ha med seg klær slik at man kan slå av bilen. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

smaug01

Begge deler vil jeg si er en selvfølge over fjelloverganger og mer øde strekninger. Tilstrekkelig varme i bilen til å holde front og sideruter is/duggfri selv når det river og røsker rundt bilen burde være en selvfølge på en bil i Norge.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

kjbu

Nordisk Leaf skulle hatt oppvarmet frontrute, da hadde vi spart oss for mye duggproblemer.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

smaug01

Ja det er jeg enig i. Spesielt den øvre delen av ruten kunne vært elektrisk oppvarmet men japsene generelt er skeptisk til elektrisk oppvarmet frontrute. De mener visstnok at den optiske kvaliteten blir for mye forringet.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på mandag 30. mars 2015, klokken 15:52
Ja det er jeg enig i. Spesielt den øvre delen av ruten kunne vært elektrisk oppvarmet men japsene generelt er skeptisk til elektrisk oppvarmet frontrute. De mener visstnok at den optiske kvaliteten blir for mye forringet.

Jeg er av typen som tydelig ser varmetrådene på frontrunta til f.eks en golf, men det er kanskje mest fordi jeg så sjelden sitter i en sånn bil. Hadde helt klart valgt det selv på Leaf hvis det hadde vært mulig.

smaug01

Jeg klarer også fint å se de og kan tenke meg at det ikke er helt toppers i motlys?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA