Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: VANNLEKASJE i Buddyen

Startet av Griffel, mandag 22. desember 2008, klokken 22:58

« forrige - neste »

Griffel

Neste generasjon LED lys (2009) produsere hele 100 lumens per watt – mer enn de rundt 80 lumens per watt som dagens xenon-lys skaper.og med levetid lenger enn bilens.

I Norge hvor vi kjøre med lys hele døgnet kan vi spare bortimot 180W om alle lamper blir LED lamper, noe som vil gi en elbil mellom 10 og 20% lenger rekkevidde. :)
(Tips til Buddy og Think)

Artikkel om LED billys:
http://www.tu.no/motor/article191695.ece
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på onsdag 10. desember 2008, klokken 11:35
I Norge hvor vi kjøre med lys hele døgnet kan vi spare bortimot 180W om alle lamper blir LED lamper, noe som vil gi en elbil mellom 10 og 20% lenger rekkevidde. :)

Har du ikke tatt i litt vel mye Griffel.

Normal kjøring trekker 12000 W, og da holder batteriet litt under en time eller 8 mil. Eller 150W/hr / km

180W ektra forbruk blir da etter disse beregningene litt over 1 km redusert rekkevidde.

Griffel pleier å komme med velfunderte skriv, så det kan godt hende jeg regner feil.  :-\
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#2
Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. desember 2008, klokken 14:46
Sitat fra: Griffel på onsdag 10. desember 2008, klokken 11:35
I Norge hvor vi kjøre med lys hele døgnet kan vi spare bortimot 180W om alle lamper blir LED lamper, noe som vil gi en elbil mellom 10 og 20% lenger rekkevidde. :)

Har du ikke tatt i litt vel mye Griffel.

Normal kjøring trekker 12000 W, og da holder batteriet litt under en time eller 8 mil. Eller 150W/hr / km

180W ektra forbruk blir da etter disse beregningene litt over 1 km redusert rekkevidde.

Griffel pleier å komme med velfunderte skriv, så det kan godt hende jeg regner feil.  :-\

Du har så rett i dette tilfelle har jeg surret meg helt og fullstendig bort 1-2% skulle det blitt. Jeg syntes nok tallet ble høyt. :P
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Jeg må si at hvis energimåleren nærmseg null og det er et stykke til målet så slår jeg av kjørelys og ha bare P-lys på. Hvis jeg blir stoppet av politiet så har jeg den unnskyldning at jeg er bare en uvitende engelskmann ( 10 år i norge)  :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Det er jo også slik at mange bekker små blir en stor å. Vi ser jo bare disse som seiler jorda rundt i seilbåter der hver eneste bolt er filt ned til det ytterste for at båten skal bli så lett som mulig. De hadd eikke gjort det om det ikke var noe å hente. Og slik sett kan det kanskje være noe å tenke på - hva man har liggende av unødvendig vekt i bilen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Sitat fra: cra på onsdag 10. desember 2008, klokken 21:52
Det er jo også slik at mange bekker små blir en stor å. Vi ser jo bare disse som seiler jorda rundt i seilbåter der hver eneste bolt er filt ned til det ytterste for at båten skal bli så lett som mulig. De hadd eikke gjort det om det ikke var noe å hente. Og slik sett kan det kanskje være noe å tenke på - hva man har liggende av unødvendig vekt i bilen?
Eller sittende i bilen... Kanskje mer å hente på en ørliten slankekur for noen?  ;D

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Sitat fra: ilmarw på torsdag 11. desember 2008, klokken 10:23
Sitat fra: cra på onsdag 10. desember 2008, klokken 21:52
Og slik sett kan det kanskje være noe å tenke på - hva man har liggende av unødvendig vekt i bilen?
Eller sittende i bilen... Kanskje mer å hente på en ørliten slankekur for noen?  ;D

Jo, og apostlenes hester er jo ett av de få fremkomstmidlene som faktisk er mer miljøvennlige enn el-bilen. Kanskje en ide å begynne med å parkere ett kvartal unna jobben? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Sitat fra: cra på onsdag 10. desember 2008, klokken 21:52
Det er jo også slik at mange bekker små blir en stor å. Vi ser jo bare disse som seiler jorda rundt i seilbåter der hver eneste bolt er filt ned til det ytterste for at båten skal bli så lett som mulig. De hadd eikke gjort det om det ikke var noe å hente. Og slik sett kan det kanskje være noe å tenke på - hva man har liggende av unødvendig vekt i bilen?

Apropo dette så kan du se på boltene på en tilårskommen Nissan (og sikkert flere bilmerker). Der er det stanset ut en forsenking i bolthodet. Det er av to grunner, redusere vekt og pris. Når en fabrikk lager 2 millioner biler med noen hundre bolter i hver så vil 0,01 øre spart pr bolt utgjøre noen kroner..... Og pr bil kan det fort utgjøre en liten kilo.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Sitat fra: Lynet på torsdag 11. desember 2008, klokken 10:58

Apropo dette så kan du se på boltene på en tilårskommen Nissan (og sikkert flere bilmerker). Der er det stanset ut en forsenking i bolthodet. Det er av to grunner, redusere vekt og pris. Når en fabrikk lager 2 millioner biler med noen hundre bolter i hver så vil 0,01 øre spart pr bolt utgjøre noen kroner..... Og pr bil kan det fort utgjøre en liten kilo.

Ja det er helt klart at for hele bilparken utgjør dette en betydelig mengde i absolutte tall.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Smily

Jeg ser det finnes LED pærer i forskjellige formater, men det virker som H4 pærer ikke er å oppdrive enda??

Noen som vet om det finnes? evt hvorfor ikke?

Tenker vel egentlig at alle el-biler burde være levert med LED som standard i ALLE lys....
Stavanger:
Reva 2009 mod

El rayo

#10
Sitat fra: Smily på mandag 29. juni 2009, klokken 08:06
Jeg ser det finnes LED pærer i forskjellige formater, men det virker som H4 pærer ikke er å oppdrive enda??

Noen som vet om det finnes? evt hvorfor ikke?

Tenker vel egentlig at alle el-biler burde være levert med LED som standard i ALLE lys....
H4 var ikke kommet i katalogen enda da jeg bestilte for et par uker siden, men nå står de der. http://superbrightleds.com/specs/H3_11-WHP.htm
Men det er vel ikke nær/fjern på disse? Og det står at de ikke gir nok lys til å kjøre i mørket! Blir garantert ikke godkjent på EU-kontroll.

Jeg har testet 1157-RLX3 som erstatter 5/21W bak-/bremse-lyspære. Byttet den ene for å sammenligne og det var såpass likt at jeg er ganske sikker på at det vil gå gjennom en EU-kontroll.
http://superbrightleds.com/specs/115x-xLX3.htm

Blinklyspærer synes ikke jeg det er noen hensikt å bytte. Hvis man bytter til LED må man også bytte blinklysrele medmindre bilen er utstyrt med elektronisk blinkrele.

Så i en norsk katalog at LED parklyspærer ikke kan brukes i samme lampe som hovedlys fordi de ikke tåler varmen.

Jeg kjøpte noen løse lysdioder til ca 1 dollar stykket og skal montere de på sokler fra passende pærer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Smily

Takker for svar El rayo :)

Da får vi bytte bak å vente til det kommer noen bedre kjørelys....

Noen som har erfaring med Xenon lys på el-bil? Skal ikke det også bruke mindre strøm? Ser for meg en liten vektøkning, men jeg vet ikke hvor mye utstyret veier...
Stavanger:
Reva 2009 mod

hens

Jeg har skiftet til LED både på Thinken og Volvoen, men ikke blinklys og hovedlys.

Når det gjelder Xenonlys på biler med kort akselavstand, er dette ikke å anbefale da de vil virke blendende ved litt last i bagasjerommet. Egentlig er det ikke lovlig å montere Xenon uten at det er automatisk høydejustering på lyktene.

Og nå vanker det kraftige bøter for lysterrorister!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Smily

Takker for matnyttige tilbakemeldinger  :)

Da parkerer vi Xenon prosjektet og venter til det finnes H4 i LED som er lyssterke nok  :-\
Stavanger:
Reva 2009 mod

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA