Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oettinger e-Golf!

Startet av HoeggenEL, søndag 19. april 2015, klokken 07:10

« forrige - neste »

HoeggenEL

LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

TorC

Nåja. Dette var jo bare en pressemelding en "journalist" i E24 trodde var en ferdig artikkel så han la det ut på nett. Selv om det er lite feil på batteri og motor på LEAF taler jo foruminnleggene for seg om alle andre feil. Godt mulig det er mindre feil også der, men det er neppe bare 3 kunder som har klaget på resten av bilen. Alt fra vindusheiser, kondens osv.

En ting er selektivt valg av fakta, men at en nettavis ikke evner å stille kritiske spørsmål sier ganske mye om avisen.

En ting er løgner fra Nissan, men at dette presenteres som fakta av en nettavis er egentlig litt skremmende.  Det er IKKE 40 % billigere vedlikehold av LEAF enn andre biler. Med mindre man sammenlikner med helt andre type biler, men hvorfor stoppe på 40%? Leafen er jo minst 90% billigere i vedlikehold enn Bugatti Veyron. Og minst 99,99999999% billigere vedlikehold enn romstasjonen ISS.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

fredsjo

2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

BE

Enig med TorC. Tynn artikkel kun basert på lav feilrate på batteriene i Leaf.

Det er lite feil på Leaf, men ikke så lite som en kan få inntrykk av i denne artikkelen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RuneW

Sikkert riktig at det bare har vært 3 stk med så store problemer med batteriet at det har måttet byttes.

Men så har det heller alrdi vært batteri/fremdrift som har vært problemer med Leaf. Det er, merkelig nok, alt det som ikke har noe med at det er en elbil som har vært problemene. Bilen bærer (bar?) preg av at de har spart på mye for å få til en billig elbil og dette gir seg utslag i dårlig kvalitet(ssikring) på en del områder. Det TorC nevner, pluss svake spylerdyser, ulyder fra forstillingen, underdimensjonerte ledninger til fjernlys osv. osv.

I tillegg har det vært en del uvilje blandt Nissan-forhandlerene til å gjøre noe med disse tingene som gjør at totalpakken ikke er/var noe skryte av. Jeg tror dette har bedret seg. Jeg var også rimelig f*******t på Brennes Auto i Sarpsborg som våget å ta 5000,- for 2+ års servicene uten å ville forklare hvorfor de lå 2000,- over andre Nissan-verksteder. Merkelig nok måtte jeg bare betale rett over 3000,- når dagen kom og jeg hadde den på service...

Så det ser ut som ting har bedret seg på flere fronter.

Nå, etter 3 år og en del fram og tilbake til Nissan-verkstedet er nå bilen min endelig fri for alle "plager" og den fremstår egentlig som en bedre bil nå enn da den var 3 uker gammel.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

emil

Småfeil gjelder alle bilmerker og motortyper, hovedkritikken mot elbiler i tillegg til rekkevidden er levetiden på batteriet. Nå når dagens moderne elbiler nå begynner å nå 5år med minimale problemer på de dyreste komponentene er det veldig bra og bør få enkelte kritikere til å holde kjeft, eller finne seg andre ting å kritisere.

HoeggenEL

Det er jo levetid på batteri og motor (særlig førstnevnte) som har vært løftet fram som det største usikkerhetsmomentet blant kritikerne av elbil.
Motor og batteri er jo de største og dyreste(?) komponentene å bytte ut.
At disse viser seg å være meget holdbare og av god kvalitet er jo virkelig godt og betryggende å vite.
Svake 12V-batteri, dårlige vindusheiser og annet smånips på ett lite mindretall betyr lite i det store og hele, selv etter garantitiden.
:D
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: HoeggenEL på fredag 27. mars 2015, klokken 12:43
Det er jo levetid på batteri og motor (særlig førstnevnte) som har vært løftet fram som det største usikkerhetsmomentet blant kritikerne av elbil.

Et godt poeng at statistikken rundt batteriutskifting faktisk er meget relevant i forhold til det som flest har fryktet rundt elbilvedlikehold.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kjbu

Sitat fra: RuneW på fredag 27. mars 2015, klokken 12:34
Sikkert riktig at det bare har vært 3 stk med så store problemer med batteriet at det har måttet byttes.

Men så har det heller alrdi vært batteri/fremdrift som har vært problemer med Leaf. Det er, merkelig nok, alt det som ikke har noe med at det er en elbil som har vært problemene. Bilen bærer (bar?) preg av at de har spart på mye for å få til en billig elbil og dette gir seg utslag i dårlig kvalitet(ssikring) på en del områder. Det TorC nevner, pluss svake spylerdyser, ulyder fra forstillingen, underdimensjonerte ledninger til fjernlys osv. osv.

I tillegg har det vært en del uvilje blandt Nissan-forhandlerene til å gjøre noe med disse tingene som gjør at totalpakken ikke er/var noe skryte av. Jeg tror dette har bedret seg. Jeg var også rimelig f*******t på Brennes Auto i Sarpsborg som våget å ta 5000,- for 2+ års servicene uten å ville forklare hvorfor de lå 2000,- over andre Nissan-verksteder. Merkelig nok måtte jeg bare betale rett over 3000,- når dagen kom og jeg hadde den på service...

Så det ser ut som ting har bedret seg på flere fronter.

Nå, etter 3 år og en del fram og tilbake til Nissan-verkstedet er nå bilen min endelig fri for alle "plager" og den fremstår egentlig som en bedre bil nå enn da den var 3 uker gammel.

Hvordan ble du kvitt ulyden i forstillingen? Jeg har hatt min hos Brennes i Sarpsborg 2 ganger for å feilsøke, men de finner ingen feil (3.gang kan jeg vel heve kjøpet)
Høyre side foran har dunkelyd i små humper (kumlokk, re-asfalteringer, små hull etc). Tror ikke de har giddet å testkjøre den engang.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: TorC på fredag 27. mars 2015, klokken 00:23
Nåja. Dette var jo bare en pressemelding en "journalist" i E24 trodde var en ferdig artikkel så han la det ut på nett. Selv om det er lite feil på batteri og motor på LEAF taler jo foruminnleggene for seg om alle andre feil. Godt mulig det er mindre feil også der, men det er neppe bare 3 kunder som har klaget på resten av bilen. Alt fra vindusheiser, kondens osv.

En ting er selektivt valg av fakta, men at en nettavis ikke evner å stille kritiske spørsmål sier ganske mye om avisen.

En ting er løgner fra Nissan, men at dette presenteres som fakta av en nettavis er egentlig litt skremmende.  Det er IKKE 40 % billigere vedlikehold av LEAF enn andre biler. Med mindre man sammenlikner med helt andre type biler, men hvorfor stoppe på 40%? Leafen er jo minst 90% billigere i vedlikehold enn Bugatti Veyron. Og minst 99,99999999% billigere vedlikehold enn romstasjonen ISS.
Artikkelen ble vel skrevet fordi "alle" trodde batteriene måtte byttes ut etter få år. Noen spør fremdeler hva det vil koste å bytte batterier, og en del er overbevist at batteriene varer bare 5 år. Ellers viser opplysningene fra det engelske forsikringselskapet (garantiselskapet) at feilprosentet på en bensin/dieselmotor i gjennomsnitt er 0,255 %, mot Leaf sin 0,01%. Dette er en enorm forskjell, resten av bilen er det samme som for en vanlig bil, og var ikke omtalt da det var pga folks batteriskepsis den opprinnelige artikkelen ble laget . Her har jounalisten strekt det litt lenger slik de ofte gjør, men det er helt sikkert at faren for dyre feil på en eldre leaf vil være mye mindre enn på en eldre fossilbil. Jeg tror det med tiden vil vise seg at en eldre elbil er et trygt kjøp uten fare for turboras, havarert aut.kasse, høytrykkspumpe ventiltikking og oljelekasjer, for dårlige co målinger, bytting av kamakselsensor, veivakselsensor, sensorer i eksosen, lekk eksosanlegg og ødelagt katalysator/partikkelfilter.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

timingbeltkiller

Nissan scorer dårlig på AutoIndex.
Merket vitner om: For en fossilbilfabrikant som øker modelutvalget med en eller flere elbiler,
følger nissen som regel med på lasset = de kjente svakhetene følger med.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

smaug01

Leafen virker å være av en helt annen kvalitet enn resten av Nissan utvalget som jeg ikke vil ta i med illtang.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA