Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Beholder elbilfordelene til 2019

Startet av Avh, fredag 17. april 2015, klokken 11:39

« forrige - neste »

Avh

Sakker vi akterut? Ser at SC ligger mye tettere i England og Tyskland. I England er antallet stalls færre og tettheten i Tyskland skyldes vel hastigheten på autobahn. Men: bør utbyggingen i Norge endres? ; med det mener jeg flere steder med færre stalls? Kjør debatt...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Sjøhyene

Flere steder ja men overhodet ikke færre stalls. I hvertfall ikke på østlandet. Flere ganger opplevd kø og elendig fart pga høy trafikk på lier (har ikke nok erfaring med de andre til å uttale meg).
Og med alle nybilene som ankommer landet i disse dager bør de absolutt vurdere å enten bygge flere ladere på lier i tillegg til de 8+4 som er der, eller bygge en annen SC i nærheten. F.eks lenger sør ved tønsberg/sandefjord/larvik ish.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

arv

Hei
Jeg var eneste Tesla som ladet i Lier,
Bare 55kWh
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

cirys1

For meg er SC nettverket i Norge allerede bra nok (visst det ikke blir kø etterhvert, angående Tyskland så håper de vell på bedre salg visst infrastrukturen for lading allerede er på plass. Men Tyskland verner om sin bilindustri, så fordelene med elbil er veldig små kontra Norge. Det ser man på salgstallene som er veldig dårlige, de måtte også kutte prisen betraktelig ifjor.

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:56
For meg er SC nettverket i Norge allerede bra nok (visst det ikke blir kø etterhvert, angående Tyskland så håper de vell på bedre salg visst infrastrukturen for lading allerede er på plass.

Bra for din del, for meg mangler minst et par-tre-fire ladere på Østlandsområdet før SC-nettverket er fullt brukbart for mine behov.

For langturer er ikke SC så viktig for min del, da har vi stort sett god tid og vil gjerne se oss litt rundt. Har ikke noe problem med å ta en overnatting ekstra for eksempel. Har vi dårlig tid på langtur er det fly som gjelder. Men på lange dagsturer til/fra hytta eller andre lengre turer rundt på Østlandet er saken en annen. Da hadde SC vært fint men det er jo ingenting mellom f.eks Solli og Lillehammer, mot Kongsvinger eller nordover fra Oslo (E16 til Fagernes, Rv4 osv). Skal f.eks jeg tur/retur Fredrikstad-Gjøvik en dag sliter jeg. Det er 43 mil og ingen SC i nærheten. Da er en spisepause på et sted med 22kW gull verdt. Får da den nødvendige marginen i løpet av den tiden det tar å spise. Alternativet er å kjøre maks 80km/t i 110-sona eller ta en 7 mils omvei om Lier...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fastlane83

Enig med jkirkebo. Det mangler SC rett nord for Oslo. Håper det kommer noe på Kløfta etterhvert!
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Tekberg

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:01
Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:56
For meg er SC nettverket i Norge allerede bra nok (visst det ikke blir kø etterhvert, angående Tyskland så håper de vell på bedre salg visst infrastrukturen for lading allerede er på plass.

Bra for din del, for meg mangler minst et par-tre-fire ladere på Østlandsområdet før SC-nettverket er fullt brukbart for mine behov.

For langturer er ikke SC så viktig for min del, da har vi stort sett god tid og vil gjerne se oss litt rundt. Har ikke noe problem med å ta en overnatting ekstra for eksempel. Har vi dårlig tid på langtur er det fly som gjelder. Men på lange dagsturer til/fra hytta eller andre lengre turer rundt på Østlandet er saken en annen. Da hadde SC vært fint men det er jo ingenting mellom f.eks Solli og Lillehammer, mot Kongsvinger eller nordover fra Oslo (E16 til Fagernes, Rv4 osv). Skal f.eks jeg tur/retur Fredrikstad-Gjøvik en dag sliter jeg. Det er 43 mil og ingen SC i nærheten. Da er en spisepause på et sted med 22kW gull verdt. Får da den nødvendige marginen i løpet av den tiden det tar å spise. Alternativet er å kjøre maks 80km/t i 110-sona eller ta en 7 mils omvei om Lier...
IKEA Ringsaker har satt opp 6 ladepunkter, men foreløpig bare 3,7 kW ( men her kommer flere stolper om ikke for lang tid og da skal jeg få til 11kw eller 22 kW stolper). MAX burgerresturant rett ved siden av Ikea har fått opp 11 (kanskje 22kw) men jeg har bare enkel lader så jeg fikk 11 men det stod 16\32a i displayet på bilen. Har du tips til rimelige stolper for 22\11 kW?
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Hyperstress


Sitat fra: Avh på onsdag 25. mars 2015, klokken 17:52
Sakker vi akterut? Ser at SC ligger mye tettere i England og Tyskland. I England er antallet stalls færre og tettheten i Tyskland skyldes vel hastigheten på autobahn. Men: bør utbyggingen i Norge endres? ; med det mener jeg flere steder med færre stalls? Kjør debatt...

I Tyskland må de ligge tett pga hastigheten på autobahn, som du nevner. I England (London) og i byer i Kina så ligger de tett - kanskje fordi det der bor en vesentlig andel Teslaeiere i leiligheter der, uten mulighet for hjemmeladning.

Edit: sitatet
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mr.rs4

For min del, så er det så lite SC her i Stavanger / Sandnes, og andre hurtig ladere at jeg kommer nok til å kun lade hjemme. For det er der jeg kjører 95% av tiden. Håper på bedre utbygging.
Evt bare jeg som ikke finner gode ladestasjoner (nettopp fått min nye Tesla, og er ny i gamet)?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

jkirkebo

Sitat fra: Fastlane83 på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:14
Enig med jkirkebo. Det mangler SC rett nord for Oslo. Håper det kommer noe på Kløfta etterhvert!

Ikke bare der, men ihvertfall også på Hønefoss, Roa, Kongsvinger og Vinterbro om det sentrale Østlandet skal være godt nok dekket. Gjerne også på Gjøvik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Tekberg på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:27
IKEA Ringsaker har satt opp 6 ladepunkter, men foreløpig bare 3,7 kW ( men her kommer flere stolper om ikke for lang tid og da skal jeg få til 11kw eller 22 kW stolper). MAX burgerresturant rett ved siden av Ikea har fått opp 11 (kanskje 22kw) men jeg har bare enkel lader så jeg fikk 11 men det stod 16\32a i displayet på bilen. Har du tips til rimelige stolper for 22\11 kW?

22kW på Ikea Ringsaker ville vært veldig fint, det kunne vært et bra sted å stoppet enten på vei opp eller ned. Spiser også mye heller på Ikea enn på MAX ;)

Garo har vel greit prisede doble 22kW ladestolper mener jeg. Enkle og greie å bruke er de også.

http://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/ladestasjon-elbil-19606/ladestasjon-ls-3-m-2-x-mode3-2x22-kw-ls-3-ev2-22-kw.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Otto

Finnes det bedre kart over Tesla SC i Europa? Tesla sin egen er jo helt ubrukelig.

Mvh
Otto
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

RaBalder


Amoss

Sitat fra: Otto på torsdag 26. mars 2015, klokken 04:13
Finnes det bedre kart over Tesla SC i Europa? Tesla sin egen er jo helt ubrukelig.

Mvh
Otto


... eller bare rett og slett søke på "Tesla Supercharger" på google maps, da viser den alle superladere, men den henger litt etter. Har f.eks. ikke fått med seg Klett, Åsane og Nord-Norge bortsett fra Bardufoss enda.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øggen

Nevnt før, men i Møre og Romsdal finnes det bare 1 SC, og den ligger laaaangt nord i fylket.
"Ryktene" sier det kanskje kommer en på nye service senteret i Ålesund. Time will shøw.

Eller har jeg liten tro på at det noensinne blir 100 SC i Norge.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA