Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Chademo-adapter til utlåns?

Startet av Småfly, fredag 26. juni 2015, klokken 16:13

« forrige - neste »

Småfly

La merke til at batterikapasiteten har falt mye de siste dagene, ifølge leafspy.
Det er vel omdiskutert om denne er til å stole på. Lagde nå ihvertfall en liten graf om noen kan ha glede av det.
Blå stolper er ahr lest av leafspy, grafen er temperatur på batteri og kilometerstand i bunnen av de blå stolpene.
Lite datagrunnlag og ikke store variasjoner bortsett fra en dropp nå de siste dagene. Hadde vært gøy hvis noen andre hatt laget noe lignende for å se evt en trend i forhold til kapasitet/km/temperatur :)
Har forøvrig vært bare småkjøring på leafen siste ukene, skal på langtur til uka får se om den justerer seg opp igjen da. Ihvertfall noen som mener det...

emil

Alle verdier (Ahr, SOH, Hx osv) gikk ned hos meg de to ukene jeg var på ferie og svigermor brukte bilen. Hadde da satt at den kun skulle lades til 80%. 2x4 hurtigladinger og et par ladinger til 100% og tallene er igjen påvei mot normale verdier.

Hadde vel en annen tråd her med litt verdier jeg hadde logget over tid, men erfaringen er vel høyrere verdier om vinteren enn om sommeren. Og et par hurtigladinger på rappen får verdiene til å gå opp.

nr1rayner

Kjøpte min Leaf i mars, så er temmelig fersk. Enda ferskere med leafspy (pro).
Stussa litt på at SOH falt med tjah, var det 1-2% over 1 ukes tid, husker ikke nøyaktig. Regnet med at SOH skulle holde seg godt, og hvertfal ikke falle pga høyere temp (vi bor jo ikke akkurat i Texas, så glovarme snakker vi jo ikke om).
Det var nå nylig, ikke den helt store temp-variasjonen, men fra sånn tvilsomt sommerdekkføre til "ingen vits med vinterdekkføre" hvertfal..


Sitat fra: emil på onsdag 27. mai 2015, klokken 14:38
Alle verdier (Ahr, SOH, Hx osv) gikk ned hos meg de to ukene jeg var på ferie og svigermor brukte bilen. Hadde da satt at den kun skulle lades til 80%. 2x4 hurtigladinger og et par ladinger til 100% og tallene er igjen påvei mot normale verdier.

Hadde vel en annen tråd her med litt verdier jeg hadde logget over tid, men erfaringen er vel høyrere verdier om vinteren enn om sommeren. Og et par hurtigladinger på rappen får verdiene til å gå opp.

Jeg har (vrang?)lært at man bør lade til max 80%, men en 100% lading i ny og ne skal vel "balansere" pakken.. Kan ikke fatte og begripe at kapasitet skal gå ned av å lade max 80%..
Siden du merket økt nivå etter 100%-lading kan det kanskje være så enkelt som at parametrene blir satt på nytt? Regner med at bilen sånn ca må gjette seg til hva som er 100% hvis den aldri lades til det..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Småfly

Mener å ha hørt at Nissan anbefaler 100% lading hver fjortende dag hvis man bare lader til 80%. Det er vel for at cellene skal balansere seg.
Ellers tror jeg igrunn ikke disse tallene er så mye å bekymre seg for. De går ned for plutselig og gå opp igjen. Så lenge det ikke er en nedadgående trend over lang tid er nok kapasiteten på batteriene der, men at styreenheten tolker det som noe mindre enn det er.
Blir sagt at både langtur, hurtiglading og flere 100% ladinger får tallene til å stige igjen. Tror ikke dette øker den faktiske kapasiteten,  men at det får styreenheten til å justere tallene litt.

emil

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 28. mai 2015, klokken 00:28
Jeg har (vrang?)lært at man bør lade til max 80%, men en 100% lading i ny og ne skal vel "balansere" pakken.. Kan ikke fatte og begripe at kapasitet skal gå ned av å lade max 80%..
Siden du merket økt nivå etter 100%-lading kan det kanskje være så enkelt som at parametrene blir satt på nytt? Regner med at bilen sånn ca må gjette seg til hva som er 100% hvis den aldri lades til det..

Uten å være verdensmester på batteriteknologi tror jeg økningen i verdiene har mest med at bilen faktisk ser hva pakka er godt for når man pusher den litt med 100% lading og hurtigladinger. Når man kun lader til 80% må den nok gjette litt hva totalen er. Over tid er det nok best for batteripakken å ikke fullade, men så skal jo bilen brukes også og lading må tilpasses bruken, ikke motsatt.

nr1rayner

Sitat fra: emil på torsdag 28. mai 2015, klokken 07:52
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 28. mai 2015, klokken 00:28
Jeg har (vrang?)lært at man bør lade til max 80%, men en 100% lading i ny og ne skal vel "balansere" pakken.. Kan ikke fatte og begripe at kapasitet skal gå ned av å lade max 80%..
Siden du merket økt nivå etter 100%-lading kan det kanskje være så enkelt som at parametrene blir satt på nytt? Regner med at bilen sånn ca må gjette seg til hva som er 100% hvis den aldri lades til det..

Uten å være verdensmester på batteriteknologi tror jeg økningen i verdiene har mest med at bilen faktisk ser hva pakka er godt for når man pusher den litt med 100% lading og hurtigladinger. Når man kun lader til 80% må den nok gjette litt hva totalen er. Over tid er det nok best for batteripakken å ikke fullade, men så skal jo bilen brukes også og lading må tilpasses bruken, ikke motsatt.

Ja, da er vi visst enige alle mann  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA