Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Lokführer, tirsdag 14. april 2015, klokken 10:56

« forrige - neste »

B_Tesla

Veldig viktig det med temperaturstyring. Leaf er luftkjølt, samt at flere celler står oppå hverandre. Dette gir ulik temp på top og bunn. Tror jeg bytter batteri grunnet ønsket lengre kjørelengde, før jeg bytter på grunnlag av dårlig kvalitet. Føler meg Ganske trygg på dette.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Kavorka

Har sett at det ofte argumenteres med antall ladesykler når det snakkes om batterilevetid. Finnes det historikk som tilsier at Panasonic-batteriene i MS eldes sakte nok til at det er antall ladesykler som er begrensningen? Tenker da på fysisk aldring av materialer batteriene består av.

Når jeg vurderte for og imot TMS-kjøp hadde jeg som forutsetning at batteripakke kan feile etter 8 år. Lengre levetid enn dette var bonus. Hvis noen kan vise til at aldring ikke er en issue, vil det være en stor pluss. Slik informasjon er også interessant hvis man skal selge bil som nærmer seg garantigrensen :)

RaBalder

Aldring vil være et moment oppi dette.

Et batteri som holdes på 50% i 5 år uten å brukes ellers, vil få redusert kapasitet. ref:



Sjøhyene

Sitat fra: Lokführer på søndag 22. mars 2015, klokken 17:22
Jeg har klokketro på batteriteknologien, men hvor mange(få) km får man ut av ei batteripakke i et worst case scenario?

Worst case er en ladesyklus eller ca 400km pluss det bilen kom levert med. Best case er kanskje 100 tusen ladesykluser eller ca 40 millioner km.

Blir litt sånn "Hvor langt er et tau?" type spørsmål.
Det kommer ann på  :P
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

petersv

Sitat fra: Lokführer på søndag 22. mars 2015, klokken 18:27
Sitat fra: RaBalder på søndag 22. mars 2015, klokken 17:57
Sitat fra: Lokführer på søndag 22. mars 2015, klokken 17:22
Jeg har klokketro på batteriteknologien, men hvor mange(få) km får man ut av ei batteripakke i et worst case scenario?
Relativt normalt norsk(ikke ørkenvarme) bruk.
I verste fall så får du 0km utav en full batteripakke. Det er jo mulig å svi av alt på oppvarming eller kjøling av kupeen.
Jeg tenker mer i retning antall ladesykluser før batteriet er utarmet.

Worst case er jo en halv syklus, batteriet kan fint konke på første opplading. Mao. er ikke worst case så interresant,  gjennomsnitt derimot.

nortrahof

Jeg ville tro at om Tesla garanterer batteriet i 8 år, så er nok praktisk levetid det dobbelte - eller 3-dobbelte?
De har sikkert ikke regnet med å skifte ut et større antall batteripakker på garanti dersom levetiden i praksis tilsvarer garantitiden?

Det som kanskje er mest interessant, er om vi snart får se en kapasitetsøkning via SW på de seinest leveret batteripakker? De skal være forbedret mht. energitetthet og belastes således mindre enn de først leverte batteripakker.

Har noen i det hele tatt hørt om batteripakker til TMS som har feilet etter en innkjøringsperiode på et år (for å luke ut fabrikasjonsfeil)?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Krishell

Levetiden er ikke så viktig. Jeg har ikke brukt for en mobiltelefon som fungerer. Men i maksimalt 1 time.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA