Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-golf eller i3? hvem kommer lengst?

Startet av timingbeltkiller, onsdag 15. april 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

timingbeltkiller

NRK i dag:

QUOTE
No kan det bli bompengar her likevel
Nordhordlandspakken kan vera redda, etter at Ap i Meland gjorde heilomvending.
Det kan bety tolv år og 900 millionar kroner med bompengar.
UNQUOTE

Du trenger ikke doktorgraden i å spå om framtida for å slå fast:
1.
Et nytt distrikt hvor elbilsalget eksploderer.
2.
Et nytt bomselskap hvor kalkylene sprekker pga økende gratispasseringer.

De som har fattet vedtaket, er ikke dummere eller for lite opplyst til å forstå dette.
Så hvorfor likevel gå inn for en finanseringsplan som nødvendigvis kommer til å sprekke?

Kanskje fordi de som svar på statens ultimatum:
"Du har valget mellom bomvei eller null vei"
trøster seg med at bygget vei blir stående uansett hva som skjer med bompengefinansieringen.

Som igjen betyr de regner med de kommende underskuddene til bomselskapet
vil bli dekket med bidrag fra statskassa  eller med å oppheve bompengefritaket for elbiler.

HVORDAN
skal vi elbiltilhengere reagere på slike saker som denne:
- glede over nok et puff oppover i elbilsalget?
- frykt for en ny spiker i likkista til bompengefritaket?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tomrh

#1
Mer sutring i Adressa: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10785100.ece

Man kan også lese all bom-sutringen som "ja, tiltakene virker jo!!" :)

Viktig spørsmålsstilling der timingbeltkiller. Hva skjer egentlig i ytterste konsekvens om et bompengeselskap går konkurs? Eller rekker det å gå så langt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

thoru


Olatho

Foreløpig er det mellom 1 og 2% elbiler på veien. Selv om vi sier at folk kanskje kjører 5 ganger så ofte gjennom bommen med elbil kontra fossilbil, så bør likevel ikke kalkylene til bomselskapene bomme med mer enn maks 10%. Trolig er det reelle tallet mye lavere.
Jeg sliter med å se at dette er den faktiske grunnen til sutringa.

THE

 
Sitat fra: Olatho på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:10
Foreløpig er det mellom 1 og 2% elbiler på veien. Selv om vi sier at folk kanskje kjører 5 ganger så ofte gjennom bommen med elbil kontra fossilbil, så bør likevel ikke kalkylene til bomselskapene bomme med mer enn maks 10%. Trolig er det reelle tallet mye lavere.
Jeg sliter med å se at dette er den faktiske grunnen til sutringa.

Mange som er avhengige av å kjøre gjennom dyre bommer hver dag har kjøpt elbil for å slippe denne utgiften. Dermed kan det være en ganske stor prosentdel elbiler gjennom enkelte bomanlegg. Samtidig tror jeg nok at E6 gjennom Tanadalen i Finnmark har en elbil-andel på tilnærmet 0 promille, så det er store lokale forskjeller på hvor mange elbiler du finner i trafikken rundt om i landet.

Skal bli spennende å se om regjeringa kutter elbil-goder som tilgang til kollektivfelt, gratis bom, gratis riksvegferger osv. over natta, eller om de faktisk utviser litt sunn fornuft og faser ut fordeler gradvis. Når vi kommer til 2020 ser det ut til at elbil vil ha egenskaper som gjør at de kan konkurrere med fossilbil uten økonomiske fordeler, og da bør selvfølgelig alle særfordeler som 0 moms, gratis bom osv. bort.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

timingbeltkiller

Sitat fra: Olatho på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:10
Foreløpig er det mellom 1 og 2% elbiler på veien. .
2% elbiler i Norge lite relevant for bom X dersom/når det er 60% elbiler gjennom X.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA