Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E-UP som pendlerbil, 45 km hver vei

Startet av pwb, lørdag 04. juli 2015, klokken 11:34

« forrige - neste »

pwb

Når man nå ser at det faktisk er mulig å få flyt i trafikken og minimalt med biler i Oslo bare ved å opplyse om at det kan bli jævla mye kø. Bør man ikke da heller tenke nytt og heller få fjernet alle subsidier på elbilene, det vises jo nå i praksis at det er mulig å få til bedre luft, mindre biler osv. uten at en eneste elbil trenger å være inne i bilde. Fjern avgiftsfritak på elbiler og sett opp årsavgiften på de med 20.000,- og bruk disse pengene på andre tiltak, nå ser man at det faktisk er mulig.

Sele


Espen Hugaas Andersen

Å øke årsavgiften vil nok ikke hjelpe veldig mye. Når folk har en bil stående vil de bruke den. Men å sette opp satsene i bomringen med 500 kr ville helt klart hjulpet.

Men dette er ikke en erstatning for elbiler. Uansett hvilket antall biler man har i Norge vil det være bedre om de er elektriske.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Carl Anton Stenling

Jeg ville kanskje snudd spørsmålet: Trenger vi fossilbilene?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thomas Parsli

Sitat fra: Sele på onsdag 03. juni 2015, klokken 07:27
Helt alvorlig ment eller ironi?

Les innleggene hans og gjør deg din egen mening.

Å tro trafikkproblemene på E18 er løst bare fordi pressen har skrevet om undergang og kaos de siste ukene er utrolig naivt:

* Trafikken normaliseres over tid (og normalen er kø).
De som prøvde kollektivtransport, hjemmekontor eller tom. sykkelen i går kommer gradvis til å falle tilbake til gamle vaner. Noen kommer til å endre vaner, men prosentvis ganske få
Enkelte som byttet til kollektivtransport før "katastrofen" kommer til å ta bilen, siden køen nå er mindre enn før

* Juni er en rolig uke
Siden Skjeggestadbroen kollapset har det vært lite trafikk på E18, dager det normalt har vært stillestående kø fra Asker har det istedenfor vært saktegående flyt fra Slependen eller Sandvika.
De siste to ukene har det vært mindre biler på E18 enn jeg kan huske.

"Fasit" får vi i 3. eller 4. kvartal når vi ser effekten av arbeidet i Granfosstunnelene (samtidig med Smestadtunnelen) og normal trafikk sørfra etter at Skjeggestadbroen er gjennåpnet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sele

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. juni 2015, klokken 08:07
Sitat fra: Sele på onsdag 03. juni 2015, klokken 07:27
Helt alvorlig ment eller ironi?

Les innleggene hans og gjør deg din egen mening.

Ser nå at det var alvorlig ment og IKKE ironi..

ElGreeen

#6
Sitat fra: pwb på onsdag 03. juni 2015, klokken 07:24
Når man nå ser at det faktisk er mulig å få flyt i trafikken og minimalt med biler i Oslo bare ved å opplyse om at det kan bli jævla mye kø. Bør man ikke da heller tenke nytt og heller få fjernet alle subsidier på elbilene, det vises jo nå i praksis at det er mulig å få til bedre luft, mindre biler osv. uten at en eneste elbil trenger å være inne i bilde. Fjern avgiftsfritak på elbiler og sett opp årsavgiften på de med 20.000,- og bruk disse pengene på andre tiltak, nå ser man at det faktisk er mulig.


Uten avgiftsfritak kjøper folk fossilbiler. El-bilene blir for dyre med +25% moms + engangsavgift.
Årsavgift på 20.000 høres ikke fornuftig ut. Da er det bedre å betale for bruk av vei i form av bompenger.

Dessuten:

Tilgangen til carpool lanes for plug in hybrider i solstaten California, ved utdeling av såkalte "green stickers" vil ikke lenger være tilgjengelig. Dermed har salget rast og Toyota plug in hybrid modellen Prius vil bli trukket fra markedet. Analytikere har analysert bruktbilpriser på hybrider med og uten green sticker, og som dere alle nå sikkert har gjettet dere til, så er prisen mye høyere for bruktbiler med stick'ern som gir tilgang til hva vi kaller "kollektivfelt" her hjemme. Trenger vi insentiv til kjøp av miljøbiler?

http://www.greencarreports.com/news/1098353_ca-green-stickers-all-but-gone-will-plug-in-hybrid-sales-suffer-without-carpool-lane-access


Ja, insentiver for å kjøre miljøvennlig bør også forbli i Norge. I det minste hold engangsavgiften unna elbiler.

Nissan Leaf Tekna 2015

timingbeltkiller

Det beklagelige faktum er:
- menneskene har stelt seg slik at de trenger den milliarden biler som fins i verden.
- den globale økologien (og med den menneskene) går til helvete med en milliard biler.

Med andre ord catch 22!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pwb

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 03. juni 2015, klokken 13:11
Det beklagelige faktum er:

- den globale økologien (og med den menneskene) går til helvete med en milliard biler.


Nei, hadde det ikke vært for vårt co2 utslipp så hadde det vært mye mindre planter/trær og vi hadde vært på vei inn i en ny liten istid. Om 5000 år så vil jordens befolkning takke oss for at vi har klart å reverse den istiden man skulle vært på vei inn i. Våre utslipp bremser tidspunktet Norge vil ligge under is. Det er jo helt klart at vi vil komme inn i en istid og lagre for brukt atomavfall i Sverige lages med tanke på at det skal kunne overleve en istid. Så våre co2 utslipp er faktisk positivt for fremtidens befolkning og tilvekst av planter/trær.

Avh

Hæ!? Noen som vil takke oss om 5000 år.... Hvor navlebeskuende går det an å bli?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

timingbeltkiller

Sitat fra: pwb på onsdag 03. juni 2015, klokken 16:33
Nei,... 
JO,
se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21709.0.html

Tror ikke du har fattet de negative klimaendringene er bare ett enkelt av de mange
ikke-bærekraftige suicidale påfunnene til patte- og rovdyret storhjerna primat.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Enigami

Løsning på køproblematikk:
Ideer kunne vært kollektivfeltavgift (kr 150kr dagen eller kr 2.000 i mnd). Er ikke kollektivfeltoblat betalt gir det gebyr 4.200kr. Men samkjøring fungerer trolig enda bedre.

I tillegg kunne alle betalt rushtidsavgift, også elbiler. Men elbiler kan slippe bom osv ellers, selv om det egentlig er feil. Men de gir renere lokal luft og det er bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA