Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Min konfig for 70D.

Startet av finn_roen, mandag 13. april 2015, klokken 06:28

« forrige - neste »

finn_roen

Prøvekjørte en P85d for litt siden, bra bil  8)
Bilen hadde 21" piggfrie vinterhjul.
Min egen S85 med 19"piggfrie vinterhjul føles ganske så svampete til sammenligning.
På sommerstid testet jeg de forskjellige "steering mode" innstillingene, og valgte og bruke "standar" da jeg syntes dette var det beste kompromiset mellom komfort og sportslighet.
Testet idag "sport"modus da jeg syntes styringen føles litt for upresis, og bilen litt for vinglete/løs  i rundt 80km/t med vinterhjul.
Ble overasket over hvor bra "sport" modus fungerte sammen med vinterhjulene, det føltes nesten som jeg kjørte med P85D  ;D
Styringen i sport modus er presis og bilen føles fast og fin uten å bli ukomfortabel.
Det som nå er litt irriterende er, at når jeg nå har funnet ut at bilen er betydelig bedre å kjøre i "sport" modus med vinterdekkene over 50km/t, så gjelder ikke dette under 30km/t.
Bilen blir betydelig tyngre på rattet i rundkjøringer og ved parkering, så her kunne det vært ønskelig med en Auto innstilling der "steering mode" gikk fra standar til sport når man passerer ca 50km/t og av igjen når farten er under 50km/t.

Torpedo Ted

Jeg er i alle fall temmelig sikker på at det er gjort store endringer i styre-innstillingene i de siste FW (P85).

Mens det tidligere vært stor forskjell mellom de forskjellige, oppleverer jeg både Comfort og Standard som mer lik det som tidligere var Standard. Med andre ord, Comfort er blitt tyngre, og Sport løsere. :(

Muffinman

Jeg har ikke eksperimentert noe særlig med innstillinger, men det har slått meg flere ganger siden i høst at standard er blitt løsere/lettere. Det er vel mer mot den amerikanske preferansen, men langt fra noen forbedring slik jeg ser det. Foretrakk den litt fastere. Sport blir for fast, og comfort blir alt for løst.

Dumt bilen ikke har progressiv servo. Burde det ikke vært mulig å implementere gjennom firmware?

Mons


Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. mars 2015, klokken 08:37
Dumt bilen ikke har progressiv servo. Burde det ikke vært mulig å implementere gjennom firmware?

Dette var noe selgerne sa bilen hadde da jeg konfigurerte min bil i 2013. Kanskje dette faktisk er noe de planlegger å frigjøre gjennom en oppdatering? Jeg aner ikke hvordan styringen er oppbygd, men det vet kanskje noen andre?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

finn_roen

#4
Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. mars 2015, klokken 08:37
Jeg har ikke eksperimentert noe særlig med innstillinger, men det har slått meg flere ganger siden i høst at standard er blitt løsere/lettere. Det er vel mer mot den amerikanske preferansen, men langt fra noen forbedring slik jeg ser det. Foretrakk den litt fastere. Sport blir for fast, og comfort blir alt for løst.

Dumt bilen ikke har progressiv servo. Burde det ikke vært mulig å implementere gjennom firmware?

Tror også det er blitt endret under software oppdatering, sport er ikke lengre så følsom som tidligere, Nå er sport akkurat slik jeg vil ha styringen når jeg kjører på landeveien.

gss

Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. mars 2015, klokken 08:37
Jeg har ikke eksperimentert noe særlig med innstillinger, men det har slått meg flere ganger siden i høst at standard er blitt løsere/lettere. Det er vel mer mot den amerikanske preferansen, men langt fra noen forbedring slik jeg ser det. Foretrakk den litt fastere. Sport blir for fast, og comfort blir alt for løst.

Dumt bilen ikke har progressiv servo. Burde det ikke vært mulig å implementere gjennom firmware?

Fikk den ikke det ved en av de siste oppdateringene? Eller det bare det at den er blitt tyngre på comfort som har gjort at jeg har innbilt meg at den er tyngre ved høyere hastighet?

jazzwheel

Jeg har også alltid tenkt at den har progressiv servo, men ble usikker når du sier det motsatte.

Jeg mener også å ha lagt merke til at innstillingene har forandret seg med firmware. Har kjørt med alle tre innstillingene over tid, men er sannelig ikke sikker på om det er det samme nå som i fjor sommer.

HelectriC

Å måtte stille in styringen manuelt får meg å tenke på billigere franske/italienske biler, som pleier å ha en "city"-knapp der man kan endre styringen ved bykjøring. På eGolfen min har jeg dette automatisk, men i Teslaen skal jeg in å trykke på en knapp hver gang jeg kjør raskt, normalt, by. Har virkelig ikke hatt Teslan lenge, men noen ting finner jeg rett og slett merkelig for en bil i denne prisklassen. Å da tenker jeg på prisklass i alle andre land: samme som S-klasse, Audi A8 etc.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

gbzdoc

Sport synes jeg har blitt lettere på rattet i lav hastighet, men synes den fortsatt har samme faste følelsen i høy fart.

Jeg tror de har gjort den progressiv i en FW oppdateringene, for det var den definitivt ikke i starten.

Bruker forøvrig kun sport, og trives godt med det. :-)

finn_roen

Ja nå bruker også jeg sport hele tiden, får heller bli vant med at bilen er litt tung på rattet ved parkering.
Er spendt på hva dama kommer til å si, tipper det blir litt klaging når hun skal parkere bilen.

Brede

Sitat fra: finn_roen på søndag 22. mars 2015, klokken 18:39
Ja nå bruker også jeg sport hele tiden, får heller bli vant med at bilen er litt tung på rattet ved parkering.
Er spendt på hva dama kommer til å si, tipper det blir litt klaging når hun skal parkere bilen.

Innstillingen er så vidt jeg vet linket opp mot førerinnstillingene så dama kan greit kjøre på lettere innstilling.

gbzdoc

Jepp, det stemmer. Det meste er linket til driver profile. Til og med hvor vidt speilene skal felles inn automatisk eller ikke ved parkering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA