Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av elbil-1, fredag 03. april 2015, klokken 21:29

« forrige - neste »

elbil-1

Noen tanker etter et par uker som elbillist (kia)

Kia har 2 modus - D med normal regenerering når man slipper gassen og B med hardere regenerering.

Jeg tror det faktisk kunne vært spart ennå mer energi ved å heller ha D modus til å gå i nøytral/fri når man slapp gassen og B som dagens D modus.

Ved å frikoble motoren når man slipper gassen kunne man "seile" inn mot kryss og nedover bakker heller enn å bremse/regenerere.

Egen erfaring med dette på feks motorvei viser at jeg kommer lenger/sparer mer energi ved å frikoble heller enn å regenerere når jeg ikke trenger bremseeffekten.

Regenerering kunne ha slått inn når man tråkket på bremsen i D modus.

Andre med samme erfaring?

afo

Jepp! Kjører alltid i D uten regen i e-Golfen. Triller latterlig lett. Du har i tillegg 4 forskjellige regenmoduser til nedoverbakker osv. Eller du kan styre det selv med bremsepedalen. Merkelig at ikke flere produsenter har denne muligheten. (vet at think har dette og at andre styrer dette med wattpedalen, men..) Seiling sparer energi!

Elmo

Det du foreslår elbil-1, er eksakt det VW har på eUp og eGolf.
- D seiler uten regenerering
- B regenererer relativt kraftig
- mellom D og B har man D1, D2 og D3 som regenererer gradvis mere
- ved forsiktig trykk på bremsen (cs første 1/3 vandring) gir regenerering og ikke fysisk brems

Og du har helt rett. Det er mye bedre å bevare bevegelsesenergien (seile) enn å regenerere og så aksellerere igjen.

Sitat fra: afo på torsdag 12. mars 2015, klokken 15:50
Kjører alltid i D uten regen i e-Golfen. Triller latterlig lett.
Jeg tror faktisk eGolf og eUp "gir på" litt uten pedal i D - prøv å sammenlikne med N
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Utrolig synd at det er kun VW og MB av dagens produsenter som har skjønt dette med Autoseilefunksjon. For meg er dette avgjørende for et kjøp. Er også overbevist om at Autoseiling gir mer avslappet kjøring og redusert fare for ulykker. Fasit får vi om noen år med statistikk på Elbilr med Autoseilefunksjon og de uten. Det kan igjen bety rimeligere forsikring på biler med Autoseiling.

Du kan selvfølgelig sette bilen i fri og seile manuelt, men tenker på at en kunne bygget en gadget som simulerte Autoseiling.

Koblet til fartspedalen ( Wattpedalen), bremsen og girvelgeren kunne den når bilen striker lagt inn et rele som legger bilen i fri. Et tapp på bremsen så går den tilbake "i gir" og til regenerering. Samme om en trør på fartspedalen for å øke hastigheten.

En slik gadget kan bygges med f.eks Arduino med tilhørende relebord. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Seiling og flere valg på regenerering var vel det eneste jeg faktisk synes var greit etter prøverkjøring av e-Golf, men ikke nok til å velge den bilen foran andre. En "gadget" for å automatisk lage en seilemodus vil kanskje være enklere på Leaf enn f.eks Soul og Zoe siden den ikke har noen girspak av normal type som trengs å flyttes fysisk.

Ellers kjører jeg en del på kjente veistrekninger der jeg setter girvelger i N og utnytter farten i nedoverbakken for å komme gratis over neste bakketopp. Pleide egentlig å gire ganske mye manuellt med min forrige bil som hadde automatgir.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA