Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: USA modell i Norge

Startet av kuben, søndag 08. mars 2015, klokken 08:44

« forrige - neste »

kuben

Veldig lyst på billig elbil, ser mye på Peugeot 106 og synes disse virker trivelige.

Skrur mye bil selv men har ingen erfaring av elbil.
Hvordan funker dette igentlig? Har 21 km en vei til jobb, jobber natt og så på morgen så tar dama bilen til jobb 20 km en vei, vi har begge mulighet og ladde på arbeid og hjemme.

Ser på finn.no at for runt 30k får man en ok bil med fungerende batterier, hvor mye tid bruker man på lading av disse bilene?

Hvor kjøper man batterier? Hva kostet dette? Får man fortsatt kjøpt delene man trenger til disse gamle bilene?

Takk på forhånd folkens:)
Nissan Leaf Accenta 2015

Elmo

#1
Først vil henvise deg til PSA på Elbikwiki. Der har vi PSA-entusiastene lagret mye bra info. Du bør kanskje først lese punktet om å kjøpe PSA elbil.  Hvis du mekker selv så får du all hjelp du trenger her på forumet (mye interessant lesning her).

Jeg har egentilg aldri målt ladetiden. Man lader jo uansett mest om natta. Bilens lader kan være stilt på 10A som gir ca 6-7 timer, eller 15A som gir ca 4-5 timer (endring må gjøres med spesielt instrument.

Problemet med å kjøpe disse bilene at det er nesten umulig å vurdere om batteriene er OK med mindre bilen har ettermontert batteriovervåkning (Robometer eller PakTrakR).
Med OK batterier går bilene ca 5-6 mil og vinteren og 6-7 om sommeren avhengig av kjørestil. Noen klarer å kjøre over 8 mil om sommeren.

Vanlige bildeler er lett tilgjengelig fordi bilene finnes jo også i bensin varianter.
De spesielle elektriske delene finnes fordi det etterhvert skrotes en del av disse bilene. Bilene har 20 batterier og de koster fra 1000 og oppover pr. stykk. Men man kjøper oftest en delebil hvis man trenger batterier og da blir det biliigere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kuben

Tusen takk for info elmo:)

Unskyld seint svar.

Driver og vurdere en bil på finn nå, noen som har info om denne bilen?
http://www.finn.no/56643864
Nissan Leaf Accenta 2015

Elmo

Jeg vet ikke noe om bilen, men jeg syns det er litt mistenkelig at den ble registrert på nåværende eier 6.mars 2015.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

emil

Sitat fra: Elmo på søndag 15. mars 2015, klokken 22:21
Jeg vet ikke noe om bilen, men jeg syns det er litt mistenkelig at den ble registrert på nåværende eier 6.mars 2015.

I tillegg stemmer ikke opplysningene i annonsen. Den ble 1.gangs registrert i Norge i september 2003 (ikke: "Denne bilen har kun hatt en eier siden 2001") og registrert på en tidiger eier i november 2003. Så selv om den kanskje i praksisk kun har hatt en aktiv bruker her i landet har bilen som minimum hatt tre eiere her til nå i tillegg til et ukjent antall i utlandet (Frankrike?) før import.

Bruktbilselger som kun identifiserer seg med et uregistrert telefonnummer skriker ikke akkurat troverdighet. I tilegg skal blilen snart inn på EU-kontroll.

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Ikke noe problem å finne eier av nummer ved litt googling, men hvorfor vil han ikke si hvem han er når han selger bilen?

kuben

Fikk dårlige vibber av hele fyren, lav tilbud på inbyte av min nåvarende bil, jakter videre:)
Nissan Leaf Accenta 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA