Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blå industrikontakt vs Schuko for lading.

Startet av joopsahl, mandag 20. april 2015, klokken 21:37

« forrige - neste »

joopsahl

Ok, ingenting å lure på, bare å teste i vei! Startet i KRS (Combo på Kiwi Lund) i solnedgang med 95% fullt batteri og har nå kjørt første etappe frem til Rysstad, en strekning på 138 km + 240 netto høydemeter stigning. Kom frem med 10 km igjen. Kjørte på Eco+ omtrent hele tiden og lå litt under fartsgrensen fra Evje til Rysstad for å være helt sikker på å rekke frem. Tempen lå fra +2 til -2. Lader nå på Sølvgarden med Type 2, men får selvsagt ikke mer enn 3,6 kW (230V 16A) ut av den så jeg er forberedt på en 3 timers ladepause siden jeg skal kjøre 60 km til + 500 meter stigning (Nylund Park, 10 km syd for Hovden). Halvfullt batteri bør holde tenker jeg...
har solgt min siste fossilbil

Electrix

Må si jeg er imponert. Jeg har selv et håp om å kjøre denne strekningen elektrisk en gang,  men tror ikke det blir noe før det finnes 2-3 hurtigladere på strekningen. Det går litt ekstra tid,  men det veies for min del opp av formvarmet bil og slippe startproblemer i 10-20 minus på dieselbilen.

Det skal komme en hurtiglader på Evje snart,  men resten er vel helt usikkert.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Evje er forhåpentligvis snart oppe og går, videre nordover er det bare Type2 og schuko som finnes. Får håpe at Evje-laderen blir populær så de bygger ut et par DC-ladere til oppover RV9.

Sto et eller annet i fvn om elbil oppover der i går, alternativt i papiravisen idag. Noen som har tilgang til betalartikler på fvn.no og kan komme med en oppsummering?

http://www.fvn.no/lokalt/setesdal/Stor-satsing-pa-ladestasjonar-2784527.html

joopsahl

#3
Mailet en del med Setesdal Regionråd og prosjektleder Skjevrak (for ladestasjonene) tidligere denne uken, han var positiv og gav umiddelbar respons. Morsomt at det meste av det vi mailet om ble tatt videre og kom på trykk i Fædrelandsvennen. Har kopiert inn hele teksten fra artikkelen i avisen under:

FVN 27.03.15

EVJE OG HORNNES: - Vi har hatt ute eit anbod. Fristen for å sende tilbod er før påske, seier prosjektleiar Geir Skjevrak.

For hyttefolk med elbil blir dette som ei ny verd

Målet er å ha fire fullverdige ladestasjonar klare til sommarferien, ein i Evje, ein i Bygland, ein i Valle og ein i Bykle. Men blir stasjonane dyrare enn tenkt, blir det berre bygd på Evje og i Bykle i første omgang.

Nok av straum
Straum har Setesdal nok av, og Setesdal regionråd er oppteke av å nytte noko av den til ei stor elbilsatsing. Noreg er i ferd med å bli eit elbil-land.

- Det blir hurtigstasjoner som kan nyttast av alle biltypar, seier Skjevrak.

Politikarane i regionrådet vil også gje tilskot til private som ønsker å bygge mindre ladepunkt, til dømes kafeer og butikkar. Desse kjem i tillegg til dei fire store stasjonane.

- For hyttefolk med elbil blir dette som ei ny verd, seier Skjevrak.

Grønt reiseliv
Han legg til at Setesdal nå også kan marknadsføre seg betre innan grønt reiseliv.

- Skal vi ta klima på alvor, må vi kutte bruken av olje der vi kan. Då er det naturleg å bygge ladestasjonar slik at mest mogleg av biltrafikken i dalen kan gå på straum, seier Skjevrak.

Mange ved kysten eig elbil, men må la han stå heime når dei skal over 20 mil til hytta på Hovden. I framtida blir ikkje det noko problem. Ladestasjonane gjer det også mogleg for europeiske elbil-turistar å vitje Setesdal.

- Ladepunkta skal stå i sentrum der folk handlar. Snart kan folk ta elbilen, lade han medan dei handlar, og så køyre vidare. Det skal gå like fort å køyre elbil som annan bil opp og ned dalen, seier Skjevrak.

har solgt min siste fossilbil

joopsahl

#4
Resultatet av turen Kristiansand - Hovden ble slik:
. Svært godt fornøyd med kjørekomforten på E-Golfen (inkl dunjakke og stillongs siden jeg kjørte på Eco+)
. Brukte totalt 9 timer som er 3 ganger så lang tid som med Teslaen. Dette fordelte seg med 4 t kjøretid (holdt noe lavere fart for å redusere luftmotstand fra Evje og opp) samt 5 timer ladetid). Dette var noe lenger enn planlagt og forventet.
. Kunne ha ladet kun 3 timer på Rysstad (3,6 kW) men valgte 4 siden jeg satt i bilen hele tiden og hadde på både varme og radio. Dette antar jeg spiste den ene timen med lading.
. Den siste timen med lading som var 1 t på shuko på Samvirkelaget i Bykle der jeg er stamkunde kunne vært utelatt. I så fall hadde jeg kommet frem til hytta med null km igjen. Det er sikkert noen km i reserve så det burde gått greit.
. Snittforbruket mitt på godt under 15 kWh/100km er meget bra inkludert 750 meter stigning. Ett overslag er at stigningen på 750 meter spiste ca 3,5 kWh av batteriet.

Konklusjon:
Med tilsammen 4 comboladere på plass (Evje / Bygland / Rysstad / Bykle) blir det artig å kjøre elbil gjennom Setesdalen!

En hypotese er da at man kan holde normal hastighet (3 t kjøretid) samt legge inn 1-2 ladestopp (20-30 min per stopp mens man handler eller bare hviler seg litt). Dette gjelder oppover dalen. Nedover klarer det seg med kun 1 stopp eller kanskje ingen stopp i det hele tatt grunnet de 750 høydemeterne man har med seg som potensiell energi. Bør være realistisk å bruke 5-7 kWh mindre nedover igjen i forhold til hva jeg brukte opp. Har veldig lyst å å teste dette, altså om det er mulig å kjøre helt hjem igjen (20 mil) uten å lade underveis i slutten av påsken!
har solgt min siste fossilbil

emil

Godt å høre at de har ganske konkrete planer. Hadde ellers håpet at Evje skulle være klar før pinsen, har stått "Februar 2015" på hurtigladekartet i lang tid og er ikke den laderen der blir det nok en middels omvei via Lyngdal på oss.

joopsahl

Turen hjem igjen gikk langt bedre ja, fikk snitt på 11,1 kWh/100km og kunne dermed ha kjørt hele turen i ett strekk. Valgte imidlertid å lade fra en chuko- kontakt på Evje så jeg var på den sikre siden. Konklusjon er at Combo/CCS 40kW er perfekt på Bygland på vei opp og tilsvarende stopp på Evje på vei ned. Mailer prosjektlederen for laderne i Setesdalen om dette i morgen.
har solgt min siste fossilbil

Kjelliken

 :D Dette var en veldig fin post.

Med tanke på vår rekkevidde angst.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

e-max

Takk for bra test! Bra for oss Kristiansandere å få slike tester utført før vi drar på egne ekspedisjoner. Forto du kjørte kald bil :-) men har du VP? Tenker selv ofte på å reise til Oslo med E-Golfen, men synes det er smått med hurtiglade muligheter på den strekningen.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

nilskt

Sitat fra: e-max på tirsdag 07. april 2015, klokken 13:25
Takk for bra test! Bra for oss Kristiansandere å få slike tester utført før vi drar på egne ekspedisjoner. Forto du kjørte kald bil :-) men har du VP? Tenker selv ofte på å reise til Oslo med E-Golfen, men synes det er smått med hurtiglade muligheter på den strekningen.

Nå har det vel kommet hurtiglader på Brokelandsheia, og ved Lasses i Bamble. Og snart også Fokserød v/Sandefjord. Med andre ord kan du sikkert få til en Oslotur snart :-)
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

emil

Sitat fra: nilskt på tirsdag 07. april 2015, klokken 13:36
Sitat fra: e-max på tirsdag 07. april 2015, klokken 13:25
Takk for bra test! Bra for oss Kristiansandere å få slike tester utført før vi drar på egne ekspedisjoner. Forto du kjørte kald bil :-) men har du VP? Tenker selv ofte på å reise til Oslo med E-Golfen, men synes det er smått med hurtiglade muligheter på den strekningen.

Nå har det vel kommet hurtiglader på Brokelandsheia, og ved Lasses i Bamble. Og snart også Fokserød v/Sandefjord. Med andre ord kan du sikkert få til en Oslotur snart :-)

Lillesand, Brokelandsheia, Lasses, Heistad, Holmestrand, Grelland, Drammen, Liertoppen...

Plassene over er operative og Sandefjord (Kiwi Moveien) er snart oppe og går. Statoil Telemarksporten er startet opp men muligens defekt allerede.

Vil si at det er mer enn greit nok å kjøre e-Golf (eller e-Up!) til Oslo og tilbake fra Kristiansand nå

joopsahl

Hei e-max, ja turen var kald siden jeg kjørte uten varmeapparat nesten hele veien og tempen ute sank ned til 7 kuldegrader (rutene holdt seg helkt fine!). Har VP, men valgte i denne testen å ikke bruke den så var derfor godt kledd. Neste tur med E-Golf'en blir etter de har åpnet CCS Combo på Evje (og forhåpentligvis også på Bygland, Rysstad og Bykle). I mellomtiden kjører jeg den andre el-bilen som har kapasitet i bøtter og spann:)
har solgt min siste fossilbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA