Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkel 13A workaround

Startet av NegativeElectrode, søndag 05. april 2015, klokken 13:13

« forrige - neste »

elbil-1

"Hurtiglading" ... 22Kw er ikke akkurat egnet til å hurtiglade på langtur, så de som skal gjøre noe annet enn å kjøre i lokalmiljøet skal ha goood tid...

Zoe vil da ikke egne seg noe spesielt til å ta en tur til "tanta på toten" akkurat...

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på fredag 13. mars 2015, klokken 20:46
"Hurtiglading" ... 22Kw er ikke akkurat egnet til å hurtiglade på langtur, så de som skal gjøre noe annet enn å kjøre i lokalmiljøet skal ha goood tid...

Zoe vil da ikke egne seg noe spesielt til å ta en tur til "tanta på toten" akkurat...

Jeg har sjelden hatt over 30kW i snitt ved lading av Leaf på CHAdeMO, når jeg måtte fylle opp endel. Spranget ned til 22kW er ikke all verdens. Det kan dreie seg om 50 minutter istedenfor 40 minutter, sånn circa. Oppveies av tilgang på langt flere ladestolper slik at lading kanskje kan legges til mer hensiktsmessige steder og/eller kø unngås.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Hei -har en Zoe og kan bekrefte at forskjell på 22 - 43 er kun når bilen er helt tom - ladetiden fra 30 % til 80 % full eller full er bagatellmessig. det er først når den er nesten helt tom at den har effekt av 43 - det samme blir det med forholdet til om den kunne lade 50 kw DC.

elbil-1

På langtur stopper ikke jeg og lader på 30% i allefall.

Kjører ned mot 10-15 km/% for så å lade til 85-90%

Blåser inn godt over 40kw til å begynne med og lader opp fra 10-85% på en drøy halvtime med chademo på kia i allefall


kos

Sitat fra: elbil-1 på fredag 13. mars 2015, klokken 23:59
På langtur stopper ikke jeg og lader på 30% i allefall.

Kjører ned mot 10-15 km/% for så å lade til 85-90%

Blåser inn godt over 40kw til å begynne med og lader opp fra 10-85% på en drøy halvtime med chademo på kia i allefall


Der Leaf slutter å lade hurtig går Zoe til 87 - 90. Så det du opplever på en Kia på 30 minutter det opplever man på en Zoe på 22 med ca 40 minutter. Med 43 kw så er det omtrent det sammen. Samtidig er de 10 minuttene ikke så gale når man får 22 til 1 krone minuttet mens 50 kw DC koster 2.5. for minuttet.

På langtur så blir det en middag av det. Og minuttene som man lader ekstra på kan man spise den middagen.

elbil-1

er ikkehelt enig med deg der Kos.

Jeg har bare prøvekjørt Zoe, og uttaler meg ikke bastant på bakgrunn av egen erfaring, mer på litt erfaring og litt beregninger.

Kia har jeg praktisk erfaring med at lader mer enn 40kwh i gjennomsnitt fra 10-85%. dvs. ca 30 minutter på 75% fylling av batteriet. (stemmer også med mattematikken)

Dette betyr ca 80% effektivitet fra 50kwh chademo.

med en 22kw vil man da typisk kunne få ut 80% = 17,6kwh om man følger samme teori..

da må man lade mer enn dobbelt så mye for å få samme energi inn på batteriet. (ikke 10 minutter mer, men 30 minutter mer...)

nå kan det hende at zoe bruker mindre energi pr kilometer kjørt, og således lader opp prosentene raskere, uten at det blir mer energi inn i batteriet pr tidsehet av den grunn. Ventetiden blir bittelitt kortere bare.

Man ville også på zoe kunnet lade omtrent dobbelt så fort dersom man hadde hatt 43kw tilgjengelig (80% av 43KW = 34,4kw) Regner med at batteriene på Zoe er minst like gode som Kia sine.

Skal du kjøre skikkelig langtur som f.eks. oslo-bergen, med 5-6 ladestopp, så betyr 20-30 minutter ekstra på hvert stopp ganske mye. På en "kort" langtur med bare ett ladestopp betyr det kanskje ikke så mye å måtte lade 15 minutter ekstra.

Så derfor min "påstand" om at Zoe egner seg best i lokalmiljøet og i begrenset grad på skikkelige langturer med muligheter for lading underveis.

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:49
Kia har jeg praktisk erfaring med at lader mer enn 40kwh i gjennomsnitt fra 10-85%. dvs. ca 30 minutter på 75% fylling av batteriet. (stemmer også med mattematikken)

Dette betyr ca 80% effektivitet fra 50kwh chademo.

med en 22kw vil man da typisk kunne få ut 80% = 17,6kwh om man følger samme teori..

Men det kan du ikke gjøre. Grunnen er at for å få 50kW fra CHAdeMO må du ha batterispenning på 400V (125A*400V=50kW). Ingen av dagens elbiler har det, spenningen ligger typisk på 300-365V. Så da får du mindre effekt. Med AC lading brukes derimot bilens lader og den tilpasser tilgjengelig effekt til batterispenningen. Typisk får man rundt 20kW effektiv lading etter tap i bilens ladere, litt avhengig av spenning. Jeg har fått oppunder 21kW inn på Teslaen flere steder der spenningen har vært høy (238-240V).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moby666

Nå kan Soul lade opptil 100 kWh på CHAdeMO, men dette finnes vel ikke i Norge enda. Mulig dette hjelper for å lade hurtigere på 50 kWh?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

elbil-1

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. mars 2015, klokken 09:28
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:49
Kia har jeg praktisk erfaring med at lader mer enn 40kwh i gjennomsnitt fra 10-85%. dvs. ca 30 minutter på 75% fylling av batteriet. (stemmer også med mattematikken)

Dette betyr ca 80% effektivitet fra 50kwh chademo.

med en 22kw vil man da typisk kunne få ut 80% = 17,6kwh om man følger samme teori..

Men det kan du ikke gjøre. Grunnen er at for å få 50kW fra CHAdeMO må du ha batterispenning på 400V (125A*400V=50kW). Ingen av dagens elbiler har det, spenningen ligger typisk på 300-365V. Så da får du mindre effekt. Med AC lading brukes derimot bilens lader og den tilpasser tilgjengelig effekt til batterispenningen. Typisk får man rundt 20kW effektiv lading etter tap i bilens ladere, litt avhengig av spenning. Jeg har fått oppunder 21kW inn på Teslaen flere steder der spenningen har vært høy (238-240V).

Det står nå i allefall på hurtigladeren av den lader med med 45KWh, har jeg sett i praktisk bruk. (ser på displayet hvor mye den overfører)  og med 30 min lading av 75% av batteriet skulle det tilsi ca 40KWh faktisk overført i gjennomsnitt også....


emil

Sitat fra: moby666 på lørdag 14. mars 2015, klokken 09:43
Nå kan Soul lade opptil 100 kWh på CHAdeMO, men dette finnes vel ikke i Norge enda. Mulig dette hjelper for å lade hurtigere på 50 kWh?

Da må man opp i høyere strømmer (A), spenningen vil være den samme. Når dagens ladere er begrenset til 400V/125A får du uansett ikke mer. 360V (ca batterispenning) på 125A er ca 45kW. Når det kommer ladere som kan gi 400V/250A vil derimot en Kia kunne lade mye fortere.

jkirkebo

Sitat fra: emil på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:39
Sitat fra: moby666 på lørdag 14. mars 2015, klokken 09:43
Nå kan Soul lade opptil 100 kWh på CHAdeMO, men dette finnes vel ikke i Norge enda. Mulig dette hjelper for å lade hurtigere på 50 kWh?

Da må man opp i høyere strømmer (A), spenningen vil være den samme. Når dagens ladere er begrenset til 400V/125A får du uansett ikke mer. 360V (ca batterispenning) på 125A er ca 45kW. Når det kommer ladere som kan gi 400V/250A vil derimot en Kia kunne lade mye fortere.

CHAdeMO-pluggen er designet for maks 200A, ikke 250A. Så 100kW er ennå mer teoretisk enn 50kW, det krever en batterispenning på 500V. For en Kia med nominell spenning rundt 360V (gjetning fra min side) blir det å makse ut på ca. 70-75kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:10
Det står nå i allefall på hurtigladeren av den lader med med 45KWh, har jeg sett i praktisk bruk. (ser på displayet hvor mye den overfører)  og med 30 min lading av 75% av batteriet skulle det tilsi ca 40KWh faktisk overført i gjennomsnitt også....

45kW peak stemmer nok bra det med 360V spenning (360V*125A=45kW). Men du får neppe denne effekten helt opp til 75%? Har du evt. sjekket det? På f.eks Leaf begynner strømstyrken å reduseres alt ved ca. 45-50% SOC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:49
er ikkehelt enig med deg der Kos.

Jeg har bare prøvekjørt Zoe, og uttaler meg ikke bastant på bakgrunn av egen erfaring, mer på litt erfaring og litt beregninger.

Kia har jeg praktisk erfaring med at lader mer enn 40kwh i gjennomsnitt fra 10-85%. dvs. ca 30 minutter på 75% fylling av batteriet. (stemmer også med mattematikken)

Dette betyr ca 80% effektivitet fra 50kwh chademo.

med en 22kw vil man da typisk kunne få ut 80% = 17,6kwh om man følger samme teori..

da må man lade mer enn dobbelt så mye for å få samme energi inn på batteriet. (ikke 10 minutter mer, men 30 minutter mer...)

nå kan det hende at zoe bruker mindre energi pr kilometer kjørt, og således lader opp prosentene raskere, uten at det blir mer energi inn i batteriet pr tidsehet av den grunn. Ventetiden blir bittelitt kortere bare.

Man ville også på zoe kunnet lade omtrent dobbelt så fort dersom man hadde hatt 43kw tilgjengelig (80% av 43KW = 34,4kw) Regner med at batteriene på Zoe er minst like gode som Kia sine.

Skal du kjøre skikkelig langtur som f.eks. oslo-bergen, med 5-6 ladestopp, så betyr 20-30 minutter ekstra på hvert stopp ganske mye. På en "kort" langtur med bare ett ladestopp betyr det kanskje ikke så mye å måtte lade 15 minutter ekstra.

Så derfor min "påstand" om at Zoe egner seg best i lokalmiljøet og i begrenset grad på skikkelige langturer med muligheter for lading underveis.

Hei

I Bergen har vi både 22 kw og 43 kw ladere og jeg har både tesla og Zoe som lader på 22 kw. Det som er med Zoe er at når man kan lade på begge og begge koster det samme så får man en viss erfaring med AC lading.
Det som er erfaringen er at når batteriet er nesten tomt får du noen ekstra minutter noe som de fleste oppdager men så lenge du har en viss buffer på batteriet så spiller det egentlig i praksis ingen rolle. Fordi vi snakker om minutter og ikke halvtimer eller kvarter. Jeg lader bilen til 87 % etter det tar det tid enten det er 43 eller 22 kw. Samtidig så er det slik at å dra på tur med Zoe er like bra som noe annen kortdistanse biler - bortsett fra at Zoe går lenger mellom ladingene og har dermed den bufferen som jeg snakker om. Ingen problemer å få zoe til å gå 18 mil om sommeren.



elbil-1

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:45
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:10
Det står nå i allefall på hurtigladeren av den lader med med 45KWh, har jeg sett i praktisk bruk. (ser på displayet hvor mye den overfører)  og med 30 min lading av 75% av batteriet skulle det tilsi ca 40KWh faktisk overført i gjennomsnitt også....

45kW peak stemmer nok bra det med 360V spenning (360V*125A=45kW). Men du får neppe denne effekten helt opp til 75%? Har du evt. sjekket det? På f.eks Leaf begynner strømstyrken å reduseres alt ved ca. 45-50% SOC.

MAks rundt 45, men totaltiden fra 10-85% tilsier et snitt på rundt 40, så da går den nok ned mot 30-35 når batteriet fylles opp.
Over 85% hurtiglader jeg ikke, normalt sett for det tar tid...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA