Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Plassering av elektrisk timerklokke/ur?

Startet av Tbeinet, tirsdag 24. november 2015, klokken 15:42

« forrige - neste »

Tbeinet

Er det noen som har kjørt HELT tomt?

Jeg føler det var nære på her om dagen, da visste GOM 1 km igjen i det jeg rullet inn på gårdsplassen. Jeg tenker/håper det kanskje kan tynes ut noen meter til etter at det står tomt, men det vet jeg ikke. Er det noen som har vært borti det?

Og så til en episode i dag. Sto i en slags kø for å kjøre ut på en mer traffikert vei. Sto som nummer tre-fire i køen i slak oppoverbakke. I det jeg skulle kjøre mistet jeg motorkraften, og bilen begynte å rulle bakover. Holdt på ganske lenge. Startet om igjen og om igjen uten at det ble noe bedre. Begynte å lete etter nummer til support, men tenkte jeg skulle forsøke en gang til. Da virket det plutselig. Har hatt lignende tilfeller før, men det har vært om jeg for eksempel har glemt at bilen må stå i "P" i det jeg starter den. Har aldri opplevd dette under kjøring før. Hadde jeg stått først i den køen hadde jeg fått en veldig ubehagelig lang kø bak meg. Nå var det heldigvis plass til å kjøre forbi meg.

Andre som har vært borti dette?

Elmo

Jeg har kjørt 3 km ETTER at GOM viste 0. Riktignok var det ganske flatt og de siste 8-900 meter nedover, men jeg kom frem.

Det problemet du nevner med å trille litt bakover og ikke få kjørt er en kjent feil som de har en oppgradering som fikser.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nortrahof

Nå har du ikke sagt hvor mye lading du hadde da du mistet motorkraften da bilen rullet bakover i kø. - Var ikke batteriet helt tomt, tror jeg du kan ha vært utsatt for en "vanlig" feil i programvaren for VW E-biler?

Det var tidligere slik at dersom bilen rullet det minste bakover mens retningsvelgeren sto i foroverposisjon, så koblet bilen ut og måtte restartes. - Trolig har VW-ingeniørene tenkt at om bilen beveger seg i motsatt retning av velgebryteren, så er det noe feil?
Denne funksjonen er håpløs om vinteren dersom du kjører deg fast i en bakke. Da prøver du å "stange deg ut" ved å la bilen skli bakover av tyngdekraften, før du gir motorkraft igjen. Nå har jo bilen "hill holding", så man må vente ca. ett sekund før denne forsvinner (bremsene går av), før bilen ruller bakover.

Det kan være at VW ikke har rettet dette opp på bilen din? Da kan du oppleve nettopp det du beskrev.

Jeg mener at VW rettet dette opp etter første vinteren med bilen - i hvert fall merket jeg ikke noe slikt sist vinter - men så var det jo mindre snø, så jeg forsøkte ikke heller å fremprovosere dette.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA