Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene

Startet av RoadRunner, mandag 02. mars 2015, klokken 17:37

« forrige - neste »

RoadRunner

Fikk endel ekstra tid til overs etter ett fall og påfølgende sykemelding, så er "siste fase" endelig på plass:

Sitat fra: Baltor på fredag 09. januar 2009, klokken 20:47
Sitat fra: Baltor på fredag 09. januar 2009, klokken 19:42
... og sikkert lurt å legge inn sikringer rett ved batteriene for å sikre seg mot kortslutninger hvis ledningene skulle bli skadet.
Til Roadrunner:
Nå har du god tid til å planlegge innstalleringen av balanserere: Kanskje en ide å koble lange ledninger til alle batteriparene, og legge disse ledningene fram til en isolert koblingsboks f.eks. framme foran passasjersetet?(pass på, her blir det fare for 72v støt) Ved batteriepolene kan man koble inn enkle sikringsholdere for 8A flatsikringer.
Så kan alle balansererene kobles til denne boksen med de korte originale ledningene. (7 ledere fra batteriene, 15 ledere fra balansererene) Det blir da lett å se om de blinker, og de kan fjernes på et øyblikk hvis man vil. Dessuten kan denne boksen brukes til å koble inn andre testinstrumenter eller 12v lading av enkeltpar hvis noen har tendes til å henge etter.

I prinsippet kan da også hele pakka lades med 6 enkeltladere (f.eks. c-tek) gjennom denne boksen, hvis den store laderen av en eller annen grunn ikke gjør jobben. Dette kan også brukes slik: Zivan laderen tar det meste, men stoppes med et koblingsur, 6 små c-tek kobles inn etterpå og tar topplading og vedlikehold.
(Poenget mitt er at balansererene ikke trenger å ligge oppå batteriene)

Junior bruker nå RoadRunneren og kjører typisk 3-5 km før han finner en ny stikk. Maks kjørelengde er rundt 10 km. Batteripakken er sjonglert sammen av div. blybatteri fra ulike buddyer, Kewetn og mine "billigbatteri"-forsøk. Studielånet dekker ikke innkjøp av ny batteripakke så det er om å utnytte alle batteriparene maksimalt.

Han har hatt positiv erfaring etter å ha kjørt i høst med 2 ladere tilkoblet de dårligste to parene. 
Monitorering av spenning har vist at det alltid vil være et eller to par som ikke har gode lade-forhold - og typisk ser det ut som at de dårligste parene får den høyeste spenningen når Zivan-laderen er igang (ofte 15-16V selv i starten av ladingen). Dette hjelper jo ikke akkurat på livslengden.
Avbrutt lading med timer på Zivan-laderen har vært praktisert lenge, men når parene begynner å bli meget dårlige så må man slutte med dette for å få ladet alle parene nok til å komme fram til skolen/hjem. To par som ble tatt ut i midten av desember viser nå 0V - selv om de var ladet opp etter at det ble tatt ut - en sørgelig tilstand for en batteripakke...

Med håp om å bevare livslengden for (egentlig alle) de dårlige parene har vi nå bygget et opplegg slik at det står en (liten) 3A lader på hvert batteripar. Håpet er at de ulike parene vil få en mer optimal lading enn Zivan tilbyr. Zivan-laderen vil ikke bli permittert, men forsøkt brukt minst mulig.

De seks laderne er montert på den gamle grønnsak-fjøla. På 230V AC siden er det tilførsel-kabel (2.5mm) og en dobbel stikk for tilkobling av Timer/Zivanlader og kupevarmer. På 72V DC-siden er det montert 6 billige voltmetre (alibaba.com) og 2 stk Megapuls (48V - som var med dele-buddyen). Balansere er fortsatt ikke på plass.

Vi valgte å kjøpe Ctek Zafir fra Jula til NOK 300/stk framfor noe mer "uspesifisert" fra alibaba.com. Muligheten for reklamasjon er viktig - disse laderne vil bli brukt omtrent 24/7.

Dette ble montert inn i RoadRunneren på mandag - time will show!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Noen bilder fra bygging og det endelige produktet
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

eriksj

Har tenkt på dette selv, så fint at du deler erfaringer!

Spent på å se om disse laderne er store nok for batteriene? Hvert batteripar blir jo ca 200Ah. Hvordan blir ladetiden opp mot kjørelengden?

Hva slags kabel har du mellom laderen og batteriene?

Koblet du laderne gjennom måleren, slik at det vises på displayet når den lader? Dersom ikke strøm inn blir registert så vil den vel tilslutt tro den er tom for strøm og stoppe?
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

RoadRunner

Spent på å se om disse laderne er store nok for batteriene? Hvert batteripar blir jo ca 200Ah. Hvordan blir ladetiden opp mot kjørelengden?
- Kjørelengden er nok bare 10-20% av det orginale, så kapasiteten er tilsvarende redusert. Men ladetiden blir laang kun basert på disse laderne. Det er fortsatt mulig (og det planlegges med) å bruke orginal-laderen for å bulk-lade størstedelen av kapasitetsbehovet. Husker Go-carter benyttet 6 stk 25A Ctek-ladere på sin Kewet, da er det ikke nødvendig med den orginale Zivan-laderen.

Hva slags kabel har du mellom laderen og batteriene?
- Det er lagt opp 2.5 mm til hvert batteripar, med 10A smeltesikring rett ved batteriet. I andre enden kommer alle kablene inn i et plast sikringsskap med auto-sikringer (3-8A). Dette er satt sammen av et bryterpanel for båt fra Biltema + 230V skap.

Koblet du laderne gjennom måleren, slik at det vises på displayet når den lader?
- Det er ingen direkte kobling inn til måleren/car-controlleren som bringer informasjon om lading. Hvilken lader som brukes er dermed ikke viktig. Car-controlleren leser av spenning på hvert batteripar (både under lading og kjøring) og samler statistikk som analyseres for å vise (tilnærmet) riktig kapasitet på displayet.


Den tråden det er linket til inneholder mye bra informasjon om lading/bruk av blybatteri - jeg anbefaler å lese den for å få bedre forståelse av hva som er lurt - og spesielt hva som ikke er lurt - å gjøre med blybatteri.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

eriksj

SitatKoblet du laderne gjennom måleren, slik at det vises på displayet når den lader?
- Det er ingen direkte kobling inn til måleren/car-controlleren som bringer informasjon om lading. Hvilken lader som brukes er dermed ikke viktig. Car-controlleren leser av spenning på hvert batteripar (både under lading og kjøring) og samler statistikk som analyseres for å vise (tilnærmet) riktig kapasitet på displayet.

Dette visste jeg ikke. Alle undersøkelser jeg har gjort, har vist at man må koble gjennom shunten for at den skal vite hvor mye strøm som kommer inn på batteriet. Men om man slipper dette, så blir det jo enklere kobling da selvsagt.

Jeg har en 2009 Buddy som står med dårlige batterier, som jeg vurderer bruke til prosjekt. Derfor jeg lurer på erfaringen med 6-ladere.

Har en annen 2009 Buddy som jeg byttet batterier på til Sparelys.no sine AGM Solar 140. Dette ble gjort i august, og rapportene viser fortsatt at batteriene er 100%, er spent på å se hvordan tilstanden er til sommeren, da har de stått et år og jeg kan nok konkludere om det var verdt det eller ikke.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

RoadRunner

Skal ikke påstå at min forståelse er 100% riktig :-).
Har ihvertfall erfaring med at CCC fra 2010 roter seg bort når ståa på cellene er så dårlig som på RoadRunneren. Selv om lader har ladet ferdig og spenningen er grei på alle celler påstår den at det er ingen kapasitet på batteriet. Tror den har noen bugs når cellene går under 60%..


Jeg hadde et par forsøk med agm og med ordinære fritidsbatteri tidligere. Begge feilet etter 4-6000 km.
Håper du har bedre suksess!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Etter et par måneders lading med "fjøla" kan det rapporteres om gode resultater.
Den ultimate testen ble foretatt tidligere i uka, da Roadrunneren ble kjørt 13 km. Fortsatt saft igjen, dog var det ene paret nede på 12.2V.

Eriksj, din undersøkelse er nok riktig, carcontrolleren har ikke helt oversikten uten at Zivanladeren er igang. Senest idag viste displayet 0% mens alle celler er oppladet. Løsningen er å kjøre Zivanladeren en halvtimes tid for å få ting på rett vis igjen.
Hvis man  kun har noen få km mellom kontaktene og noen gamle blyceller er dette et opplegg som jeg og junior vil anbefale.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA