Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av kristian_gab, onsdag 16. september 2015, klokken 19:05

« forrige - neste »

kristian_gab

Hei!
Jeg må få flyttet min Think city 2001 model så fort som mulig, men får ikke flyttet den fordi hjulene har låst seg da bilen har stått for lenge uten å være ladet opp og den er tom for batteri. Jeg vet at man må ta ut sikring nummer 13. Noen som vet hva mere man må gjøre for å få bilen ut av gir så jeg kan trekke den av gårde?

SOS

Du må få ladet opp 12V batteriet. Kan lades i 12V uttaket i dashbordet om du har en slik plugg å feste til batteriladeren. Du kan og ta av fronten for å komme til batteriet. Sitter 2 skruer under lyktedekslene og 2 på hver A-stolpe som må skrus ut. Hjelper ikke det å få ladet opp batteriet kan du og skru av armen på den elektriske parkeringsbremsen og slik få frikoplet hjulene.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

kristian_gab

Takk for svar! Har du mulighet for å enkelt forklare meg hvordan man skrur av armen på den elektriske parkeringsbremsen?

SOS

Sitat fra: kristian_gab på onsdag 19. august 2015, klokken 21:48
Takk for svar! Har du mulighet for å enkelt forklare meg hvordan man skrur av armen på den elektriske parkeringsbremsen?

Jeg har ikke gjort dette siden 2006, så jeg husker ikke alle detaljene. Da var armen fra motoren i girlåsen blitt litt skeiv (etter parkering i nedoverbakke kanskje?) slik at tennene på tannhjulene ikke gikk helt i inngrep. Parkeringsbremsen gikk på men ikke av. Måtte da løsne armen. Du må først ta av plastdekslet på girlåshuset. Har du tatt av fronten og ser hvor den sitter? Sender detaljer fra verkstedhåndboka vedr. girlåsen.
Etter litt justering av armen fikk jeg den på igjen og den har fungert helt fint til nå 9 år senere. Hvis du kan lade batteriet eller koble til et annet 12V batteri er nok det enklest framfor å demontere girlåsen. Det er litt trangt å komme til den.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

kristian_gab

ok, takk! Jeg boost ladet den en gang, og klarte å få den ladet opp til 40 %, men da jeg skulle starte bilen "døde" den. Og siden har ikke boost ladingen fungert via sigarett tenneren. Jeg prøver å koble laderen direkte på batteriet i dag og ser om det fungerer. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA