Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Finansiering av ladeplasser

Startet av thomase, tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:58

« forrige - neste »

thomase

Hei.

Vurderer å kjøpe en 2012 Euro-leaf som ble importert til Norge høsten 2014. Eier har ikke tatt service på den, og det er ingen stempel i serviceheftet. Bilen har gått 14000 km. Skal ha bilen på merkeverksted for tilstandsrapport og batterisjekk før jeg evt. kjøper.

Er det noen grunn til å ikke kjøpe bilen om merkeverkstedet ikke finner noen feil? Kan jeg få trøbbel med garantien når service ikke er tatt?

emil

#1
Sitat fra: thomase på onsdag 28. januar 2015, klokken 02:33
Hei.

Vurderer å kjøpe en 2012 Euro-leaf som ble importert til Norge høsten 2014. Eier har ikke tatt service på den, og det er ingen stempel i serviceheftet. Bilen har gått 14000 km. Skal ha bilen på merkeverksted for tilstandsrapport og batterisjekk før jeg evt. kjøper.

Er det noen grunn til å ikke kjøpe bilen om merkeverkstedet ikke finner noen feil? Kan jeg få trøbbel med garantien når service ikke er tatt?

2012 er ikke en "Euro-Leaf" men en Leaf importert fra Europa...

Uansett, servicepunktene er kun kontroll og ikke noe som faktisk skal byttes annet enn bremsevæske hvert 2. år og pollenfilter årlig. Jobben er ikke stort større enn en eu-kontroll hvis vi ser bort i fra den særnorske bremsesmøringen. Pollenfilter kan du kjøpe på nett for et par hundrelapper og bytte selv.

Hadde min 2012 USA bil på "service" første gang sommeren 2014 etter rundt 30.000km og da tok jeg det kun som en eu-kontroll. Ingen bremsesmøring, målte kokepunkt på bremsevæsken og så ikke noe behov for å skifte denne enda.

Så lenge merkeverksted ikke finner noe galt annet enn at de eventuellt anbefaler bremsesmøring og bremsevæskebytte ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe bilen på det grunnlaget. Eneste jeg kan komme på er vel at 2012 bilene fra Europa ofte ikke har varme i sete+ratt, noe som kan spare mye strømbruk om vinteren. Litt usikker på det mye omtalte "varmeteppet" på batteriet. Brukes bilen daglig og kanskje ikke i områder der det ofte er -15 og kaldere i lange perioder ville jeg ikke bekymret meg for det.



thomase

Takk for informativt svar. Du har helt rett - bilen er produsert i Japan og importert fra Europa. Kan manglende service påvirke garantien?


emil

Sitat fra: thomase på onsdag 28. januar 2015, klokken 07:42
Takk for informativt svar. Du har helt rett - bilen er produsert i Japan og importert fra Europa. Kan manglende service påvirke garantien?

Det må nesten forhandler uttale seg om, men vil ikke tro det.

Hadde ingen problemer med å få byttet en ganske dyr del på min bil på garanti/reklamasjon nå i desember. Forhandler ordnet opp uavhengig av service, og dette på en importbil Nissan ikke vil han noe ansvar for siden den kommer fra USA. Europabiler tar Nissan i Norge et delvis garantiansvar for, men de norske bilene har vel en mer omfattende garanti enn de Europeiske hvis ikke importør har ordnet med noe ekstra.

Slitasje på bremser vil normalt sett aldri være dekket av noen garanti uansett service eller ikke.


PK

Eventulet NAF kan svare på om garantien påvirkes, og i hvilken grad...

Vil tro at det er slik at Nissan må bevise at eventuell garantisak har direkte forhold i manglende service, for at du ikke skal få dekket det... Dvs at felilen har oppstått er som en direkte følge av at du ikke har tatt service....
Men dette er vell eventuelt "advokat-mat"...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Thomas Parsli

Sitat fra: thomase på onsdag 28. januar 2015, klokken 02:33
Er det noen grunn til å ikke kjøpe bilen om merkeverkstedet ikke finner noen feil?

Usikkerheten om garantien bør reflekteres i prisen, hvor mye billigere den bør være kan jeg ikke uttale meg om men personlig ville jeg ikke kjøpt den bilen uten et solid prisavslag.

Sitat fra: thomase på onsdag 28. januar 2015, klokken 02:33
Kan jeg få trøbbel med garantien når service ikke er tatt?

I utgangspunktet må du regne med det, men det er mulig du "slipper":

I EU ble bilen solgt med 3år/100.000km garanti på bilen og 5år/100.000km på batteriet hvis jeg husker rett. Det er mao. lite garanti igjenn på på bilen...

Med en kontroll eller service hos autorisert forhandler tror jeg også batterigarantien blir vanskelig å komme unna for Nissan.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Svein el-freak

Etter det jeg vet så er vel 30 000km som er satt for service på leafen, denne har jo bare gått 14 000km, tror neppe det vil gå ut over garantien. bilen er jo nesten ubrukt.
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Thomas Parsli

Service-intervallene er riktignok 12mnd./30.000km, men siden garantien bare er 3år på europeisk bil løper den ut i løpet av 2015 samme hvor få km bilen har gått :(

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

thomase

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 28. januar 2015, klokken 17:34
Service-intervallene er riktignok 12mnd./30.000km, men siden garantien bare er 3år på europeisk bil løper den ut i løpet av 2015 samme hvor få km bilen har gått :(

Er det ikke 3 år på mekanisk og 5 år på batteri og drivlinje på Europeiske biler?

Griffel

Garanti er noe forhandler/importør gir. Reklamasjonsrett er noe du har i forhold til selger. Du har ingen garanti utover det forhandler lovet ved salg av bilen. Reklamasjonsretten er lovbestemt, men du må da sansynligjøre at dette var en mangel ved bilen som var der da du kjøpte den.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

thomase

Jeg vet forskjellen på garanti og reklamasjonsrett. Men mener at "fabrikken" gir 3 års garanti og at den norske importøren gir 2 år på toppen av det siden reklamasjonsretten likevel er så sterk i Norge? 

Griffel

Sitat fra: thomase på torsdag 29. januar 2015, klokken 01:24
Jeg vet forskjellen på garanti og reklamasjonsrett. Men mener at "fabrikken" gir 3 års garanti og at den norske importøren gir 2 år på toppen av det siden reklamasjonsretten likevel er så sterk i Norge?
Her var det vel snakk om importbiler blant annet fra USA, og da blir dette med garanti et annet spørsmål.
"Fabrikken" står mye friere. Garantivilkår kan variere med markedet, noe som kan ha betydning for prisen. Dermed er det ikke gitt at en bil som selges "rimlig" i et land med svake rettigheter, og deretter brukt importeres til Norge uten videre får full Norsk garanti fra fabrikkimportøren.
De som importerer og selger importbiler kan selvfølgelig gi garantier på egen risiko eller via forsikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

trondi

hvis det er relevant, så kjøpte jeg nettopp en USA importert 2012er og fikk inkludert 2 års garanti fra forhandler. Denne dekker alt, utenom slitedeler.
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

TorC

Sitat fra: emil på onsdag 28. januar 2015, klokken 07:11


2012 er ikke en "Euro-Leaf" men en Leaf importert fra Europa...


Jeg ser du stadig påstår dette. Men begrepet Euroleaf oppstod FØR produksjon av Leaf i England ble iverksatt.  Dette kom av at bilene var spekket litt annerledes selv om alle ble produsert i Japan. Når du driver med denne typen korrigeringer av andre bør du vite hva du snakker om.  Og uansett så skjønner alle hva som menes med en 2012 euro leaf. Enhver gjøk skjønner at det ikke er snakk om en bil produsert i USA. Alle skjønner at dette er en bil beregnet på det europeiske markedet, akkurat som de nye fra England.

Så til trådens spørsmål.
En batteritest hos forhandler forteller deg usedvanlig lite. Den er null verdt som indikasjon på batteritilstand. Kjøp eller lån deg en OBDII og last ned LeafSpy. Der får du langt mer info om tilstand.

På service er det fint lite som egentlig er relatert til garanti annet enn rust. Hvis bilen nå får 2.års service og forhandler ikke finner noe galt kan de ikke etterpå løpe fra ansvaret annet enn på slitedeler som bremseskiver, klosser osv. Men det er det uansett ikke garanti på. Hvis forhandler imidlertid finner feil eller rust må det i så fall enten bevises skyldes feilaktig bruk eller at feilen ville vært mindre omfattende hvis den hadde blitt oppdaget tidligere.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA