Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D teknisk info

Startet av runarlan, onsdag 25. mars 2015, klokken 23:56

« forrige - neste »

runarlan

Hei. Jeg skriver en masteroppgave om elbiler og ladestasjoner, hvor jeg analyserer det økonomiske ved ladestasjonene. Jeg trenger litt hjelp fra dere med elbil til å svare på en undersøkelse som tar 2-3 minutter og omhandler elbilen og betalingsvilligheten deres for huttiglading. Undersøkelsen finner du her: https://docs.google.com/forms/d/1juOkcPeKSrHOGzGzL4slwY7EHN6WCHkSI7A5ZWya8Z4/viewform?c=0&w=1
Tusen takk for hjelpen!

Thomas Parsli

Jeg har svart, men reagerer litt på at du (på nest siste side?) samler sammen all type betalt lading i en sekk. Om jeg er villig til å betale 2,50/min for hurtiglading og derfor også en pris for strømmen (kWh), betyr det ikke at jeg har samme betalingsvilje for saktelading (10/16A).

Ellers var det bra :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Electrix

Jeg har svart på undersøkelsen så godt jeg kunne, men det ble en del gjettinger på svarene. Som mange andre undersøkelser mener jeg at også denne bommer en del med spørsmålstillingen og alternativene, jeg svarer derfor litt utfyllende her.

Når du spør om hvor mye man er villig til å betale for hurtiglading, mener du da prisnivået hvor man velger andre leverandører, nivået hvor man velger bort elbilen og bruker dieselbil på denne strekningen istedet, eller nivået hvor man begrenser kjøringen? Til sammenligning kunne jeg betalt opptil 50 kr literen for diesel hvis det var nødvendig for en spesiell tur, men jeg ville gått langt for å skaffe meg drivstoff på andre måter da.

Når det gjelder betaling pr lading så kommer det sterkt an på om man er på langtur og skal lade opp for å komme videre til neste stasjon, eller om man trenger noen få kWh for å gjøre unna dagens lokalkjøring. I tillegg fører slike betalingsløsninger til mere køer så da kommer det også an på om man bygger ut nok ladere til at det ikke blir køer.

Samme køproblem gjelder for kWh betaling, i utgangspunktet synes jeg dette er best, men da forutsetter det at man har nok hurtigladere til at man unngår kø om mange velger å lade opp til 90%. For type 2 AC uttak som er enkle og rimelige å sette opp mange av burde dette kunne være en god løsning, spesielt med tanke på at man har veldig forskjellig ladestrøm her og at disse fungerer utmerket som destinasjonslading også.

For abonnementer så kunne jeg vært villig til å betale en tusenlapp eller to i året FORUTSATT at jeg da fikk tilgang til ALLE hurtigladere, slik det er nå trenger jeg da tilgang til minst 4 forskjellige operatører siden ingen er landsdekkende. For andre med andre kjøremønster kan dette sikkert være mer aktuellt.

Ideelt sett mener jeg at vi burde hatt en betalingsoperatør å forholde oss til, gjerne elbilforeningen, VISA eller BankAxept, så kunne heller eierne av ladestasjoner sette sine egne priser og melde inn forbruk til denne operatøren som fakturerer. Utfordringen er jo ofte at beløpene er små og betalingsordningen er nesten like dyr som strømmen som selges, dette blir ikke bedre av at alle skal ha sine egne løsninger.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Støtter også tydeligere skille mellom saktelading, (0-10kW), semihurtiglading (11-22kW) og hurtiglading ( > 23kW)

Mangler et valg for lademuligheter hjemme: Ingen.

Ellers er hva jeg ønsker å betale for lading ikke nødvendigvis det er jeg villig til å betale. Hvis jeg tilfeldigvis havner ved en Ishavsveien lader med tomt batteri og jeg ikke har tid til noe annet er jeg nok der og da villig til å betale 200kr for en lading for å komme meg dit jeg skal.

Avventer besvarelse til eventuellt ting blir klarere.

jalle

Enig med dere over, det manglet en del i denne undersøkelsen. Mange av svaralternativene her må jeg svare betinget på.

OddB

Gratis mangler også  som alternativer    Det finnes mange kjøpesentre  etc som tilbyr gratis semihurtig lading for å trekke kunder...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

runarlan

Thomas: Jeg spør ingenting om betalingsvillighet i forhold til saktelading, men kun i forhold til hurtiglading. Grunnen til at jeg spør om flere betalingsmetoder er fordi jeg er interessert i å se om elbilistene har et forhold til hva minuttpris tilsvarer i kwh-pris.

Electrix: Villighet er litt vanskelig å definere.. Generelt mener jeg hvilken pris du er villig til å leve med for daglidags behov før du velger noe annet alternativ. Betaling per lading er generelt hva du er villig til å betale for en enkeltlading, alt etter ditt behov. Jeg skjønner at det kan være ulike behov for ulike turer, men det er vanskelig å ta høyde for i en undersøkelse. Abonnementsbetaling er her ment som å ha fri tilgang til alle stasjoner i hele landet, selv om det ikke er mulig idag. Det er mange utfordringer i ladestasjonsverden som antakeligvis blir løst i de kommende år ;)

emil: Det skulle absolutt vært med "ingen" i lademulighetene man har hjemme. Dårlig tenkt fra min side, så det skal tas høyde for i resultatene. Her får du bare svare "vanlig stikkontakt" dessverre. Alle ønsker vel å ha alt gratis (?). Jeg lurer på hva du er villig til å betale for å bruke elbilen som et vanlig kjøretøy på lik linje med bensindreven bil. Og da i et generellt tilfelle - alle hvis´ene er vanskelig å ta høyde for.

OddB: Betalingsvilligheten er i forhold til hva du ville betalt om det ikke fantes gratis ladestasjoner i det hele tatt. Jeg har skrevet offentlig tilgjengelige, men kjøpesentre er jo selvsagt private tilgjengelige.

Tusen takk for alle svar og engasjement!


emil

#7
Sitat fra: runarlan på onsdag 04. mars 2015, klokken 17:27
Thomas: Jeg spør ingenting om betalingsvillighet i forhold til saktelading, men kun i forhold til hurtiglading.

Så utover de to første spørsmålene om hjemmelading gjelder resten hurtiglading?

Og for antall: jeg hurtiglader sjelden, men de helgene jeg er på langtur kan det fort bli 6-10 hurtigladinger. Med to sånne på en måned blir det ikke direkte riktig med 4-6 ganger i uka selv om det er det som er snittet.

Trekkoppbil

På siste spørsmål om hva som er viktig med hurtiglader, så er det et annet alternativ som jeg ville nevne:

Andre servicebilbud på stedet:

-Det kan være muligheter for å støvsuge bilen eller fylle luft og vaske ruter, mens man lader.
-Toaletter.
-Pølseutsalg.
-Butikker.
-Leikeplass.
-Fillmtilbud
-Turterrreng

Andre viktige faktorer er:

-Betalingsløsning og autentiseringsmedoter.
Befrielse fra RFID-slaveriet, der man må prøve om og om igjen, og hele tida vente, og håp om at systemet leser brikka.

-Låsing og avslutning av lading.
Det ville være en befrielse å slippe unødig låsing av kabler, og upålitelige metoder for å avslutte lading. Det er ikke morro å slåss mot RFID systemet, og mot kundeservice i Sverige, og kanskje mot fysiske installasjoner i siste omgang, for å få frigjort kabelen sin, eller kjøretøytet sitt.

-Nærhet til hovedveier.
Skal du bruke noen minutter på å kjøre vekk fra hovedveien, for å komme til en lader som også er vanskelig å finne, hvis den er å finne, og den ikke står hos Gravlagt Auto, så går det mye tid i tillegg til tiden man bruker til autentisering og initiering etc. Når hurtigladerene ikke fungerer, og man må lade på 16A i stedet, så taper man masse tid på å bruke kraft på omveier og leiting etter ladestolper.

-Driftsinformasjon
Før man planlegger å kjøre til en hurtiglader, er det svært viktig å kjenne til om laderen er i drift eller ikke.

weld77

Betalingsviljen henger også sammen med lav forventet ventetid ved kø. Ikke kult å stå som bil nr 2 i køen når det kun er 1 eller 2 ladere tilgjengelig, for alt man vet må man da vente en time eller mer.

Jeg var innom Teslas SC på Solli. Var fullt når jeg kom, en annen kom like etter meg. Jeg fikk plass etter et par-tre minutter, neste fikk plass få minutter etter meg. Det er MYE mer effektivt med 6 ladere ett sted enn 2 ladepunkter på ett sted fordelt på tre ulike steder.


runarlan

nime01: Ingen tilknytning til noen ladestasjoner. Jeg er kun student ved industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU.

emil: Alt av betalingsvillighet gjelder hurtiglading. Det om hvor ofte man lader på ladestasjoner gjelder all type lading. Tar dette med i betraktningene.

Trekkoppbil: Godt poeng. Burde vært flere valg, men skal ha det i betraktning.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA