Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???

Startet av kjølholdt, søndag 19. april 2015, klokken 19:27

« forrige - neste »

RaBalder

Jeg dro fra Oslo fredag kveld.
Oslo-Elverum-Alvdal-Klett-Grong-Mosjøen-Saltdal-Innhavet-Bjerkvik

Ingen kø noen steder. Var stort sett alene på SC med maksimalt 2 andre biler på Klett. Og en slenger på de andre.

Forbruket ble pent med 196wh/km over 1460km.

  • Stort sett fin tørr vei
  • Temperatur rundt 0 i snitt
  • Snøføyke og litt fokkskavler over saltfjellet
  • Regn siste 200km

Jeg synes den nye energiberegningen i energi-appen fungerer bra for å planlegge etter.

  • Koble til på SC
  • Taste inn neste SC-punkt i NAV
  • Åpne opp energi-app og se på beregnet batteri-SOC for ankomst neste SC
  • Så lader man til ankomst-SOC er på f.eks. +10% (eller lavere eller høyere alt ettersom hvor hardt angrepet man er av rekkeviddeangst)
  • Etter å ha koblet fra SC, så bør man taste inn destinasjon i NAV på nytt slik at energi-app oppdaterer seg med status idet man har avsluttet lading.
  • Med noenlunde ok veier og vær, så er beregningene ganske bra.

Epleskreller

Kjørte lørdag formiddag fra Asker til Stryn via Gol. Fine veier og det var på det meste fem bil på Gol SC. Tempoet var økonomisk og forbruket på turen ble så lavt som 174Wh/km. Kjører S85. Lurer veldig på om de med S85D får samme lave forbruk..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Sitat fra: RaBalder på mandag 30. mars 2015, klokken 08:46
Jeg dro fra Oslo fredag kveld.
Oslo-Elverum-Alvdal-Klett-Grong-Mosjøen-Saltdal-Innhavet-Bjerkvik
Hvor lang reise+ ladetid brukte du?
Jeg tenker på S60 reportasjen i Aftenposten- var det 49 timer de brukte fra tromsø til Oslo?

krl

Superlader på Brokelandsheia har vært full med 2-3 biler i kø ved flere anledninger nå.. Har Tesla planer om å øke antallet plasser her?

Krishell

kun noen få timer i året på noen få dager dette oppleves.

Mippen

Med stadig flere model s, snart model X og etter hvert model 3 - vil dette nok bli mer og mer vanlig med ladekø på vanlige dager også. Håper Tesla har tenkt på det. =)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Epleskreller på mandag 30. mars 2015, klokken 08:54
Kjørte lørdag formiddag fra Asker til Stryn via Gol. Fine veier og det var på det meste fem bil på Gol SC. Tempoet var økonomisk og forbruket på turen ble så lavt som 174Wh/km. Kjører S85. Lurer veldig på om de med S85D får samme lave forbruk..

Skal om et par dager kjøre E39 nordover fra Bergen. Kjørte i sommer samme ruten med Leafen min. Da måtte jeg stoppe 5 ganger på veien for å lade på 53 mil. Er spent på forbruket med min 85D. Med Leafen lå jeg i snitt på 1,53 kwh/100km.
Fremtiden er elektrisk.

ihlhaug

På tur fra Oslo til sørlandet nå, står på Lier nord og får ELENDIG fart. Kom hit med 57 km igjen og bilen er varm, får ikke mer enn 131 km/h lading. Må jo stå her et par timer for å få nok til å komme meg til neste SC.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

F_P

Sitat fra: RaBalder på mandag 30. mars 2015, klokken 08:46
Jeg dro fra Oslo fredag kveld.
Oslo-Elverum-Alvdal-Klett-Grong-Mosjøen-Saltdal-Innhavet-Bjerkvik

Ingen kø noen steder. Var stort sett alene på SC med maksimalt 2 andre biler på Klett. Og en slenger på de andre.

Forbruket ble pent med 196wh/km over 1460km.

...

Jeg synes den nye energiberegningen i energi-appen fungerer bra for å planlegge etter.

  • Koble til på SC
  • Taste inn neste SC-punkt i NAV
  • Åpne opp energi-app og se på beregnet batteri-SOC for ankomst neste SC
  • Så lader man til ankomst-SOC er på f.eks. +10% (eller lavere eller høyere alt ettersom hvor hardt angrepet man er av rekkeviddeangst)
  • Etter å ha koblet fra SC, så bør man taste inn destinasjon i NAV på nytt slik at energi-app oppdaterer seg med status idet man har avsluttet lading.
  • Med noenlunde ok veier og vær, så er beregningene ganske bra.

Bare vent til 6.2 kommer så kan du bare taste inn endestasjonen din for dagen og alle disse beregningene kommer opp på en gang inkludert estimert ladetid på den enkelte SC. Flotte greier :)

Med start på Kløfta, skistativ, 4 par ski og staver, 4 pers, rimelig full bil og endestasjon i Mosjøen endte forøvrig snittforbruket mitt på rett ca. 215Wh/km. Egentlig veldig fornøyd med det, men tidvis massiv baktrekk/sidebaktrekk gjennom Trønderlag hjalp nok greit på.

Ladekø? Bare å kjøre nordover så får man nesten stå alene overalt. Vi var 3 stk på Elverum, alene på Alvdal (i alle 45min), og 2 stk på Grong. Opp mot maksimal mulig ladefart alle steder :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RaBalder

Sitat fra: Havebigfun på mandag 30. mars 2015, klokken 08:56
Sitat fra: RaBalder på mandag 30. mars 2015, klokken 08:46
Jeg dro fra Oslo fredag kveld.
Oslo-Elverum-Alvdal-Klett-Grong-Mosjøen-Saltdal-Innhavet-Bjerkvik
Hvor lang reise+ ladetid brukte du?
Jeg tenker på S60 reportasjen i Aftenposten- var det 49 timer de brukte fra tromsø til Oslo?
Jeg ladet ca 4 timer totalt. Stort sett fylle opp til jeg når neste SC + 10%
Men skulle jeg pint det litt mer kunne jeg nok klart meg ned mot 3 timer lading. Men jeg lader heller 10 minutter ekstra enn å sitte å kjenne på rekkeviddeangst på hvert strekk.

Tid ble ikke allverden. Omtrent 35 timer. Men da hadde jeg ganske mange "power-naps" underveis. Sover utrolig godt med slike småstopp  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA