Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nytt batteri på vei?

Startet av jj44nn, fredag 27. februar 2015, klokken 18:10

« forrige - neste »

jj44nn

Jeg har brukt en fast 16A ladekabel fra ev-institute en stund nå og har nå kjøpt en chargeAmps(oransje m/kode).

Etter en ukes bruk av charge amps ladekabelen, har jeg lagt merke til at den er noe treigere enn ev-institute ladekabelen, selv om den er innstilt til 16A.

Ev-institute ladekabelen lader 20% per time ca
Charge Amps'n føler jeg er litt treigere.

Noen andre som har samme erfaring?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

tomrh

Fint om du eller noen andre kunne målt hva kablene faktisk trekker? F.eks. ved å bruke en enkel energimåler e.l.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jj44nn

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Tor med Leifen

Har ikke erfaring med CA-kabelen, men når jeg lader med open evse-løsningen min, uten begrensing, trekker laderen i Leafen 15 til 16 ampere. Det blir også 20% prosent i timen. Hvor mange prosent får du per time med CA-kabelen?

jj44nn

er ikke helt sikker, men mellom 15-19%. syntes i hvert fall den faste 16A er kjappere.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

jj44nn

Fra 64% i dag til 100%, tok det 3timer og 40min.
16A fast ev-institute ladekabelen min hadde nok blitt ferdig på 2timer.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

TB

#6
Ladekabel gir melding til bilen antal A som kan trekkes. Dvs, så lenge som desse to kabler gir samme melding til bilen, så skal den trekke det samme.

Kan nyere Charge Amps kabler vere justert ned til 14-15 A for å unngå varmgang i schuko kontakten?

For å bekrefte / avkrefte påstanden er måling det som skal til. Enkle watt meter kostar ikkje mange kroner. Dei er ikkje heilt nøyaktige, men for å sjå om det er forskjell på to kabler skal det vere godt nok.

Hugs også på: Mot slutten - når batteri nærmer seg 100% vil lading gå seinare, dette er normalt - uansett kva for kabel som blir brukt. Dette for å unngå skade på batteri.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Marius Engel

som referanse, ratio kabelen lader med 9,5 og15,5 A.

muggost

Hei, bare nevner at jeg har forbruksmåler på anlegget mitt, og det gav meg en overraskelse da jeg tok det i bruk. Bilen trekker alt mellom 8A og 16A, og slik jeg har forstått det så er det bilens BMS som styrer dette. Jeg har ikke fått klarhet i hvilke faktorer som bestemmer om det blir høyt eller lavt uttak, men du skal hvertfall være klar over at det ikke nødvendigvis er noe galt med kabelen din :)

emil

LeafSpy i betalutgave (pro) kan vise ladeeffekt ganske nøyaktig. Der ser man bl.a at ladeffekten synker når man kommer opp mot 90% og videre opp til fulladet.

Ellers har jeg brukt en vanlig energimåler sånn som man setter i kontakten for å se hva Charge-Amps kabelen min bruker og der går det ganske nøyaktig 16A når bilen lader normalt. Håper virkelig ikke at evi-kabelen godtar mer enn 16A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA