Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av NegativeElectrode, onsdag 18. mars 2015, klokken 07:40

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Dette henger ikke sammen. Man skal tvinge folk til å bruke sykkel og kollektivtransport. Tilbudet er vel så som så mange steder. I tillegg argumenteres det med at elbilene skaper problemer. Greitt nok, elbilene er ikke en løsning på trafikk- og parkeringsproblematikk, men de løser andre problemer. Elbilene kommer vel i liten grad i tillegg til eksosbiler (folk kan vel ikke kjøre 2 biler samtidig), men erstatter biler som forurenser (mer).
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-bruke-makt-og-tvang-for-a-fa-nordmenn-til-a-reise-annerledes-7914335.html
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thomas Parsli

"Også elbilistene bør ta sin del for at norsk transport skal nå klimamålene, fastslår statens fagetater."

Og det ønsker man altså å gjøre ved å redusere insentivene så man heller velger fossilbiler eller hybrider?

Hvis Norge skal nå klimamålene må man vel heller få flere til å bytte til nullutslippsbiler?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Det går ikke an å bygge et godt nok kollektivtilbud i Norge. Folk bor for spredt. De som kan ta bussen bør gjøre det men de som ikke kan benytte seg av dette uten store ulemper må få lov til å bruke bil. Da er en elbil et supert framkomstmiddel. Styrk kollektivtilbudet så godt det lar seg gjøre og sats på miljøvennlig transport. Eventuelt en kombinasjon.
Fremtiden er elektrisk.

eivhelle

Løsningen på transportproblematikken er ikke å øke kapasiteten på transport, men å redusere unødvendig transport. Man bør desentralisere de jobbene der man ikke har et nødvendig behov for å være et bestemt sted til en bestemt tid. Hvorfor skal for eksempel en SW programmerer måtte dra til et kontor midt i Oslo når vedkommende i prinsippet kan utføre jobben sin på en PC hvor som helst?

Noen kunne ha løsning med hjemmekontor eller man kunne sett for seg muligheter hvor bedriften man jobbet i leiet et kontor til den ansatte i nærområdet der vedkommende bor. Med de mulighetene man har i dag for å kommunisere digitalt kan man lett delta på møter og faglige diskusjoner uten å måtte flytte på seg.

Og da blir det bedre kapasitet for å transportere de arbeidstakerne som nødvendigvis må være fysisk til stede for å gjøre jobben sin.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

NegativeElectrode

En ting jeg som kommende elbilist kom til å tenke på etter å ha postet linken. I hvor stor grad vil elbilen (Tesla) endre mitt kjøremønster. Vil føre til mer, eller mindre, planlegging av kjøreturer? Planlagte kjørerturer, hvor får gjort mer på samme tur, vil totalt sett medføre mindre trafikk. Biler som har kortere rekkevidde vil kanskje påvirke planlegging mer enn en med lang rekkevidde, men med realtivt treg hjemmelading vil man kanskje tenke over hva man burde få gjort unna i dag og ta alt på en tur.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på onsdag 25. februar 2015, klokken 17:18
Det går ikke an å bygge et godt nok kollektivtilbud i Norge. Folk bor for spredt.
Spredt bosetting er på vikende front både i N og i verden.
I 2030 bor minst 90% av verdensbefolkningen i mega- og gigacities.

Rent bortsett fra etter oljealderen er N i samme situasjon som Spania og Portugal da røvegodset fra Sydamerika tok slutt: Europas fattigmann hvor de ferreste ha råd til bil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

2030 er ikke langt unna så kan si med sikkerhet at dette ikke vil gjelde Norge. Vi har en topografi som gjør det vanskelig å bygge stort på en plass. Det er mange småplasser langs kysten oppover. Vi er også avhengig av de små plassene i forhold til næringsliv og ressurser. Vi har ikke råd til å kutte livsnervene våre.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Fakta: Oljen vil ta slutt
Fakta: Vi er avhengig av transport for at Norge skal henge sammen
Fakta: Vi har mye billig (fornybar) energi.

Elbilen må være midt i blinken for å kunne holde Norge i gang etter oljen.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Marius Engel


Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:08
En ting jeg som kommende elbilist kom til å tenke på etter å ha postet linken. I hvor stor grad vil elbilen (Tesla) endre mitt kjøremønster. Vil føre til mer, eller mindre, planlegging av kjøreturer? Planlagte kjørerturer, hvor får gjort mer på samme tur, vil totalt sett medføre mindre trafikk. Biler som har kortere rekkevidde vil kanskje påvirke planlegging mer enn en med lang rekkevidde, men med realtivt treg hjemmelading vil man kanskje tenke over hva man burde få gjort unna i dag og ta alt på en tur.

Ja!

Jeg har merket med Leafen, hvir effektivt kjøringen planlegges. Utsetter ofte mindre viktige ærend til en dag jeg allikevel skal i området hvis rekkevidden er litt knepen.

På den annen side så gjør jeg det samme med fossilbilen, for det er så himla dyrt å ta en kjøretur...

Med en Tesla hadde jeg muligens kjørt enda mer, og den bilen bruker 1,5-2 ganger energien som Leafen bruker på samme distanse...

kjølholdt

Synes at det "beste" tiltaket i rapporten var at det skulle komme rush tids avgift på kollektivtransport mot 2030. Folk skal sykle og gå til jobb . Fin tankegang dette . Det kommer bare ikke til å skje.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

timingbeltkiller

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:35
Fakta: Oljen vil ta slutt
JA,
som energi, men ikke som råstoff.

MEN,
det beklagelige fakta er det er mye mer olje igjen enn det som klimaet tåler vi brenner.
For ikke å snakke om kull!

TEORETISK
burde det derfor all olje- og kulleting opphøre straks.
Men du behøver ikke doktorgraden i å spå om framtiden for å skjønne det kommer ikke til å skje.

Med andre ord er det høyst sannsynlig patte- og rovdyrarten storhjerna primat kommer til å lykkes
i sin nåværende suicidale oppførsel.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

F_P

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 26. februar 2015, klokken 09:11
Med en Tesla hadde jeg muligens kjørt enda mer, og den bilen bruker 1,5-2 ganger energien som Leafen bruker på samme distanse...

1,5-2x? Tviler jeg på. Nå har jeg ingen Leaf, men jeg har en bror som har en så litt kvalifisert kan jeg gjette. Om det du sier ville jeg med min Tesla hatt et snittforbruk på 320-350 Wh/km på strekningen han pendler daglig. Da skal jeg kjøre vanvittig hardt, og det på en strekning der det stort sett er 60, 70 og 80 km/t og nesten ikke trafikk.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Øyvind.h

Sitat fra: F_P på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:36
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 26. februar 2015, klokken 09:11
Med en Tesla hadde jeg muligens kjørt enda mer, og den bilen bruker 1,5-2 ganger energien som Leafen bruker på samme distanse...

1,5-2x? Tviler jeg på. Nå har jeg ingen Leaf, men jeg har en bror som har en så litt kvalifisert kan jeg gjette. Om det du sier ville jeg med min Tesla hatt et snittforbruk på 320-350 Wh/km på strekningen han pendler daglig. Da skal jeg kjøre vanvittig hardt, og det på en strekning der det stort sett er 60, 70 og 80 km/t og nesten ikke trafikk.
Helt vanlig at eiere av andre elbiler tror Model S har et mye høyere energiforbruk fordi den veier mer, har plass til 7 og har 400+hk.
I praksis skiller det så lite som ca 20% på pen langkjøring mot i3, og Leaf er ikke like energieffektiv som i3.

http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3177-myteknuser-lunde-tester-model-s

Klart – det finnes scenarier hvor Model S sikkert kan presses opp i 150-200% av forbruket til en mindre elbil, men da må du kjøre på med batterivarme, kupevarme, svært kort strekning og mye start/stopp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: F_P på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:36
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 26. februar 2015, klokken 09:11
Med en Tesla hadde jeg muligens kjørt enda mer, og den bilen bruker 1,5-2 ganger energien som Leafen bruker på samme distanse...

1,5-2x? Tviler jeg på. Nå har jeg ingen Leaf, men jeg har en bror som har en så litt kvalifisert kan jeg gjette. Om det du sier ville jeg med min Tesla hatt et snittforbruk på 320-350 Wh/km på strekningen han pendler daglig. Da skal jeg kjøre vanvittig hardt, og det på en strekning der det stort sett er 60, 70 og 80 km/t og nesten ikke trafikk.

Tviler jeg også på. Jeg eier en av hver og Teslaen bruker i snitt 15-20% mer enn Leafen på samme type kjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:38
Tviler jeg også på. Jeg eier en av hver og Teslaen bruker i snitt 15-20% mer enn Leafen på samme type kjøring.

Det samme er min erfaring. Stort sett lik bruk på de to (lokal kjøring til jobb, handling, trening osv). Leaf på 0,17kWh/km, Tesla på 0,203kWh/km.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA