Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilling av i3 - hva angrer dere på at dere droppa

Startet av NegativeElectrode, onsdag 18. mars 2015, klokken 21:43

« forrige - neste »

NegativeElectrode

At det er veikryssene som er hovedproblemet nevnes ikke, men tiltakene er ikke like drastiske som overskriften tilsier.
http://www.dagbladet.no/2015/02/26/nyheter/forurensning/samferdsel/elbil/37930134/

Det er jo tross alt få steder i landet hvor kollektivfeltene faktisk er både en fordel og et problem. Krysset på bildet er vel på Vækerø, på en strekning for det tidvis er et problem. Når det snakkes om at elbilene skaper problemer for kollektivtrafikken er den strekningen som alltid dras fram. Er det kanskje den eneste strekningen hvor det er problemer?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kjølholdt

I bergen er det knapt 30 meter med kollektivfelt stenger de dette har det null betydning
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

NegativeElectrode

Hva skal de som har laget storm om dette problemet si om det fortsatt er like mye kø om elbilene ikke lengre kan bruke kollektivfeltet. Det blir ihvertfall mer kø i de andre feltene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

#3
TU:
http://www.tu.no/samferdsel/2015/02/26/elbilen-kan-bli-kastet-ut-av-kollektivfeltet
Sitat
Vegdirektoratet har fått i oppdrag å vurdere om elbiler må ut av kollektivfeltene der disse kjøretøyene forsinker kollektivtrafikken. Men først skal direktoratet vurdere om problemet kan løses ved å sette krav om minst én passasjer i elbiler som kjører i kollektivfelt.

Dette er vel det en kaller en gradvis overgang.

Sitat
Dersom dette ikke vil virke tilfredsstillende, ber vi om at Vegdirektoratet forbereder en gradvis utfasing av elbiler fra kollektivfeltene der det er forsinkelser for kollektivtrafikken, skriver Samferdselsdepartementet.
Kanskje en mellomordning er løsningen f.eks. krav om to passasjerer i Tesla, og én i golf klassen (og kun krav om fører i buddy klassen)?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

grorudklovnen

Er det fortsatt noe politikere som tror at folk gidder å kjøpe elbiler dersom "fordelene" forsvinner?

Davidsv

Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:01
Er det fortsatt noe politikere som tror at folk gidder å kjøpe elbiler dersom "fordelene" forsvinner?

Håper ikke det, men den fordelen jeg personlig bryr meg minst om er kollektivfeltet.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Mippen

Kollektivfeltet er den minst viktige fordelen. Det er vel mest rundt Oslo kollektivfeltet er en fordel for elbilister. Det er mye elbiler rundt i hele landet og mange har ikke en gang kollektivfelt. La elbilen kjøre I kollektivfeltet med minst en passasjer. Da slipper man mye tull...
Fremtiden er elektrisk.

ElGreeen

Det er bedre om det innføres tidsbegrensninger, slik som f.eks forbud om at elbiler ikke kan kjøre kollektivfeltet mellom kl. 07:00 til 09:00.
Det nevnes ofte at det er mye trafikk i kollektivfeltet mellom Sandvika og Oslo, men det er kun på spesielle deler av døgnet og på enkelte dager, slik som f.eks mandag til onsdag mellom kl 07:30 og 09:00. Dersom det blir krav om minst en passasjer, så tror jeg det ikke vil bidra til at folk vil kjøpe elbil, men da heller hybrider. Dessuten vil køene bli lengre, til ugunst for alle som kjører bil til arbeid.
Det hadde også vært bedre om det blir foretatt tiltak for mer effektiv fletting ved f.eks Blommenholm (lysregulert påkjørsel).
Det er lov å være mer kreativ for å få til bedre trafikkflyt. Det må jo også være en mål å utnytte veikapasiteten optimalt.
Nissan Leaf Tekna 2015

grorudklovnen

Jeg har forståelse for at enkelte elbileiere vil ha bort elbilen fra kollektivfeltet fordi de selv ikke har bruk for dette istedenfor andre sanksjonsmidler fra staten for å få flere til å kjøre diesel.

Merk da at de flere tusen som har kjøpt elbil for å kjøre i kollektivfeltet kanskje da dumper elbilene sine på bruktmarkedet for å kjøre fossilbiler. Hva tror dere vil komme til å skje med bruktprisene på elbiler da?

jkirkebo

Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:25
Jeg har forståelse for at enkelte elbileiere vil ha bort elbilen fra kollektivfeltet fordi de selv ikke har bruk for dette istedenfor andre sanksjonsmidler fra staten for å få flere til å kjøre diesel.

Merk da at de flere tusen som har kjøpt elbil for å kjøre i kollektivfeltet kanskje da dumper elbilene sine på bruktmarkedet for å kjøre fossilbiler. Hva tror dere vil komme til å skje med bruktprisene på elbiler da?

Du tror elbileierne vest for Oslo vil selge unna elbilene sine slik at de kan begynne å betale bompenger? Personlig tviler jeg på at det skjer i særlig grad...

Hvis noen gjør endringer i reisevanene tipper jeg at overgangen skjer til kollektivtrafikk, ikke til fossilbil. Og det er jo bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

grorudklovnen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:25
Jeg har forståelse for at enkelte elbileiere vil ha bort elbilen fra kollektivfeltet fordi de selv ikke har bruk for dette istedenfor andre sanksjonsmidler fra staten for å få flere til å kjøre diesel.

Merk da at de flere tusen som har kjøpt elbil for å kjøre i kollektivfeltet kanskje da dumper elbilene sine på bruktmarkedet for å kjøre fossilbiler. Hva tror dere vil komme til å skje med bruktprisene på elbiler da?

Du tror elbileierne vest for Oslo vil selge unna elbilene sine slik at de kan begynne å betale bompenger? Personlig tviler jeg på at det skjer i særlig grad...

Hvis noen gjør endringer i reisevanene tipper jeg at overgangen skjer til kollektivtrafikk, ikke til fossilbil. Og det er jo bra.
Ja, det tror jeg siden Asker/Bærum folk generelt er en svært kjøpesterk gruppe. De har elbiler for å slippe køene, ikke for å spare penger. Da kjører de heller SUV som de allerede har.

cra

Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:25
Jeg har forståelse for at enkelte elbileiere vil ha bort elbilen fra kollektivfeltet fordi de selv ikke har bruk for dette istedenfor andre sanksjonsmidler fra staten for å få flere til å kjøre diesel.

For ordens skyld: Det er ikke slik at vi (i alle fall ikke jeg) vil ha elbilene ut av kollektivfeltet selv om vi ikke har mulighet til å bruke denne fordelen selv, men det er naturlig at vi (jeg) synes det er mer greit at dette forsvinner enn f.eks. rabatt på fergene (som jeg på vestlandet har en del nytte av). Enhver står jo seg selv nærmest.

Jeg mener at alle incentivene bør bestå en stund til, og kanskje kan vi få på plass noe nye også, som f.eks. (nesten) gratis omregistrering av elbiler. Det vil redusere kostnaden for dem som kjøper brukt, og gjøre det enklere at flere får prøve el. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Hvis man ønsker å får flere til å kjøpe nullutslippsbiler (el og hydrogen) samtidig som man ønsker å begrense forsinkelser for kollektivtransport, er underskilting med "2+" på enkelte strekninger en innlysende god løsning.
Rent praktisk er det ikke så enkelt å skilte, hvis det skal gjelde både elbiler og hydrogenbiler.

Hvis man derimot kun ønsker å redusere antallet biler totalt er løsningen å kaste elbilene ut av kollekivfeltet, fjerne bompenge-unntaket og øke bompengeavgiften kraftig.
Men da bremser (eller stopper) man overgangen fra fossilbil til elbil og får problemer med å møte utslippsmål.

All den tid man ønsker flere elbiler, mere samkjøring og mindre forsinkelser for bussene virker "2+"-skilting mest sannsynlig. Det er også langt enklere/billigere enn å bygge om påkjørinsfeltene, som også vil løse problemet med forsinkelser for kollektivtransporten.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

grorudklovnen

På E18 vestover fra Oslo så har man også vurdert egne elbilfelt. Kanskje like greit når veiutbyggingen medfører opptil 18-felts veier fra Oslo til Asker.

mariowing

Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 26. februar 2015, klokken 18:08
På E18 vestover fra Oslo så har man også vurdert egne elbilfelt. Kanskje like greit når veiutbyggingen medfører opptil 18-felts veier fra Oslo til Asker.

18 felter er et media- og politikerskapt bilde. De har lagt sammen alle feltene for busser, av- og påkjøring samt parallelle veier. Med den regnemåten så er tunnelen under operaen i Oslo 12 felt fordi det i Bjørvika er en fire felts vei samt en parallell to felts gate... Det er ikke planlagt å bygge 18 nye felt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA