Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering halvveis inn i året - avgifter?

Startet av mr_Utopia, fredag 20. mars 2015, klokken 14:57

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: Sbr på lørdag 28. februar 2015, klokken 03:43
Og med mindre watt-meteret i dash'en bare er gimmick, så yter den 700 HK og vel så det :-X
feil, wattmeteret går med tallskala til 480 og  ingen har fått wattmeteret over ca420kW, og skal du ha 700hk må du ha 515kW. Jeg er sikker på at den ikke yter 700hk samtidig på begge motorer.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

Kan jo sitte å spekulere til man blir grønn. Men hestekrefter er et regnestykke på moment/turtall så det forteller mye mer enn hva et moment tall alene sier.
Feks for ft-lbs er HP = Torque x RPM / 5252

Så feks vi sammenligner en bil med samme vekt, men den ene bilen har høyere moment og den andre mer HK så vil bilen med flest HK flytte seg raskere. Siden den har høyere turtall og kan gjenta momentet flere ganger og får da flere hestekrefter som resultat.


Basert på slike kalkulatorer kan man jo bare enkelt og greit si at en P85D gjør 0-100 som en bensinbil med samme vekt og 700hk og P85 gjør 0-100 som en bensinbil med samme vekt og 470hk.
Og da sammenligner man mot motoreffekt på en bensinbil.
Er jo uansett så mange variabler at man kan jo aldri sammenligne det 100% men 0-100 og 100-200 tider gir en grei nok pekepinne på ytelser synes jeg.

For til syvende og sist er den tiden den flytter seg fra 0 til feks 100 som faktisk teller. Og er ingen tvil overhode at en P85D flytter seg betydelig raskere til 100 enn hva feks en P85 gjør. Så om den har 700 eller 600hk bryr jeg meg ikke noe om, den er 1 sekund rakere som er en vesentlig forskjell, som gjør at P85D leker i en helt annen liga av biler og gir nesten dobbelt så mye følt g-kraft enn hva en 4.4 sek bil gjør.

Over 100 km/t skuffer Tesla på ytelser sammenlignet med en bensinbil med tilsvarende ytelser uansett slik de er idag.

jazzwheel

Lamborghini Aventador (4WD) sin graf fra samme dyno klarer 680hk vs P85D sine 413hk så det er i alle fall noe som er litt funky.

http://www.motor-vision.co.uk/wp-content/uploads/2012/05/Lamborghini-Aventador-Standard.jpg

Dennis

Som nevnt over så er ikke slike dynoer laget for å måle effekt på en bil med 2 motorer som ikke er koblet "sammen" så ganske sikker på at det er årsaken til at den måler slik.
Så er nok effekt toppen fra fra den bake motoren som kommer opp.

Driver en del med tuning av bla. wrx, sti og evo i Dynapack nav rulle. Og er ganske sikker på at slik den fungerer ville den også bare vist toppeffekten til motoren bak hvis jeg prøver med P85D.

Men skal prøve når jeg får min P85D og se hva som skjer :) Vil ikke klare å måle nøyaktig effekt i starten pga utvekslingen som er, som gjør at jeg vil måtte holde igjen på gassen, men vil kunne se hva som skjer med effekt på hver hub samt hvordan den regner ut slutt resultatet.

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:58
Kan jo sitte å spekulere til man blir grønn. Men hestekrefter er et regnestykke på moment/turtall så det forteller mye mer enn hva et moment tall alene sier.
Feks for ft-lbs er HP = Torque x RPM / 5252

Så feks vi sammenligner en bil med samme vekt, men den ene bilen har høyere moment og den andre mer HK så vil bilen med flest HK flytte seg raskere. Siden den har høyere turtall og kan gjenta momentet flere ganger og får da flere hestekrefter som resultat.


Basert på slike kalkulatorer kan man jo bare enkelt og greit si at en P85D gjør 0-100 som en bensinbil med samme vekt og 700hk og P85 gjør 0-100 som en bensinbil med samme vekt og 470hk.
Og da sammenligner man mot motoreffekt på en bensinbil.
Er jo uansett så mange variabler at man kan jo aldri sammenligne det 100% men 0-100 og 100-200 tider gir en grei nok pekepinne på ytelser synes jeg.

For til syvende og sist er den tiden den flytter seg fra 0 til feks 100 som faktisk teller. Og er ingen tvil overhode at en P85D flytter seg betydelig raskere til 100 enn hva feks en P85 gjør. Så om den har 700 eller 600hk bryr jeg meg ikke noe om, den er 1 sekund rakere som er en vesentlig forskjell, som gjør at P85D leker i en helt annen liga av biler og gir nesten dobbelt så mye følt g-kraft enn hva en 4.4 sek bil gjør.

Over 100 km/t skuffer Tesla på ytelser sammenlignet med en bensinbil med tilsvarende ytelser uansett slik de er idag.
du kan ikke sammenligne, det blir feil. Tesla har låst utveksling og ingen mulighet for å kjøre opp turtall for å "lage" hk. Men den har ett stort moment som klarer å flytte massen/vekt av bil. Ta den videoen av Lamboen.
Den starter med sikkert 700hk, mens Teslan starter på 0 omdr og har 0hk(null, nada, ingen) alikevel er Teslaen raskere fra start. Og som nevnt før, først ved ca 65kmt har motoren bak 422hk. Etter dette kjøres motoren over sin maks omdr og momentet faller, da den henger etter feltet. Hk tallet holder seg pga økende omdr, frem til ca 120kmt hvor momentet er såpass lavt at også hk tallet faller.
Så du  skrev du at det var TRC hos Tesla som var så bra at det ble slik mot Lamboen. Men også det er feil. Kan garantere at TRC lampa på teslan ikke en gang tenkte på i blinke. Nettopp det at Tesla har høyt moment men null hk gjør starten" myk" mot Lamboen med 700hk som plutselig overføres til hjula.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

emagic

Nå er jo ikke D den første bilen med flere motorer, første eksempel jeg kn komme på i nyere tid er Lexus RX400h som har 3 motorer, bensin + el foran og el bak.   På Lexusen er heller ikke foran og bak koblet sammen så "antall HK" er også for den kalkulert ut fra en eller annen formel.

emagic

Ps:
Siden det synes å være en viss negativ stemning mot toyota på forumet, så kom jeg på en til, og den er faktisk bygget "nesten akkurat" som Tesla Model S D, nemlig denne

Den hadde nemlig to helt uavhengige motorer også :-) 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA