Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ZAP / Lotus

Startet av Saxo, søndag 11. februar 2007, klokken 00:11

« forrige - neste »

EL CAR LØS

You "bet" on it, you right again ;D
Den "historien" er ritkig og gamel "2003", de ble kronfroterte med det og sto på sitt at slikk skulle servicen gjøres, for noen "duster" det ble en del batterier ødelagt etterhvert tenker jeg.

Men når det er sagt så er det slik at det skjer enda noe steder og selv har jeg blitt utsatt for slik "dårlig" batteri og kunde service.

Historien min sjedde for noen måneder siden, og da hadde bilen med nye batterier kjørt så vidt 10 tusen km, og var i topp formen, med daglig kjøring til Oslo og tilbake "kjørt av kone" dvs normal og omtensomt kjøring, men sammen dagen som bilen hadde vært på batteri servicen, beggynte batteriene og fusker, og dette var da i den "snille" vinter periode, dvs uten snø og kulde, da mente verkstedet at det var pga av bremsene, dekkene, og, motoren og du vet hva, mens jeg mente at dette måte ha vært dårlig batteri service, hva dem hadde gjørt vet jeg ikke, men batteriene var noe galt med. Jeg hadde hatt bilen på EU kontroll noen dager før batteri servicen og alt var i orden, i tillegg kunne kone kjøre normal 8 mil uten elektrisk feil eller ladde lampe, noe som sjedde eter å ha vært på 10 tusen batteri servicen. Sammen dagen fikk hun elektrisk feil og ladde lamp ved 40 % osv. ettter ca.40 km, noen ganger 30% andre ganger 35%, mens før kunne hun og jeg kjøre den helt ned til 0% og lavere. ;)
Det som irritere mest er at verkstedet prøvede å finner unnskyldinger på sine egne feilene.

Men når det er sagt, så tok verkstedet til slutt ansvar og pengene ble refudert tilbake for batteriene og dette setter jeg stor pris på, men det skulle bare mangler. >:(

Nå har jeg selv byttet til nye batterier og bilen går som en kulen, og det viste seg at batteriene virkelig hadde fått seg et sikkelig støtte, noe som jeg beggyner å lure på om de enten var gamle fra før eller virkelig ble utsat for dårlig batteri service.  ???

Så moralen i historien er:
Hvis bilen din går bra og fusker samme dag eller noen dager etterpå etter batteri servicen, så er det stor sjanse for at den ble utsatt for dårlig service, eller kansje var det "Murphy" som strikes ;D

elling

Hei

Jeg har akkurat installlert en Elcar Softcharger fra Revne Systemer på min elbil (Peugeot 106). Formålet er å optimalisere ladingen av batteriene, og forhindre overladning, og på denne måten reduserer jeg vannforbruket, og øker levetiden på min batteripakke. Og jeg kan lade batteriene når jeg selv vil,  dermed er jeg ikke avhengig av å kjøre batteriene tomme, før vær oppladning.

elektrolux

Hallo Elling

Hadde vært moro å logget hva Softchargeren egentlig gjør. Hvor bor du.

Husk at selv om du nå muligens overlader mindre, må du likevel tømme batteriet en gang i blandt, og da etter en full opplading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elling

Hei Elektrolux

Jeg bor i Heggedal, og jeg kjører til og fra Oslo, jeg kjører 8-9 mil hver dag. Hva slags informasjon ønsker  du å logge fra Softchargeren?. Tekniske spørsmål kan vel muligens Harald Revne svare på, det er jo han som har designet Softchargeren og kjenner til batteriteknologien. I følge Revne kunne man ved å tømme batterene 2-3 ganger etter hverandre, oppnå full kapasitet igjen.

elektrolux

Hallo Elling

Har vært i kontakt med Harald Revne om dette for snart et år siden, og han vil ikke ut med detaljer.

Det jeg ønsker å vite er funksjonsprinsippet på laderegulatoren hans. Spesifikt hvordan han definerer fulladet batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Jeg kjenner ikke Elcar Softcharger fra Revne Systems på annen måte enn fra omtale i forbindelse med Th!nk for en tid tilbake, men det er sikker et utmerket produkt som virker som planlagt og at det forhåpentlig er CE merket slik at det er lovlig å installere.

Men jeg vil prøve å gjette på prinsippet så får heller Revne komme tilbake å dokumentere hvor mye smartere produktet er.

Jeg tror at ladekrets er den originale, og at Softcharger ikke har annen funksjon enn å avbryte ladingen før/når overladingen begynner for eksempel 7 av 8 ganger. (det kan være et annet forhold t 9 av 10,  eller..)

Dersom den er laget for minst mulig koblingsarbeid kan detekteringen skjer vet at dubbedingsen detekterer reduksjonen i strøm fra nettet til laderen, da trenger den ikke annen kobling enn 230V inn og 230V ut + 12V fra servicebatteri.
Når strømmen til lader reduseres kobles spenningen til lader fra, og er frakoblet til en trekker ut stikkontakten fra nettet. Den 8. gangen skjer ladesyklusen som normalt.

Samme effekt eller bedre kan en oppnå med en  kombinasjon av et koblingsur og litt enkel hoderegning.

Eksempel: Min lader gir omtrent 10% på en halv time. Skal jeg lade fra 30% til 100% tar det altså 7* ½ time altså 3,5 timer. En gang i uken skal en la ladesyklusen gå helt ut (ca 8 timer) sier instruksjonsboken.
Selv bruker jeg ikke koblingsur men trekker ut stikkontakten manuelt.

Fordelen med koblingsur er at dersom en har oversikt over hvor mye strøm en trenger neste dag  behøver en ikke lade til 100% men bare til litt mer enn det som er nødvendig, og en vil da redusere ulempen med NiCa batteriet minneeffekt.

Det er ikke nødvendig å kjøre batteriene tomme før vær oppladning men gjør det av og til, jeg kan ikke tenke meg at dette er en funksjon i Softcharger.

Fordelen med  Softcharger er at den er fast installert og en slipper hoderegningen.
Herved utfordres Revne Systems til å fortelle hvor mye smartere dubbedingsen er.  ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Bassert på din teori om virkemåte vil ladingen stoppe på ca 160V. Denne sluttspenningen for bulklading varierer litt fra bil til bil. Jeg har sett spenning så lav som 148 V.

Dette er ikke full opplading, men like før batteriet begynner å gasse, eller bruke vann.

Når bilen endelig får tjangs å lade ferdig vil du sannsynligvis ende opp med en 125% lading, da den ser ut til å holde på ballanseringslading helt til den får lov til å fullføre dette.

Ser ingen umiddelbare farer dersom dette stemmer, bortsett fra litt redusert rekkevidde, og vannforbruket burde være vesentlig redusert. Spørsmålet er bare hvorfor Think, PSA og Saft vil ha de ekstra 15% av C1 (mengden av bulklading) overlading etter hver bulklading?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. mai 2007, klokken 23:28
Spørsmålet er bare hvorfor Think, PSA og Saft vil ha de ekstra 15% av C1 (mengden av bulklading) overlading etter hver bulklading?
Jeg tror det er for å være sikker på at alle 95 - 100 cellene blir fulladet. Th!nk og PSA følger bare det Saft oppgir.

Erfarne elbilister kjenner på draget i bilen om enkelte celler blir tomme før andre og tar hensyn til det. Derfor kan de ha fordel av minsket vannforbruk ved avbrutt lading.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Sitat fra: hens på lørdag 24. februar 2007, klokken 23:07
Les  mitt innlegg "tillegg til instruksjonsboken" på
            www.thinkers.no
Henning

Finner ikke dette innlegget, uansett hva jeg søker på....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA