Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjulbuelister

Startet av NegativeElectrode, onsdag 11. mars 2015, klokken 19:39

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

En BEV i Leaf-klassen kjører toppen 12 mil om sommeren og 8 om vinteren på 30 min lading.
For 90 kroner i diesel kjører en ICE i Golf-klassen minst 16 mil året rundt.

Nok et bevis på kommersiell lading koster minst det samme som diesel for X km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

NegativeElectrode

Jeg vil ikke si det er et bevis på hva kommersiell lading koster, men hva kommersielle aktører mener tjenesten er verdt. Det behøver ikke samsvare med hva det koster å produsere (siden de sikkert vil ha fortjeneste) og hva forbrukere er villig til å betale. Konkurransen er nok heller ikke veldig skarp (ennå).
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thomas Parsli

Nå er dette egentlig en minuttpris (3,-/min), ikke med fastpris for 30 minutter (slik Statoil opererer med).

Med dagens kurs er det 2,83/min -men svenskene har vel fortsatt lavere kjøpekraft. I tillegg virker det som om de er mer prisbeviste og er vant til et langt billigere bilhold enn oss.

Prisen virker for høy, spesielt siden andre aktører fortsatt gir bort hurtiglading i Sverige, og jeg er overrasket hvis de ikke senker den betraktlig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: nime01 på torsdag 19. februar 2015, klokken 07:50
Når alt i utgangspunktet er generelt dyrere i Norge enn i Sverige, ville det ikke overraske meg det minste om vi ser prisen øke til 3,50/min, eller 105kr for en 30 minutters hurtiglading. Kanskje også 4kr/min.

De må nok forholde seg til realiteten (hurtigladerene brukes for lite), da tror jeg ikke økte priser gir høyere fortjeneste. Med så høye priser blir det bare sporadisk "nødlading" og utnyttelsesgraden vil kanskje synke...

Men en større differensiering på abonnement og enkeltlading er jeg helt sikker på at kommer.
Noe i retning av 2,90/min, 399,-/mnd og 299,-/mnd ved 12mnd binding -og kanskje så mye som 3,50/min med SMS eller mobilbetaling.

I 2016/2017 blir det visstnok betaling på kommunale ladeplasser...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

dette er forventet når man lar markedet med monopol styre - disse aktørene har forstått posisjonene sine og slik vil det fortsette til man får en struktur på lade systemet for elbiler.

Vi må ta innover oss at det aldri vil bli lønnsomt å selge oss tid på hurtigladere. Vi må ha en annen måte å tenke på og her er det kun gjennom styring at vi kan unngå situasjoner der hurtiglading bli for dyr eller at operatørene taper penger eller at utbyggingen uteblir.

Nettselskapene får jobben å bygge ut og elbilistene kan ikke sitte å la alle andre ta regningen. Vi kan ikke ha ordninger der alt skal være gratis - her må det et kollektivt løft til. Nettleie til selskapene og kraft kjøpes fra det frie konkurranseutsatte markedet. Fast nettilgang for de som eier en elbil eller ingen adgang til offentlige ladere.

Så kan man prøve å selge en bil uten adgang eller prøve å eie en - det er et valg den enkelte kan ta.
SLUTT Å SY PUTER UNDER GRATISPASSASJERER det er de som lager slike systemer som i Sverige.

F_P

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3887042.ece

«För att bidra till att vi kan bibehålla fokus på det som är den stora utmaningen kommer Fortum med partners att subventionera priset till två kronor i minuten under hela 2015.»
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA