Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av harruz, fredag 13. mars 2015, klokken 18:28

« forrige - neste »

harruz

Hei. Kjøpte min første elbil for en måned siden, og ser allerede at jeg burde kjøpe både en ny ladekabel med regulator, og en type-2 kabel. Dette blir fort 7-8000,- til sammen. Dette var jeg ikke helt forberedt på.

I min hvileløse jakt etter mer informasjon om dette og annet elbilorientert, kom jeg over denne gamle artikkelen: http://www.dagbladet.no/2014/01/16/tema/motor/aller/dinside/bil/31316260/

Noe nytt på denne fronten? Kan bilprodusenten fraskrive seg garantiansvar om man bruker ikkeoriginal kabel? Blir det logført noe sted i bilens dataminne om man bruker uoriginalt ladeutstyr?
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

RaBalder

Jeg kan i alle fall si at jeg er ille ute  ::)


  • Har kjøpt type2 kabel fra 3. part
  • Har en portabel ladestasjon fra 3.part
  • Har ladet på flere ladestasjoner fra Salto
  • Har også brukt en mennekes-kabel svært mye

Og det som fungerte dårligst en stund var den originale ladekabelen.

Hva elbil-leverandører/produsenter sier offisielt tar jeg med en god klype salt. Så lenge jeg plugger til noe som følger offisielle standarder, så har jeg i utgangspunktet ikke gjort noe galt.

elektrolux

Snakk med bilforhandleren og si at faren din likte bilen din så godt at han også vurderer å kjøpe en. Men er det virkelig riktig at det er så vanskelig å lade denne bilen. Den andre bilen han kikker på kan vistnok lades overalt og med 3 parts utstyr.....

Ofte kan din bil likevel bruke 3 parts utstyr etter en slik samtale. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Dette blir mykje likt som ein tenkt situasjon:
Eg kjøper ein uoriginal mobil lader på nettet, svært rimelig. Så viser det seg at denne sender 230 V rett inn i telefonen. Det var ein årsak til at den var svært rimelig...
Eg oppdager dette etter å test av lader på fleire telefonar / nettbrett...

Når eg så forsøker å få retta feilen / levert ny telefon frå mobil forhandlere, på garanti - kan det vise seg at dette blir avvist pga. den uoriginale laderen er den direkte årsaken her.

Samme ved bruk av uoriginal utstyr for å lade elbil: Så lenge som dette utstyr er produsert på korrekt måte skal ingen skade oppstå på bilen. Men, er utstyret produsert feil / kvaliteten svært dårlig, slik at skade oppstår og der bilforhandler / produsenten kan vise det er ein direkte sammenheng mellom feil og 3. part ladeutstyr vil garantien falle vekk.


Meinar å hugse at 2007 modell dieselbilen eg har hadde med eigen informasjons folder som advarte om å koble uoriginalt utstyr til 12V "sigarett tenner" uttaket. Har lada mobil, brukt GPS og anna utstyr i bilen uten problemer - og uten å vere redd for at garantien ikkje skulle gjelde.
Men, om eg kobla til ein lader som gjorde at bilen vart "død" - der det var ein klar sammanheng mellom lader og denne feilen, så kunne eg måtta dekke dette sjølv.

Ergo: Kjøp ladekabel til elbil av anerkjent kvalitet, så vil det ikkje oppstå problemer. Samme gjeld lader til mobil....  :)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Carl Anton Stenling

#4
Ladekabelen inneholder ingen omforming av strømmen el.l. Derfor er skadepotensialet for en ladekabel begrenset. Det verste som kan skje er at selve ladekabelen smelter eller tar fyr hvis den er av dårlig kvalitet. Alternativt kan man i ekstreme situasjoner med overledning oppleve at sikkerhetsmekanismene ikke bryter strømmen når de skulle gjort det.

Siden ladekabelen ikke omformer strømmen så vil påvirkningen på bilens lader være minimal. Det skal derfor noe til for å hevde at ladekabelen er årsaken til diverse elektronikkfeil som måtte oppstå på bilen.

Praksis hittil viser at forhandlerne i stor grad har tatt inn over seg at man ikke kan skylde på ladekabelen i tide og utide. Dersom forhandleren skal skylde på ladekabelen så må man kunne forvente at forhandleren viser til hvilken funksjonsfeil i ladekabelen som skal ha forvoldet skaden.

Situasjonen er altså temmelig lik uoriginale bremseskiver og motorhavari. Vanskelig å dokumentere årsakssammenheng når delene ikke påvirker hverandre nevneverdig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA