Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10A kurs..

Startet av lbremnes, tirsdag 01. februar 2011, klokken 10:26

« forrige - neste »

lbremnes

Selger, med tungt hjerte, vår Citroen Berlingo 1999-modell. Dette er en 4-seter.
Hvis noen er interessert, på tross av følgende, så kontakt meg:
Gått ca 99 000 km (batteri holder vel opp mot 100-120 000 km)
Motorfeil (verksted sa det var viklingene som det var problemer med), men har kjørt med denne feilen i 1 år uten problemer.
Konverterer fra hovedbatteri til 12V-batteri er defekt (ny pris ifølge Citroen Midtbyen heri Trondheim er 60 000kr).


Selges til 10.000 kr. Bilen blir avskiltet i nærmeste framtid (mest sannsynlig i helga), så eventuell omregistrering må kjøper selv stå for.
Bilen kan hentes på Byneset (Rye) i Trondheim, eller så må kjøper selv stå for frakt.

Kontakt meg på mail lbremnes@gmail.com eller tlf 91606955.

elektrolux

#1
Siden ingen andre har reagert, kjøpte jeg bilen.

Fant nå feilen: I alle fall en av dem.

Igjen en Berlingo med defekt sikringsholder!

Moralen må være å sjekke dette før bilen kondemneres.

Se vedlagte bilder:

Litt til mekking så har jeg endelig 4 seters transport inntil C1'en blir godkjent. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#2
Da er ytterligere feil identifisert:

2 batterier i 11er kassen var defekte, og Håndbremsvaieren brakk ved demontering. Det betyr igjen at der er fare for ytterligere defekte blokker, og resten av kassene må demonteres for vasking og testing. Vasking da de etter 7 år er fulle av ledende saltstøv, som kan gi Isofeil.

Ellers ser bilen så bra og rustfri ut at jeg spanderte sandblåsing, Zinking og pulverlakkering på A rammen som holder ledninger og slanger på plass under 11er kassen. Denne rammen er tydeligvis ikke behandlet tilstrekkelig fra fabrikk, og ser omtrent alltid ut som kjeks.

Se før og etter bildet. Jukse litt, da delen jeg sammenligner med nødvendigvis er en lik del, og ikke samme delen. Uansett var den i nøyaktig samme tilstand før stell.

La også ved et bilde av rengjort og reparert 11er kasse med "ny" sikringsholder, 2 "nye" blokker, og med støtteringer rundt slangen som pleier å kolapse på disse kassene. Dette er en av flere mulige løsninger på problemet, som i ytterste fall medfører blokkert vannfyllekrets. Alle strømskinnene er pusset og sprayet med sprayvaselin, slik at de forhåpentligvis ikke korroderer så lett. Det er også viktig å måle spenningsfallet over strømskinnene for å oppdage ev. dårlig kontakt. En god strømskinne taper 0,07V ved 20A. ;)

Nå begynner det å bli såpass mye arbeid, at samvittigheten over å ha fått bilen så rimelig blir litt lettere å bære. En slik prosess hadde tross alt kostet noen lapper på et verksted. ;)

Ytterligere testing avslørte at DC-DC er OK. Det var nok mangel på traksjonspenning som gjorde at 12V batteriet ikke ble ladet. I tillegg til feilmelding som relaterte til sikringsbruddet, lå der også melding om Permanent isofeil. Muligens fra samme sikringsholder. Nok en stripe til de såkalte proffe verkstedene. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eldiablo

Ser du får det til. Det er bra. Etter ombygging av min bil til Litium har jeg nå ett komplett sett med Blokker til Berlingo for salg skulle du være interresert. Så får du en topp batteripakke også til en forholdsvis rimelig krone  :)
Bare ring meg 40094404, mvh Kim.
Min Eldiablo er en Citoen Berlingo 5 seter familiebil, 2001 modell - kmstand 56.000. Har kjørt Eldiablo daglig som pendlebil fra Drammen til Sandvika siden Juni 2007. det har da blitt ca 30.000km. Topp konsept!! Køfritt og fint!!

elektrolux

#4
Takk for et uimotståelig tilbud Eldiablo.

Elbjørg er igjen å treffe på norske veier. :)

Riktignok hadde hun nok et dødsønske på lur, nemlig nedslitte børster.

Hadde ikke sikringsholderen stoppet henne, ville disse børstene gjort det om bare få km. De var slitt godt forbi slitasjemerket, men heldigvis ikke ned til kobbertråden. Dermed var motoren ikke skadd, og så faktisk svært så fin ut. Litt rart dette ikke ble påpekt på sist vannservice. Det var ikke mer enn 400 Ahr siden, og børstene må ha vært under slitasjemerket allerede da. ???

Testkjøring avslører at Isofeilen er vekke, og bilen står nå på utligningslading etter at totalt 4 defekte blokker ble funnet, og byttet ut.

Dermed blir fasit: 3 NiCd blokker, 1 sikringsholder med skinne, 4 børster, og en håndbremsvaier. Litt kos kommer i tillegg, med sandblåsing av rusta deler, og bytte av vinsdusviskere og muligens treg vaier til ladeluka.

Desverre ble en Partner ofret til fordel for Elbjørg, men delene lever videre. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#5
Elbjørg får mer kos:

Knoksen hadde fått inn en strøken 3 dørs 5 seter Berlingo, og jeg klarte å sikre meg et komplett baksete kit minus baksetene.

Dette besto av framstoler fra 5 seteren, med alle branketter, taktrekk framme og bak samt karthylle over solskjermene, Sideinnredning bak, innfestning til bakseter med tilhørende deksler, samt vinduer bak som kan åpnes. Kosta litt, men slike deler er ganske sjeldne, så det var bare å grave dypt i lommeboka og hente verktøy og vinkelsliper.

Etter ombygging vil Elbjørg framstå som en nesten fullværdig passasjerbil. Nå savner jeg bare det store soltaket til Multispacen.

For å montere framstolene må de ytre stolfestene endres. Dette er enkelt, da det kun krever påsveising av sveisemuttrer i kanalen, og fjerning av 2 branketter til varebilstolen. Det er gøy å jobbe med en 12 år gammel bil, som er fullstendig fri for rust. Dette gjelder både donorbilen og Elbjørg. PSA har virkelig gjort en god jobb med å rustbeskytte karosseriene sine på begynnelsen av dette milliniumet.

Legg gjerne merke til  de blå sikkerhetsbelteinnfestningen til baksetene. Her ble bakskjermene på donorbilen kappet opp for å komme til punksveisene. Deretter var det enkelt å bore disse festene ut. Ved montering vurdertes samme metode for å komme til og sveise, men det gikk sånn noenlunde greit å sette et speil nedi kanalen, og sveise festene på plass med en bøyd spiss på MIG apparatet. Resultatet ble ikke like vakkert som de andre sveisene, og jeg la på sveis også langs kantene for å være sikker på at det blir sterkt nok. Antakelig skal det aldri av igjen uansett. ;)

Etter sveising behandles alt med Zinkspay, og voks.

Se og nyt bildene, som desverre er noe uklare grunnet mobilkameraet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#6
Da var det EU kontroll, og stygg og potensielt dyr smørbrødliste med feil:

Blinklys bak og på siden feil farge; Feilen var at ene pæren hadde svidd av den gule hinnen som gir gult blinklys. Er nå byttet. Mistenker likevel at verkstedet feilaktig tror at de originale sotede blinklysene bak, og hvite framme er ettermonterte. Nå blinker i alle fall alle gult, og så får jeg ta med en broshyre som viser at bilen er levert fra fabrikk med hvite og sorte glass h.h.v. på siden og bak

Stor slark ytre endeledd høyre side; Lurte litt første gang fatteren fikk denne anmerkningen. Det er ytre styreledd som menes, og blir byttet mot nytt, eller brukt avhengig av om jeg finner et nytt til en fornuftig pris. Ellers tar jeg bare leddet av delebilen min. ;)

Defekt indre mansjett høyre drivaksel; Dette var OK for en måned siden, men med en stor flenge nå. Centermutteren var som sveiset fast, og lot seg ikke rikke selv etter varmebehandling og STOR slagtrekker. Løsningen ble å bore seg inn langs mutteren med gradvis større bor, til den ble spittet. Delebilen blir bare kjekkere å kjekkere å ha, spesielet når jeg oppdaqer en noe mistenkelig skade også på indre mansjett på andre siden. Ser ut som noen har laget et lite hull med et verktøy, da huller er ikke langs en av brettene, og ingenting har lekket ut enda. ::) Bytter denne også til brukte deler fra privat delelager.

Nedre opphengskule høyre side slark; Stemmer det. Blir enten gunstig priset ny, eller bytte av hele bærearmen fra delebilen.

Nå når omtrent hele hjulopphengert framme er demontert likevel er det en god anledning til å ta ut og vaske motoren utvendig, men mest innvendig. Den har isofeil, som selger opplyser i første posten, og det bør selvfølgelig rettes. Det betyr igjen å demontere motoren, og høytrykkspyle de enkelte delene, før den tørkes ( i stekeovenen mens mor er på jobb ) og viklingene lakkeres med isolerende trafolakk. Deretter blir det nye pakninger, og lager. Ev. dreiing av kommutator ny girolje og tilbakemontering. Senere i sommer skal Elbjørg tjene som lånebil sammen med huset vårt i forbindelse med husbytte, så det er greit at alt er 100%
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. mai 2011, klokken 10:53
Feilen var at ene pæren hadde svidd av den gule hinnen som gir gult blinklys. Er nå byttet. Mistenker likevel at verkstedet feilaktig tror at de originale sotede blinklysene bak, og hvite framme er ettermonterte.

Akkurat dette var eneste påpakning jeg fikk på siste kontroll av P106en (venstre foran).
Men verkstedet presiserte faktisk at det var bare å bytte pæra, og de godkjente uten ny visning.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#8
Motoren var meget sotet. Enda mer bekymringsverdig var at de nye børstene mine allerede var halvslitte, etter kun få km.

Dette tyder på problemer muligens uttover isofeil.

Redigering: Ved nærmere ettertanke, kan børsteslitasjen skyldes intensiv regenerering over 4-6 km i forbindelse med langturen til Haugesund. Da ble jeg slept gjennom rennfast, og regenererte tilsammen 50-60 Ahr med 150A. Dette er ganske heftig og kan ha medført mye av støvet og slitasjen på børstene.

I tillegg var giroljen helt svart.

Velger derfor minste motstands vei, og setter heller inn en av reservemotorene mine.

Bildene viser motoren før og etter motorvask.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#9
Da er det på tide med en oppsummering:

Det viste seg at gummiforingene i begge opphengsarmene også var godt slitt, og da Mekronomen tilfeldigvis hadde happy lørdag den dagen jeg var på jakt etter deler ble det like godt til at jeg spanderte nye bærearmer på hver side av bilen. Gode brukte drivaklinger ble satt inn i stedet for den som hadde defekt mansjett, og nytt endeledd på styrestaget ble montert.

Jeg hadde en bedre motor enn den som stod i liggende, og valgte å overhale denne med motorvask, nye børster, lager og tettninger, samt ny girolje. Kommutatoren trengte ikke dreiing, så den ble kun deoksydert.

I dag ble Elbjørg friskmeldt, ikke bare av meg, men også EU messig. :)

Laget en blogg uttav denne annonsen, da den er et ganske så klassisk eksempel på hvordan Elbil i Norge virker.

Her er en bil som dømmes nedenom og hjem etter besøk på verksted. Står til salgs på forumet i over en måned uten at noen ser verdien i den, og som det senere viser seg lar seg reparere og gis et nytt liv for en relativt fornuftig pris.

Jeg har nå montert inn deler for ca 35000 NOK i Elbjørg. Noe brukt, og noe nytt. Noe av dette var strengt tatt ikke nødvendig, men det er med på å øke kjøregleden.

Nå blir det byttlånebil i første omgang, så får vi se hva som skjer. Siden kjøpet av den har jeg tross alt kjøpt en annen 4 seter ( C1 EV'ie), og en annen Berlingo. Begge kjøpt forde de var så billige, og teknisk interresante siden jeg ikke har hatt tilsvarende før. Vet jo ikke om jeg får skilt på noen av disse bilene, men gjør jeg det kan det hende at jeg må la Elbjørg gå. :'(

P.S. Batteriet er ikke det originale 99 batteriet. Alle cellene er fra 2002, og antakelig kjørt en god del mindre enn Elbjørg. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

Artig lesestoff,viser jo hvor rimelig det kan bli,men er litt risiko sport hvis man ikke kjenner noen som kan skru eller bor i nærheten av Stavanger; -)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA