Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i utenlandske medier

Startet av Mippen, lørdag 14. mars 2015, klokken 19:55

« forrige - neste »

Mippen

Skal selge min import leaf. Den er fra Eu. Har kjøpt den hos en paralell importør. Hvordan er det i forhold til reklamasjonsrett hvis ev. Kjøper spør? Gjelder norsk reklamasjon eller fransk?
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#1
Sitat fra: Mippen på lørdag 21. februar 2015, klokken 21:07
Skal selge min import leaf. Den er fra Eu. Har kjøpt den hos en paralell importør. Hvordan er det i forhold til reklamasjonsrett hvis ev. Kjøper spør? Gjelder norsk reklamasjon eller fransk?
Siden du er selger har kjøper reklamasjonsrett i forhold til deg.
Du kan event klage videre til din selger.
Egentlig kan kjøper gå på alle salgsledd tidligere i kjeden med reklamasjon, men det er lettest på påpeke feil i forhold til hva en kan forvente ved kjøp når en går på siste ledd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Svk

Har 5år rekl rett mot første ledd i norge

pwb

Hvis første ledd er borte så vil jo siste selger sitte i saksa.

Svk

Jepp, dette gjelder vel egentlig alle bilsalg

Gordon Retriever

Derfor kvalifiserer det vel nesten til betegnelsen "modig" å videreselge en bil som ikke er dekket av garanti...

arthur

Er det ikke her snakk om kjøp/salg mellom to privatpersoner hvor begge er norske og da er det vel Kjøpsloven som gjelder?

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/n%C3%A5r-selger-er-privatperson
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Mippen

Bilen har garanti hos Nissan i Norge. Garantien er bare litt dårligere siden den ikke er kjøpt ny i Norge (3 år i stedet for 5) bilen er importer og kjøpt hos en Norsk forhandler, ikke importert av meg privat.
Fremtiden er elektrisk.

Svk

Du har 5år rekl mot han som har importert

Mippen

#9
Fant denne...

Sitat...Ein god oppsummering du har skrive her. Eg vil påpeike ein detalj ang. garanti / reklamasjon  ved import.

Så lenge som den importerte bilen er kjøpt av firma som driv næringsvirksomhet vil det vere gode  rettigheiter for kjøper. I praksis så lenge som den ikkje er kjøpt privat, eller importert av bruker direkte - så skal "Lov om forbrukerkjøp" gi kjøper 5 år reklamasjon. Det kan ikkje avtales ein kortere tid eller dårlegare vilkår, dette vil stride mot lova.

Dvs, dette er ikkje det samme som produsent garantien. Ved store feil vil kjøper ha ein sterk sak mot den som importerte bilen. Kan forlange at feilen skal bli retta uten kostnad for kjøper, som ein reklamasjon. Det kan og bli avtalt prisavslag.

Det vil klart vere tilfeller der kjøper opplever at importør ikkje er einig i loven, men det endrer ikkje kjøper sine rettigheiter. Resultatet kan gjerne bli at kjøper gir opp.... som gjerne er intensjonen til importøren...

På generelt grunnlag kan det vere dei offisielle importører har meir respekt for lovverket enn parallell importørene. Men, det leses og om historier på forum der opplagte reklamasjon saker blir avvist av offisielle importør i fyrste omgang, for bli retta kostnadsfritt etter litt "argumentasjon".

Obs: Om bilen som kjøpes er 1 år gammal vil den ikkje ha 5 år garanti eller reklamasjon frå kjøpstidspunktet, men frå den var ny - dette er teke høgde for i lova. Om dette var tilfelle ville salg av 4,5 år gamle bilar vere svært dårleg butikk for selger om reklamasjon gjeld frå kjøpsdato.

Oppsummert: Det er i stor grad valg av seriøs forhandler, og ikkje bilmerke som gir den beste garanti og rett til reklamasjon 

Kjelder:
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34
http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128875
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=150622
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Spørsmålet er vel engentlig hva slags reklamasjon man snakker om.

Garantisaker skal gjøres mot et verksted godkjent av importør, mens reklamasjoner (ihht. kjøpsloven) gjøres mot selger (dvs. Mippen i dette tilfellet).
I hvilken grad selger har ansvar for garantisaker (der importør er vanskelig å ha med å gjøre) aner jeg ikke, men jeg antar kjøpsloven gjør dette til selgers ansvar.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Alle har forpliktelser dersom vi selger en bruktbil, men er det ting som er utenfor vår kontroll og som kan bevises at det har med produksjonsmessige svakheter - er det produsent eller firma som skal fikse opp. Vi som privatperson står ikke ansvarlig for ting som er en feil/svakhet under produksjonen og som dekkes av garanti/reklamasjon. Vi står bare ansvarlig dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn det som gis inntrykk av og at vi burde ha vist om feilene. Eventuelt har holdt tilbake opplysninger om grove feil. Eller at bilen har skader etter feil bruk eller uhell. Kjøper har også undersøkelsesplikt, så alt faller ikke på en privat selger....

Sakens kjerne er om reklamsjonsperioden i landet bilen kommer fra gjelder med eventuelle reklamasjoner, eller om det er den norske som gjelder da bilen er solgt av et norsk bilfirma.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen på mandag 23. februar 2015, klokken 10:49
Sakens kjerne er om reklamsjonsperioden i landet bilen kommer fra gjelder med eventuelle reklamasjoner, eller om det er den norske som gjelder da bilen er solgt av et norsk bilfirma.

Garanti gis av produsent og gjelder i det landet bilen selges.
Hvis bilen er solgt ny i Belgia, gjelder Belgisk garanti (fortusatt at papirene er i orden) selv om den er videresolgt i Norge.

Reklamasjonsretten følger av forbrukerkjøpsloven og har ingen ting med garantien eller opprinnelsesland å gjøre. Bilen forventes å vare lenge, gjør den ikke det kan man reklamere.
Er den solgt brukt av et norsk firma, gjelder norsk forbrukerkjøpslov.

Det avgjørende er hva avtalen med det norske bilfirmaet sier. Er bilen solgt med garanti fra forhandler eller produsent?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Bilen er solgt med garanti fra nissan i europa. Den gjelder også i Norge. Har alt benyttet meg av denne ihht. carwings.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Da sitter du (som selger) igjenn med reklamasjonansvar etter kjøpsloven i to år etter overtakelse (http://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§32).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA