Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe i-MiEV nå?

Startet av elektrolux, tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:50

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. februar 2015, klokken 19:35
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vil-klage-tesla-inn-til-konkurransetilsynet/a/23324622/

En viktig prinsipiell sak sier advokaten, og alle som betaler forsikring burde være enig i det.

Nå er jo ikke jeg advokat...

Men om dette stemmer:
Sitat... da godkjente Body Shops bestiller deler selv. Alle kan bli godkjente som Tesla Body Shop.
(min uthevning)
... så har de ingen sak.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Jeg er heller ikke advokat, men jeg mistenker at Tesla har rett i denne saken.

Jeg vet at man trenger en del spesialutstyr til flere hundre tusen kroner for å f.eks ta ut batteripakken på en trygg måte. Uten å ta ut batteripakken vil det nok være veldig mange skader man ikke kan få ordnet på en god måte. Og man vil absolutt *ikke* at et eller annet verksted skal begynne å prøve å få ut batteripakken med en jekketralle eller lignende. Dette kan lett forårsake skader til flere hundre tusen kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Hvis vi snur det på en annen måte. Plikter ikke bilselskapene å legge til rette for at andre også kan jobbe på bilen? Tenker hvis alle bilene er så avansert at bare produsenten kan skru på den eller velger noen få verksteder så blir det et slags monopol likevel.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mippen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:35
Hvis vi snur det på en annen måte. Plikter ikke bilselskapene å legge til rette for at andre også kan jobbe på bilen? Tenker hvis alle bilene er så avansert at bare produsenten kan skru på den eller velger noen få verksteder så blir det et slags monopol likevel.
Det blir helt tullete at man ikke skal kunne lage avanserte biler fordi det blir urettferdig for verkstedene.

Men jeg ser på det slik at bilprodusentene har en plikt til å prøve å få med seg flest mulig verksteder til å reparere sine biler. Man bør informere flest mulig verksteder om hvilket utstyr og kursing som trengs, og helst gi de alt av tegninger og spesifikasjoner på spesielt utstyr, slik at de ikke *må* kjøpe utstyret fra bilprodusenten.

Jeg tolker det slik at Tesla i hvert fall åpner for at alle verksteder kan bli med, men det er mulig at de kan gjøre en bedre jobb på å få med seg flere verksteder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Godt poeng, og sannsynligvis taktikken til Tesla og mange andre etterhvert om vi ikke passer på.

Litt rart at en omtrent ikke kan lakkere en Tesla uten at de rasler med inndratt garanti, mens Harley Davidson oppmuntrer til å tilpasse deres kjøretøy til eget behov og forgodtbefinnende.

For en entusiast er det alltid kjekt å ha forbedret kjøretøyet i alle fall litt over fabrikk spesifikasjoner. Enten det er med spesial lakk, utstyr eller oppgradert motor/hjuloppheng. Selvfølgelig vil der være mindre og mindre å hente etterhvert som biler og MC perfeksjoneres fra fabrikk, men en må i alle fall få beholde følelsen av å være herre over eget kjøretøy.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leif1

Skade på bakskjermen sto det i artikkelen. Om den må byttes er ikke det en hvilken som helst jobb. Kan egentlig godt forstå at de er litt skeptiske til å la hvem som helst slippe til. Tesla har tross alt et garantiansvar for denne bilen i mange år enda.
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:05
Jeg vet at man trenger en del spesialutstyr til flere hundre tusen kroner for å f.eks ta ut batteripakken på en trygg måte. Uten å ta ut batteripakken vil det nok være veldig mange skader man ikke kan få ordnet på en god måte. Og man vil absolutt *ikke* at et eller annet verksted skal begynne å prøve å få ut batteripakken med en jekketralle eller lignende. Dette kan lett forårsake skader til flere hundre tusen kroner.

Tror også det er her "hunden ligger begravet". Er mange dyktige verksteder rundt om kring, men lang og god erfaring med å behandle forskjellige typer fossilbiler, men forstår godt at Tesla ikke ønsker å slippe hvem som helst til som ikke er kurset i hvilke spesielle hensyn man må ta når man jobber på en elbil, og som du nevner her, hvordan man tar ut - og setter inn igjen - batteriet, og at de må ha det rette utstyret.

Forstår godt frustrasjonen andre uttrykker her om å ikke kunne skru selv, eller sette bilen inn på nærmeste "Mekonomen" verksted, eller favoritt custom-versksted, men ser likevel begrensingen som en fornuftig restriksjon fra Teslas side. Så lenge alle som vil kan bli sertifiserte, så er det heller ikke konkurransevridene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kent

Da vil det vel ikke være mulig å få reparert bilen sin andre plasser en i Drammen, selv etter garantitiden om dette er linja Tesla kjører?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA