Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Resultatliste EVS Viking Rally 2009

Startet av elox, fredag 15. mai 2009, klokken 10:25

« forrige - neste »

elox

Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

BRS

Hvis dette er sant, så bekrefter det de rødgrønnes totalt
manglende innsikt, og vilje til å satse på noe hjemme.
Det må være bedre å satse på Think i Norge.


medds

mener du virkelig det?

tror du logistikken til think kan måle seg med saab? think har jo vist gjennom ineffektiv drift at de ikke har ting på stell på aurskog. gjennom å kjøpe saab, bruke saab som infrastruktur til å produsere, selge og eksportere think får vi plutselig et mye større potensiale for elbil som er eiet og delvis produsert i norge. Det er bedre å ha 20% av produksjonen av en produksjon på 50.000 biler kontra full kontroll på 500 biler spør du meg.

I tillegg ligger her en unik mulighet til å implementere den teknologien som det skrytes uhemmet av her inne i en storskala produksjon. Spør du meg er dette en vinn-vinn situasjon. Det finnes tusenvis av arbeidere som kan bil i trollhättan, bedre å utnytte dette fremfor å bruke 10 år på å opparbeide denne på aurskog.

Gjøres dette riktig vil think forbli norskeid, det vil skape mange flere arbeidsplasser i norge i tillegg til at man kan redde mange i sverige. Som en bonus blir det mer fart på elbilproduksjonen totalt.

gjennom å aktivt kjøpe saab og knytte dette mot think kan norge være på full fart inn i bilindustrien, og bli ledende i verden på den grønne delen av denne. Men her på berget er det viktigere at think kun settes sammen (ja, nesten ingen av delene i en think er produsert i norge) i norge i et begrenset antall, enn å skape noe stort. vi er passe sneversynt kan man si

corvette

Enig med deg medds.
Think har prøvet og feilet i Norge i en oppgangsperiode uten sidestykke i moderne historie.
Når vi nå står foran tøffere tider må man tenke annerledes og kjøp/samarbeide med SAAB som er veletablert i Trollhättan må være bedre enn å pøse penger inn i "norske" Think som jo bare har dokumentert en egen evne til å sløse bort penger og muligheter.

Dyre deltagelser på bilmesser og utvikling av nye modeller FØR man i det hele tatt har et eneste produkt å selge er eksempler på dette.

Mange på forumet bruker enhver anledning til å refse regjeringen mens sannheten jo er at elbilbrukere i Norge har allverdens subsidier og fordeler ved å kjøpe og bruke elbil. Nevn andre land som har samme fordeler? Noen?

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Lars C. Krogenæs

#4
Sitat fra: corvette på onsdag 22. april 2009, klokken 13:01
... sannheten jo er at elbilbrukere i Norge har allverdens subsidier og fordeler ved å kjøpe og bruke elbil. Nevn andre land som har samme fordeler? Noen?
Mvh John

Norge har ingen subsidier av elbil. Fravær / redusert avgift er ikke noen subsidie. Det nærmeste var Drammen kommune som lovte et visst beløp til de som kjøpte elbil. Det løftet holdt de helt til folk kjøpte elbil og ville ha penger. Da tok det slutt.

Østerike: I enkelte provinser i Østerike får man opp til 1100 Euro, eller 15% av bilen i subsidie.
Belgia: 15% av bilen betalt av staten, max 3280EURO.
Frankrike: opp til 3200EURO
Italia: Opp til 65% av ekstrakostnaden i forhold til vanlig bil, samt flere lokale tiltak der myndigheter betaler intill 50% av bilen
Monaco: 30% av prisen på bilen i subsidier
Nederland: 4000 EURO i forbindelse med et demo-program
USA: Inntil 4000$ i redusert skatt ved kjøp av elbil. 

En rekke land har gratis parkering og tilgang til kollektivfelt for elbiler.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

magnul

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 22. april 2009, klokken 14:35


Norge har ingen subsidier av elbil. Fravær / redusert avgift er ikke noen subsidie.

Det er jeg dypt uenig i. Så lenge staten frasier seg en avgift de kunne krevet inn, så er det et subsidium.
Moopy Classic elektrisk scooter

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: magnul på onsdag 22. april 2009, klokken 18:58
Det er jeg dypt uenig i. Så lenge staten frasier seg en avgift de kunne krevet inn, så er det et subsidium.

Da regner jeg med at du også vil si deg enig i følgende påstand?
Jeg kan kjøpe en subsidiert dieselbil (Varebil og dermed lavere avgift enn for personbil). Den kan jeg få subsidiert årsavgift for(org. montert partikkelfilter). Bensinbil kan du kjøpe subsidiert av staten fordi den har lavere utslipp enn modeller med større motor. Du kan fylle subsidiert bensin (lavere avgift med blyfri enn bly-holdig bensin). Dessuten kan du parkere på en subsidiert p-plass i skogholtet (Staten eier skogen og kunne potensielt ha avgiftsbelagt parkeringen), samt gå en subsidiert tur i skogen (også her kunne man potensielt ha avgiftsbelagt vandringen).

Dessuten mener du at USA subsidierer salg av bensin, fordi de ikke avgiftsbelegger bensin like mye som i Europa?



Tror nok du er ganske alene om å mene at redusert/fravær av avgift er en subsidie. En subsidie regnes som et økonomisk bidrag (noe du får), mens redusert avgift er noe staten gir avkall på, og er dermed en annen type  økonomisk incentiv.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

subsidium 'hjelp, bistand') særl i fl: understøttelse, pengehjelp (særlig om bruk av statsmidler for å holde prisnivået nede) er beskrivelsen i bokmålsorboka.

Land med hyggeligere bilavgifter enn Norge må gi støtte i form av kontanter til kjøp av elbil for å favorisere elbil sammenlignet med fossilbil. Dette må en kunne kalle subsidier. Norge har ikke fullt så hyggelige bilavgifter og kan derfor gjøre det samme ved å redusere avgiftene. Om en kaller det for subsidiering eller ikke er vel en smakssak.
Poenget med Nederlands 4000 EURO  i subsidiering og Norges avståelse av avgifter er det samme: å holde prisnivået på elbil nede.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

magnul

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 22. april 2009, klokken 19:24
Sitat fra: magnul på onsdag 22. april 2009, klokken 18:58
Det er jeg dypt uenig i. Så lenge staten frasier seg en avgift de kunne krevet inn, så er det et subsidium.



Tror nok du er ganske alene om å mene at redusert/fravær av avgift er en subsidie. En subsidie regnes som et økonomisk bidrag (noe du får), mens redusert avgift er noe staten gir avkall på, og er dermed en annen type  økonomisk incentiv.

Lars

Så hvis staten hadde krevet 25% mva på elbil, men tilbakebetalt 20% av kjøpesummen i etterkant så hadde det vært subsidier?

Vanlige personbiler følger et avgiftsregime der avgiften beregnes ut fra ulike faktorer. Jeg mener også at avgiftsreduksjon på varebiler er et subsidium, kanskje det mest malplasserte og unødvendige subsidiet jeg kan tenke meg. Elbiler er tatt helt ut av dette avgiftssystemet. Hvorvidt man regner engangsavgiftslette som et subsidium er nå en ting, men bortfall av mva er i hvert fall det, så lenge så godt som alt annet pålegges mva.
Moopy Classic elektrisk scooter

Lars C. Krogenæs

#9
Sitat fra: magnul på onsdag 22. april 2009, klokken 20:35
Så hvis staten hadde krevet 25% mva på elbil, men tilbakebetalt 20% av kjøpesummen i etterkant så hadde det vært subsidier?

Riktig.

Subsidier er et direkte tilskudd fra det offentlige. Skattelette er ikke et subsidie.  Begge er økonomiske incentiver og virkemidler som gjør at sluttsummen kan bli lik, men de heter ikke begge subsidier.

Dette er jo pirk, og en akademisk øvelse (Ja, jeg har studert sos-øk på Blindern og jobbet noen år i SSB, avdeling for økonomisk statistikk), men det er viktig å ha presise begreper.

Når vi først er i det kverulante hjørnet (viser ikke til innlegg i denne tråden her). Det er ikke fritak for mva på elbiler i Norge. Det er mva. med nullsats :-)

Tror for øvrig at ryktene om at norske stat er interessert i å kjøpe SAAB er nettopp løse rykter.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

magnul

Her får man jo som ingeniør bekreftet alle sine fordommer mot folk som studerer frie fag på Blindern (eller andre steder) ;)

Så lenge et målrettet avgiftsfritak har nøyaktig den samme effekten som en direkte tilbakeføring av penger, så er den i praksis (om enn ikke semantisk) et subsidium.
Egentlig er det jo helt utrolig at det med elbiler har blitt ordnet på den enkle måten. Mer typisk for Norge ville det jo være å kreve inn momsen og opprette en arbeidsgruppe på 50-100pers i finansdepartement som har ansvar for å betale tilbake momsen på elbiler.

Det jeg ER enig med deg i, er at jeg tror trådens emne bare er tull. Man kunne jo vurdert det hvis vi fikk med Bohuslän, Jämtland og Härjedalen på kjøpet  :D
Moopy Classic elektrisk scooter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA