Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Strømmåling 32 A

Startet av kodalse, tirsdag 03. mars 2015, klokken 10:22

« forrige - neste »

grorudklovnen

Har noen tenkt på om henger med batteri om bord burde kunne brukes til å forlenge hovedbatteriet i en elbil? Konseptet kunne ha vært at ved ordinære turer så dekkes energibehovet av elbilens batteri, mens man på langturer kan koble til en henger som også kan ta med ekstra bagasje?

Kanskje man kunne hatt henger m/batteri som et slags utlånskonsept ?

Da kunne man forlenget rekkevidden på de minste elbilene fra 100-200 til 300-1000 km på sommerferieturer o.l.

Evt. så kunne man tenkt seg campingvogner med store batterier istedenfor.

cra

Det vil i så fall kreve en aldri så liten ombygging av bilene, da ingen av dagens biler har mulighet for slik tilkobling, så vidt jeg vet. Har sett konseptbilder av lignende, men husker i farten ikke om det var rene batterier eller motor i tilhenger.

Størrelsesmessig så vil jeg tro det ikek er allverden man kan drasse med seg før vinninga går opp i spinninga. Campingvognstørrelser er nok i alle fall lite egnet. Ikek meinst pga at de minste bilene i dag ikke engang har lov å trekke henger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Jeg har tenkt på det,  men som cra nevner så er det så og si ingen elbiler idag som er registrert for henger. Et mulig alternativ kunne vært at hengeren også var utstyrt med motor og en kommunikasjonskabel til bilen slik at bilen hadde full kontroll ovef motorkraft og regen på hengeren. Hadde man hatt en litt mer strømlinjeformet henger enn vanlig så kunne man nok lett hatt med 400 kilo batt og motor og fremdeles 600 kg ekstra bagasje til langtur,  en 1000 kg henger er ikke spesielt stor.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sirka

Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

grorudklovnen

Ja, det var omtrent noe sånt jeg tenkte på. Hvis man i tillegg har et slags leiekonsept så kan man kjøre disse tomme og hente en ny på veien uten å måtte lade den selv (null ladetid).

Sirka

En av de andre utviklerne det er linket til i artikkelen (ebuggy) ser for seg et sånt leiekonsept: at man kan leie en henger til lengre turer f.eks. mellom byer, så sette den fra seg og kjøre på vanlig batteridrift i byen.

http://www.gizmag.com/ebuggy-ev-battery-trailers/24202/

Enda en variant her - vet ikke helt hva jeg skal si om estetikken, men her kan man også få mer bagasjeplass el.l.:

http://www.gizmag.com/rinspeed-dockgo-concept/20773/
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

elektrolux

Her er enda et firma som utvikler en turbindreven generator. http://nomadic-power.com/?page_id=69

En ekstra fordel med turbindrevne generatorer er at disse ikke utløser avgiftskrav selv om de er montert i bilen. Kunne med andre ord vært ideel i stedet for BMW i3 sin stempeldrevne generator. ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Electrix

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. februar 2015, klokken 13:33
Her er enda et firma som utvikler en turbindreven generator. http://nomadic-power.com/?page_id=69

En ekstra fordel med turbindrevne generatorer er at disse ikke utløser avgiftskrav selv om de er montert i bilen. Kunne med andre ord vært ideel i stedet for BMW i3 sin stempeldrevne generator. ;)
Linken din viser vel til en batteri-tilhenger, kan ikke finne noe om turbin der.

Det kan sikkert være en god ide, spesielt hvis man også har plass til ekstra last siden liten lastekapasitet også er et problem på langtur for de små elbilene. Men jeg er redd disse konseptene vil dø ut av seg selv når flere leverandører tilbyr elbiler med større batterier.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Sitat fra: Electrix på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:19
Linken din viser vel til en batteri-tilhenger, kan ikke finne noe om turbin der.

Jeg fant heller ikke info om selve generatoren der, men firmaet opplyser at deres turbindrevne 10-20 kW 400V generator er nesten klar til utprøving. De ønsker å leie en Citroen C1 eller en BMW i3 for å teste ut konseptet.

Hadde jeg hatt en i3 ville jeg stilt den til disposisjon; har i stedet tilbydt min C1.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA