Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er dere fornøyd med Pirellidekkene på vinterføre?

Startet av hsa77, onsdag 21. januar 2015, klokken 16:38

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 05. januar 2015, klokken 15:25
Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. januar 2015, klokken 21:55
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 04. januar 2015, klokken 21:37
Jeg forstår det slik at du bor på Hamar og jobber i Eidsvoll?
På den strekningen er det vel pt. ingen Combo-ladere (VW, BMW og Kia) eller AC (Renault), så du må velge Type 2 (treig) eller Chademo (Nissan Leaf).

Kia bruker CHAdeMO, ikke CCS.

Burde jeg husket, siden det er en Japansk bil...  :P

Koreansk... :P

Vind

Uten å banne i kirken - men det er vel kun Tesla jeg ville vurdert for dette - i det minste for vanlig pendling - og selv den kan komme til kort på de kaldeste dagene med 110 i fart.  Det å måtte basere seg på hurtiglading hver dag - da skal man ha god tid.  Hurtilgaderne er desverre ikke godt nok utbygd. Har selv hatt en del turer i min i3 hvor jeg har brukt hurtiglader - og det er fortsatt ganske høy prosent (35% av gangene jeg har trengt en) hvor:

  • Hurtigladeren er opptatt
  • Hurtigladeren virker ikke
..og hadde det vært en annen hurtiglader noen kilometer unna så er det fint - men å vente på en type 2 lader - eller ennda verre - vanlig stikkontakt - det går fint en gang i mellom, men ikke hver dag.

Gode Plug In Hybrider til 250 000 får du heller ikke tak i.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på mandag 05. januar 2015, klokken 15:27
Sitat fra: thomas
Burde jeg husket, siden det er en Japansk bil...  :P

Koreansk... :P

:-X

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Vind på mandag 05. januar 2015, klokken 15:27
Gode Plug In Hybrider til 250 000 får du heller ikke tak i.

Golf GTE skulle vel havne omkring der?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

afo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. januar 2015, klokken 18:04
Sitat fra: Vind på mandag 05. januar 2015, klokken 15:27
Gode Plug In Hybrider til 250 000 får du heller ikke tak i.

Golf GTE skulle vel havne omkring der?

Du må nok plusse på 100k til på gte. Før du begynner å krysse av for utstyr.

sven erik

en kan  kjøpe en geo 1994 modell  med  batterier fra 2010  med en rekkevidde på  sommeren på ca 38 mil vinteren  fint  30   
her kan en på type 2   22kw lade fult på ca 3 til 4 timer  fra tom  men en kan  jo gint kjlre det du skal +++

emil

Sitat fra: sven erik på mandag 05. januar 2015, klokken 19:13
en kan  kjøpe en geo 1994 modell  med  batterier fra 2010  med en rekkevidde på  sommeren på ca 38 mil vinteren  fint  30   
her kan en på type 2   22kw lade fult på ca 3 til 4 timer  fra tom  men en kan  jo gint kjlre det du skal +++

Men da får du en 20 år gammel bil, lettere ombygget, ingen garanti og store muligheter for feil som kan bli dyre å feilsøke.

sven erik

Sitat fra: emil på mandag 05. januar 2015, klokken 19:19
Sitat fra: sven erik på mandag 05. januar 2015, klokken 19:13
en kan  kjøpe en geo 1994 modell  med  batterier fra 2010  med en rekkevidde på  sommeren på ca 38 mil vinteren  fint  30   
her kan en på type 2   22kw lade fult på ca 3 til 4 timer  fra tom  men en kan  jo gint kjlre det du skal +++

Men da får du en 20 år gammel bil, lettere ombygget, ingen garanti og store muligheter for feil som kan bli dyre å feilsøke.

det er ikke mye som er dyrt ved den   du har lang rekkevidde pg lan dra henger på  500 kilo lovlig 

Marius Engel

Den 1994 modellen høres spennende ut. Men jeg vil tro at hvis du ikke er glad i å skru, og har lyst på moderne kjørekomfort vil ikke dette være noe godt valg. Min gjetning bare.

Kia Soul har jeg intrykk av er den bilen med best rekkevidde utenom mod S. En leaf med varmepumpe klarer fint 135 km på sommerhalvåret med sommerdekk. På vinter og våte høstveier begynner vi å strekke strikken.

Kan du vente på en Kia Soul? I så fall er dette kanskje det valget du blir mest forbøyd med. Kan du kjøpe en EU-godkjent billig bensinbil som du kan ha i mellomtiden, og selge kanskje?

Zoe kjenner jeg ikke til, så der vil jeg ikke uttale meg.

Har du fossilbil til de verste dagene tror jeg du blir forbøyd med Soul.

Får du mulighet til å lade på jobb (10a holder rikelig). Da blir du fornøyd med både soul, leaf og golf, selv på vinteren ;)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Min prøvekjøringer av ulike elbiler er i utfordrende topografi og fart ikke over 90kmt, men utenom Tesla er det uten tvil Soul EV hvor jeg har fått desidert lengst rekkevidde. Dernest kommer eGolf, Zoe og i3.

Ville ikke valgt noe annet enn Soul eller MB B-klasse for en slik strekning dersom Tesla er uaktuell.

(Kangoo ZE er en utrolig praktisk bil, men selv med dieselvarmer kommer rekkevidden til kort)

hsa77

Da har jeg prøvekjørt Renault Zoe Hamar - Eidsvoll.

Førsteinntrykket av bilen er meget bra, komfortabel å kjøre, passe sprek, selv på dårlig føre i motorvegfart. :)

Griseføre med våt veg og temperatur rundt 0 grader. Startet med oppvarmet bil med 98% opplada batteri. Hadde klimaanlegget på 22grader og kjørte slik jeg pleier med fossilbilen. Hadde bilen i "eco" mesteparten av tiden, men måtte jo gi litt gass innimellom - det var jo tross alt en prøvekjøring. Da jeg kom frem til Eidsvoll var restrekkevidden estimert til 44km, forbruket var på 18.6 kWh/100km. Med andre ord - ikke mulig å rekke tur-retur på dagens føre - men det var jeg jo igrunn klar over.

Etter å ha latt bilen stå i 30min satte jeg kursen hjemover. Med så kort ståtid i såpass varmt vær (0 grader) fikk jeg ikke testa hvor mye batteri som går med til å varme opp en kald bil. Nullstilte forbruksmåleren og satte kursen hjemover.

Ankom Kiwi Minnesund med 29% igjen på batteriet. Distanse hjem:55km, estimert kjørelengde 38km.
Etter kun 10min lading var batteriet på 52%, hadde jeg vært en dreven elbilist hadde nok det holdt til å komme hjem. Etter 15min lading hadde jeg 65%, men pinglete som jeg var på min første elbiltur valgte jeg å lade i 20min og hadde da 75% batterikapasitet og estimert kjørelengde 97km.

Da jeg kom hjem hadde jeg 31% igjen på batteriet og 39km restrekkevidde, gjettometeret stemmer med andre ord nokså bra! Forbruket på hjemreisen var 18.4kWh/100km.

Konklusjon: Dersom jeg er villig til å ta en 15-20min ladepause på hjemveien kan Zoe klare jobben. Ladepausen kan jo kombineres med handling, så da er jo ikke pausen bortkastet. Prøvekjøring i skikkelig kulde er ønskelig for å se hvordan dette påvirker rekkevidden og ladetiden.

Den eneste negative opplevelsen i dag hadde ikke noe med Zoe å gjøre. Da jeg skulle prøve hurtigladeren på Kiwi Ottestad virket ikke RFID, men jeg fikk hjelp av kundeservice på Fortum som fjernstartet ladingen for meg. Kjørte også en tur til Brummundal for å prøve laderen på McDonalds, den klarte jeg ikke å starte - men jeg hadde mer enn nok batteri til å rekke hjem igjen, så jeg gadd ikke ringe etter hjelp.

mvh

Håkon
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Speeder

Slet selv med å starte lading med RFID på McDonalds når vi testet Zoe. Det funket etter att brikken ble holdt uforventet lenge mot stolpen. Type 30-50 sek.
Zoe 43kW

SimenAro

Jeg pendlet en periode fra Lysaker til Bilskadeinstituttet på Jaren (79.1km hver vei). Dette var på starten av vinteren med ca. -5 grader og snø. Dette gikk helt fint i Eco med en E-Golf :)

Arha

Mercedes B-klasse vil nok klare jobben året rundt, men koster litt mer enn de øvrige.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

grorudklovnen

Jeg tok en tur i dag i Oslo-området på totalt 112 km. Forbruket var i snitt 14 kWh/100 km. Rest på batteriet lå over 40 km. Det var rundt +3'c. Ingen VP og jeg hadde glemt å skru av varmen på speil. Delvis på og delvis uten varmeapparatet på for å spare strøm.

Dvs. 150 km rekkevidde er mulig uten VP selv om vinteren under visse forhold. Med VP burde egolf klarte enda litt mer med enda bedre komfort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA