programert lading til 80% og lades 100%

Startet av pperrier, lørdag 07. februar 2015, klokken 21:00

« forrige - neste »

pperrier

Hei

Jeg bruker min Kia Soul EV siden September 2014 og jeg er veldig fornøyd med bilen.
Men i det siste har jeg hat problem med ladingen.
Jeg lader vannlighvis bilen til 80% ved å progarmmere ladingen. Men bilen lades nå til 100% hver gang selvom det er spesifisert at den skal lades kun til 80%.
Noe som har/Har hatt samme problem ?

Hilsen

Philippe

Ona IX

Du har nok kommet borti knappen med en klokke på til venstre for rattet, under knappen for å åpne ladeporten. Den gjør at den begynner å lade med en gang du plugger i, og lar den lade til 100%

pperrier

Takk for svaret

Dette var vel riktig !

Hilsen

Philippe

Strøm Tycoon

Hmm, jeg lader alltid bilen til 100% når den står hjemme, mellom 85 og 100% når den står på jobb.

Burde jeg begrense ladestatus til til 80%? Litt problematisk da jeg da kommer fryktelig nært 15-20% når jeg da ankommer jobb/bosted.

heidu

Hvis jeg ikke husker helt feil, så stod det i manualen at det er ingen reell fare for å redusere batterikapasitet ved å lade til 100%.

Kianus

Akkurat som med telefonen, laptopen og alle andre dingser med smarte og dyre batterier lader jeg også bilen til 100% hver gang.
Det har ingenting å si, det har også Kia Norge bekreftet på deres facebook-sider.

Leo

Fra facebook siden til Kia Bil Norge AS

SitatBatteriene som sitter i Kia Soul PS EV tar ikke skade av å bli ladet til 100%, på side 6 i instruksjonsboken til bilen anbefaler Kia at man full lader batteriene sine til 100% en eller flere ganger i måneden, dette for å holde batteripakken i optimal stand.
Så man kan trygt lade batteriene til 100% hver gang om man benytter seg av lade kabel som følger med bilen eller veggbokser, men ikke med hurtigladere.

jkirkebo

Sitat fra: Kianus på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:52
Akkurat som med telefonen, laptopen og alle andre dingser med smarte og dyre batterier lader jeg også bilen til 100% hver gang.
Det har ingenting å si, det har også Kia Norge bekreftet på deres facebook-sider.

Da har vi forskjellig syn på den saken. Laptopen min lader jeg bare til 85% og er rimelig irritert over at Apple ikke har implementert tilsvarende batterisparefunksjon i iOS. I så fall hadde telefonen blitt ladet til 90% og nettbrettet til 80%. Bygger batteripakke til hytta av Leaf-moduler, der blir det å stoppe på 80%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Beckern

Har ikke mange elbiler en berensning slik at 100% fullladet bil ikke er fulladede batterier, på samme måte som de alle kutter før batterispenningen blir farlig lav?

heidu


birkeland

Sitat fra: Kianus på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:52
Akkurat som med telefonen, laptopen og alle andre dingser med smarte og dyre batterier lader jeg også bilen til 100% hver gang.
Det har ingenting å si, det har også Kia Norge bekreftet på deres facebook-sider.

Lading og batterier har blitt omtalt i denne tråden tidligere i relativt god detalj: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19018.0.html


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA