Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av fonberg, torsdag 05. februar 2015, klokken 14:17

« forrige - neste »

fonberg

Hei, jeg har tenkt å kjøre til Køln, og beste ruta er vel langs svenskekysten og over Puttgarden. Da er jeg imidlertid avhengig å superlade i Hamburg hvor det bare er to staller og begrenset åpningstid.

Noen som kan uttale seg om tilgjengelighet (mye omvei?) og dekningsgrad (ofte ladekø?) på Hamburg?

Noen som kjenner til om det er nye SC-er på gang mellom Køge og Bad Fallingbostel, evt om Hamburg skal bygges ut?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Gladtrd

Det sitter som regel en hyggelig vakt i porten som åpner om det kommer en Tesla dit. Spør som regel om man skal lade og om du vet hvor laderne står. Usikker på tilgjengeligheten utenfor åpningstidene til noen av bedriftene der inne, men det er et treningsstudio inne på området som har åpningstider utenfor "kontortid".
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

mj

Du får alltid ladet i Hamburg, men hvis porten er nede slipper vakten deg inn når han ser du kommer i en Tesla.
Ett alternativ hvis begge laderne er opptatt så finnes det en type 2,22 kw på hjørnet ved Tesla. Kan jo lønne seg å lade her hvis de to andre akkurat har startet lading. Man får jo fyllt opp litt og kan da redusere tiden på SC etterpå.

Det er og mulig å kjøre inn i fra siden ved restauranten som ligger inn i fra gata Tarpen nr 36 ved Ernest & Young. Mener at det her også er en port som stenges når restauranten stenger.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Jejl

Vi skal kjøre nedover Europa til sommeren og kommer til å passere Hamburg ca kl 1 natt til en lørdag. Hvis vi hopper over stasjonen i Hamburg ser jeg det er en avstand på 215 km mellom sc-erne som er nord/sør for denne. Er det noe poeng i å gamble på at vi får ladet i Hamburg? Vi taper jo mye tid hvis vi kjører inn og ikke får ladet her, og ikke har nok på batteriet til å komme oss til neste sc.
Er det fri fart på denne strekningen?

Havebigfun

Du kan regne med å få ladet- også på natten- åpen 24/7- sålenge vi ikke skiter i buskasen i nærområdet.
Laderen ligger litt avsides- ihvertfall 20 min omvei- kan hende det er mest hensiktsmessig å hoppe over nåværende lader:
Ifølge Teslas SC-side skulle det imidlertid være en annen SC under utbygging ved Hamburg- håper den er operativ til sommeren og at den ligger- som de andre- i nærheten av Autobahnen.

mj

Sitat fra: Jejl på søndag 18. januar 2015, klokken 00:11
Vi skal kjøre nedover Europa til sommeren og kommer til å passere Hamburg ca kl 1 natt til en lørdag. Hvis vi hopper over stasjonen i Hamburg ser jeg det er en avstand på 215 km mellom sc-erne som er nord/sør for denne. Er det noe poeng i å gamble på at vi får ladet i Hamburg? Vi taper jo mye tid hvis vi kjører inn og ikke får ladet her, og ikke har nok på batteriet til å komme oss til neste sc.
Er det fri fart på denne strekningen?

Du kommer greit mellom disse laderne ( Busdorf og Bad Fallingbostel ), så å stoppe i Hamburg er ikke nødvendig.
Mye av strekningen har fri fart. Ved å ligge rundt 130 kan du normalt regne med å kjøre 300-330km, selv med full bil.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

bb

Nå som det er mulig så ville jeg skippet Hamburg. Det er flere årsaker:
1. SCen er utenfor servicecenteret og krever en halvknotete omvei i forhold til andre SCer som er rett ved motorveiene
2. SCen har kun to kontakter (én lader) og er av og til blokkert av biler som bare parkerer der (Teslas egne?)
3. På kveld/natterstid er det lite å finne på rundt der. Det er et treningssenter og en restaurant i nærheten. Ellers må man gå langt eller ha med sykkel for å finne noe interessant.

Jeg har selv ladet der da det bare var 22 kW Type 2 og når det kom SC. Da var det ingen andre muligheter til å skippe Hamburg.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

Sitat fra: bb på mandag 19. januar 2015, klokken 18:00
Nå som det er mulig så ville jeg skippet Hamburg. Det er flere årsaker:
...

...men kan man skippe Hamburg hvis man vil kjøre svenskekysten og Puttgarden i stedet for via København?
Hvem er raskest av de to rutene tidsmessig? Jeg for min del skal fra Trondheim (via Østerdalen) til Köln
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Havebigfun

Sitat fra: fonberg på torsdag 22. januar 2015, klokken 13:23
Men kan man skippe Hamburg hvis man vil kjøre svenskekysten og Puttgarden i stedet for via København?
Hvem er raskest av de to rutene tidsmessig? Jeg for min del skal fra Trondheim (via Østerdalen) til Köln
Det er spørs når du drar- pdd skal det holde hardt- men det kommer en ny SC i Danmark på vei til Rødby- mulig det blir lettere da.
Jev valgte brofobindelsene i høst fordi det er bedre å være safe enn sorry. Det er ganske mye omvei så det blir Rødby-Puttgarden på meg også når de neste SC har kommet.

bb

Sitat fra: fonberg på torsdag 22. januar 2015, klokken 13:23
Sitat fra: bb på mandag 19. januar 2015, klokken 18:00
Nå som det er mulig så ville jeg skippet Hamburg. Det er flere årsaker:
...

...men kan man skippe Hamburg hvis man vil kjøre svenskekysten og Puttgarden i stedet for via København?
Hvem er raskest av de to rutene tidsmessig? Jeg for min del skal fra Trondheim (via Østerdalen) til Köln
Skal du kjøre via Puttgarden må du nesten innom Hamburg. Ellers blir det 80-90 km/t på motorveien hvis du vil kjøre Køge - Bad Fallingbostel.

Jeg har kjørt begge rutene flere ganger i mitt tidligere liv som fossil. På den tiden ga Puttgarden en grei pause siden jeg ikke trengte å stoppe om jeg skulle kjørt via Storebælt. Ferga er dyrere enn broen. Men de ekstra milene via Storebælt gjorde at vinninga gikk opp i spinninga. Situasjonen blir annerledes med Tesla. Jeg har beregnet følgende:

Puttgarden
Det er ca. 280 km fra SC Køge til Hamburg. Du må bruke ekstra tid på å lade til 90 %. Hadde du kjørt via Storebælt villle det holdt med å lade en halvtime på Køge. Men siden du må hoppe langt til Hamburg må du lade en time. Det vil si 30 minutter ekstra. Turen fra Køge til Rødbyhavn tar ca. 1 time i 120 km/t. Fartsgrensen der er 110 og 130. Men kjører du over 130-140 vil du spise opp for mye rekkevidde. Overfarten tar 45 minutter. Har du flaks regner du bare med ca. 1 time til ferge. Deretter tar det ca. 1,5 timer til Hamburg. Det vil si totalt 4 timer inkludert ekstra lading under ideelle forhold.

Når det gjelder kostnader så koster bil + fører 600 kr. Hver passasjer koster 100 kr. Bestiller man online og det er lavsesong er det ca. halv pris.

Storebælt
Siden det bare er 168 km mellom Køge og Middelfart kan man som tidligere nevnt lade raskt og komme seg videre. Den etappen burde kunne kjøres i 130-140 km/t. Det vil si ca. 1 time og et kvarter. Deretter kan du skippe Rødekro og dra rett til Busdorf. Ladingen på Middelfart tar ca. 30 minutter. Og neste etappe tar bare en drøy time hvis det er lite trafikk og du kan holde 160 km/t. Etter 20 minutters lading der kan du peise avgårde til Hamburg i 160 km/t forutsatt at det ikke er trafikkork. Da tar det under en time. Total kjøretid blir også 4 timer under ideelle forhold.

Pris for Storebæltbroen med 5 % rabatt for autopass blir 260 kr.

De er visstnok i gang med å bygge bro til Puttgarden. Når den kommer opp blir den ruta desidert raskest.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

#10
Takk for supert svar, bb  :)

Har satt opp reiseplan, noen kommentarer?

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Havebigfun

Nei - tidsberegningen virker rimelig såfremt du ikke kommer i rushtiden i Hamburg eller andre steder.

Andrewas

På det tyske forumet er det kommet påstand om kommende ny supercharger ved et hotell rett sør om Hamburg. Jeg stoler ikke helt på opplysningene siden plasseringen er litt for langt unna autobahn til å virke sannsynlig.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

Andrewas

Hotel Lindtner sør om Hamburg, 4 supercharger på plass innen slutten av Februar er påstanden. Usikker, mulig vi venter med å legge denne inn på supercharge.info.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

Havebigfun

#14
Sitat fra: Andrewas på søndag 25. januar 2015, klokken 18:19
Hotel Lindtner sør om Hamburg, 4 supercharger på plass innen slutten av Februar er påstanden. Usikker, mulig vi venter med å legge denne inn på supercharge.info.
Selv om det er noen min å kjøre ligger denne plassen meget sentral mtp div autobahn som krysser forbi (A1 og A7). I Hamburg er det antakelig ikks så lett å finne noe rett ved en avkjørsel.
For nordiske brukere kjekt med hotell i nærheten- passe reisevei ditt for mange- så kan man fylle opp mens man spiser frokost.
Edit:
Følger man denne tråden http://tff-forum.de/viewtopic.php?f=9&t=1453&start=5240
virker det slik at det blir 4 SC der+2 normale, muligens Type2
Mye traffikk i området og parkeringsproblemer ved hotellet under diverse møter. Dette er ikke tilstrekkelig ved en knutepunkt som Hamburg. Hvis det er riktig kommer det sikkert flere SC i området..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA