Noen med egen krystallkule som tør spå priser på 1.Gen Leaf?

Startet av Powerflux, torsdag 12. november 2015, klokken 10:01

« forrige - neste »

nr1rayner

Husk at det var så lang venteliste på Tesla og at det var så "hot" at folk investerte i å kjøpe, for så å selge de ;)
Bruktmarkedet var altså høyere priset enn nymarkedet i starten.
Hva var nyprisen igjen, 600'+? Ser -13/-14 modellene ligger på finn fra 500' og opp.
Normalt prisfall er vel sånn ca 20% i det du setter navnet ditt på kontrakten og videre ca +/-10% tap pr.år. Så jeg kan ikke helt se det store pristapet på TMS..

Håper at det om 2-4 år har kommet flere modeller med 25 mil+ reell rekkevidde. Noe som skulle drive prisene ned. Men da er jo teknologien utprøvd og hysteriet om at "du må jo bytte batteri hvert 2.år eller etter 100.000 km" lagt seg. Så da tar nok mange av dagens skeptikere helomvending  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: leafnor på torsdag 12. november 2015, klokken 22:48
Min krystallkule foreteller:
Det avgjøre hvor mye under 100' en Leaf vil falle er avgiftssystemet. For folk er villige til å kjøpe en bil opp til den pris det balanserer mot besparelsen over 2-3 år.
Som eksempel, en typisk Leaf eier (Nå og fremover) her i Trondheim sparer seg rundt regnet minst 30.000 i året. Sett over 2-3 år er det 6-90.000. Han vil glatt kunne spandere på seg å kjøre en LEAF til 90.000, så og si uavhengig av hvor gammel den er.

Og krystallkulen viser også at en Leaf som ikke er mishandlet lever i mange år ennå. En 2011 modell kan sikkert kjøres i 6-8 år til, uten alt for store reparasjonskostnader. 8 år med 30.000 bespart i året er 240.000.
Med mindre det å eie en EL-bil vil koste like mye som en fosildreven, vil en LEAF aldri omsettes for under 60.000. De under 60.000,- kasseres, eller vil ingen ha fordi de rett og slett er tomme for "strøm" (Defekt batteri) kapasitet eller lignende.
Beste kjøp en kan gjøre i dag er å kjøpe seg en LEAF, ikke vente til de koster 60.000, for da er det lengre ikke noen spesiel økonomisk gevinst å eie en EL-bil lengre.
Snart 4 år siden, og nå finnes Leafer til under 60.000. De vrakes ikke som min krystallkule sa! :angel:
3 under 60000 om en ikke regner med de på 59900.
De holder stand!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

cra

Sitat fra: leafnor på søndag 26. mai 2019, klokken 22:21
3 under 60000 om en ikke regner med de på 59900.

Selvsagt må du regne med de til 59900. 59900 er under 60000!  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Står respekt av det å fiske fram en nesten 4 år gammel tråd for å konkludere at man tok feil. De fleste ville forbigått det i stillhet og heller dra fram der man hadde rett og si «hva var det jeg sa».
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Jeg kan godt innrømme at jeg ikke alltid har rett, men jeg tar aldri feil. Men faktisk, en gang trodde jeg at jeg hadde tatt feil, men så viste det seg å ikke være rett!
Vell, spøk til side. Tror det er røverkjøp å kjøpe seg en Leaf til 59900 selv om den har 9/12 streker om en bare skal ha en bybil. Det er mye bil igjen. Det går sikkert å ha den i 5 år til småkjøring.
Da kan den kastes og den har kostet deg 1000,- i måneden.
Vi får ta opp tråden om 4 år å se hvordan det står til med 2011/12 Leaf i 2023. De går da kanskje for 15.000,-
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Citroel

Sitat fra: leafnor på mandag 27. mai 2019, klokken 21:31
Jeg kan godt innrømme at jeg ikke alltid har rett, men jeg tar aldri feil. Men faktisk, en gang trodde jeg at jeg hadde tatt feil, men så viste det seg å ikke være rett!
Vell, spøk til side. Tror det er røverkjøp å kjøpe seg en Leaf til 59900 selv om den har 9/12 streker om en bare skal ha en bybil. Det er mye bil igjen. Det går sikkert å ha den i 5 år til småkjøring.
Da kan den kastes og den har kostet deg 1000,- i måneden.
Vi får ta opp tråden om 4 år å se hvordan det står til med 2011/12 Leaf i 2023. De går da kanskje for 15.000,-

Enig i at rimelige Leaf kan gi veldig billig bilhold. Nye kjøpergrupper kan få øynene opp for dette og sikre mot ytterligere prisfall?
Så blir det nok dessverre noen som får en smell, hvis DCDC-omformer og/eller PTC-varmeren ryker. Men vi kan jo håpe at noen gjør forretning på å skifte disse delene rimeligere enn merkeverksted. Kanskje med egenimport av deler, eller gode bruktdeler.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Trekkoppbil

Til daglig småkjøring er det gode biler, og det kan være den typen kjøring som utgjør det meste av kjøringa for mange bilister.

Bilene er kurrante, da det finnes mange på veiene, og enkelte på høggeriene, så det burde være muligheter for å finne brukte deler. Ellers har jeg inntrykk av at det ikke er så hyppige reparasjoner på disse bilene, og det er rimelig vedlikehold.

Rekkevidda er jo betydlig redusert på gamle batterier, og man merker det spesielt ved hurtiglading som passer kun til å fylle opp noen få kwt. Men noen batterier er jo mye bedre holdt enn andre.
Men til sitt bruk er det rimelige biler og gode biler som koster en fjerdedel av hva de gjorde da de var nye.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA