Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pålitlighet Carwings

Startet av Suleman, tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:26

« forrige - neste »

Suleman

 :-\Jeg har nettop gått til innkjøp av elbil. Min første elbil ble en Think Classic. Ser ut til at det er en 2002 modell, USA importert.

Ble kjøpt med fulladet batteri, har kjørt 22km nå, og batteriindikatoren viser 65% gjenstående batteri. Det høres jo ut til å være en veldig bra batteripakkr her.
Forrige eier anbefalte batteriservice snarest. Bor i Oslo, hvor anbefaler dere service?

Laderen til bilen er litt defekt og er elteip fikset. Hvor får jeg tak i en ny lader?

Forrige eier har latt bilen stå en stund en gang før, så det kommer opp feilmelding: Maintaince battery required eller noe sånt. Hva bør jeg gjøre.


Til slutt bilde av vidunderet:

Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Svein-O

Batteriet synes å ha bra kapasitet. Hvis det er "Maintenance Charge required" som står i displayet, må bilen få ladeservice, nå, før du kjører mer med den.
Hvis laderen lader ok, er den vel i orden. Du sier ikke hva som egentlig er fikset med tape. Kanskje det er skade på kabelen eller utett lokk det er snakk om. I såfall er det ikke store ting. Kanskje tapereparasjonen er "godt nok".

Lykke til med sjarmtrollet.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

elektrolux

Elbilmek bør kunne ta vannservice og fikse det som måtte være. Vi skal ha en ny kampanje i Oslo snart og da kan du få omprogramert motorstyringen så den blir betydelig mer batterivennlig. Send oss kontakt info så prøver vi å ordne dette snarest.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Gratulerer med ny bil. De begynner å bli sjeldne og det er viktig å holde de siste i gang. Lader er kritisk og ikke lett å få tak i. Det er mange som har mye kompetanse og deler liggende til disse bilene, bruk forumet aktivt og du skal se du får mye hjelp
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#4
Alier deg med likesinnede i området.

Disse bilene er usedvanlig driftsikre, men har 2 alvorlige problemer: De indikerer servicebehov på dobbel intervall av det de burde. Altså når bilen ber om service burde dette vært gjort for lenge siden, og den lar fører overbelaste batteriet med for lav kjørestoppspenning og for høyt strømtrekk.

Sistnevnte ble det løsning på nylig da vi endelig klarte å hacke oss inn på Simotion motorstyring og legge inn parameter som er mer batterivennlige. Gjør du dette vil du oppleve bedre driftsikkerhet.

Imens bør du unngå fullt pådrag, og kjøring under 20% batterikapasitet.

Og som Caspar sier er laderen kritisk enn så lenge. Vi har enda ikke funnet lader som kan erstatte den originale, og disse er ikke altfor driftsikre. Bygges bilen om til litium batteri kan alternativ lader monteres, men det er i praksis forbudt å bygge om til annen batterikjemi i Norge. Når det er sagt er disse bilene enda mer fantastiske i ombygget tilstand. Ultimatum kan over 200 km rekkevidde og toppfart på over 140 km / t bygges inn i disse bilene som er immun mot parkeringskader og har alt den trenger men ingenting mer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Suleman

Tusen takk :)

Jeg er superfornøyd til nå.
Den buker en "DEFA"-lader (Det står Defa p åden lille inngangen rett over pansret.

Hvor mye koster en slik vannservice?

Og hvor mye koster det å gjøre om til Lithium?
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

elektrolux

Vi tar 500 for vannservice og 75000 for ombygging til 120 km rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svein-O


Jeg er superfornøyd til nå.
Den buker en "DEFA"-lader (Det står Defa p åden lille inngangen rett over pansret.

Fikk en mistanke om at det er ladeledningen du mener er fikset med tape, ikke laderen (sitter under "panseret").
Da snakker vi om bagateller. 3-4 hundrelapper.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Arnie

SitatMin første elbil ble en Think Classic.

Gratulerer! Artig å se at en elbildebutant velger den 15 år gamle norske klassikeren Think. Den er et sjarmtroll som Svein-O sier, og får du den hjelpa du trenger er dette en bil som bør tjene deg godt.

Fint at vi blir flere i Classic'ens fanklubb. Du yter et viktig bidrag til at norsk elbilhistorie er synlig i trafikken.

Et annet litt svakt punkt du bør være oppmerksom på: Bakakselen fra Peugeot har en tendens til å utvikle lagerslark. Synes best ved at bakhjulene får en kalvbeint stilling sett bakfra. Veisalt og vanninntrengning antas å være hovedårsaken. Påsetting av smørenipler og regelmessig underspyling i vinterhalvåret kan motvirke at problemet oppstår.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Suleman

Hei igjen  :)

Tusen takk, føler meg veldig velkommen i klubben :)

Jeg er kjempefornøyd med bilen, den har som electrolux sier, alt du trenger og ingenting mer.

Det er selve ladekabelen som ikke er helt i hundre. Forige eier klarte å få kutt på den og har ordnet et skjøte, men burde skaffe en ny. Hvor skaffer jeg selve ladekabelen? Hva heter den?

Har innsett at batteriet ikke er så bra som jeg trodde. Etter 32 km viste den at det var 40% batteri igjen.
Og turen i dag, gikk i sneglefart på E6 inn til oslo sentrum, stoppet den rett etter skulleruddumpen gikk den ikke raskere enn 20 km og til slutt beveget den seg såvidt. Filk nå trillet den inn på Statoil Abildsø og etter å ha spurt veldig pent fikk jeg lade den der. Jeg skulle på jobb og måtte ta taxi til jobb. Slutter 2230, og blir kjørt av en snill kollega, tilbake til forhåpentligvis en Think som kan kjøre meg hjem.

Hvordan bør jeg lade den? Lade fullt opp etter bruk? Har ca 8 km vei til jobb. Jeg hadde planer om å lade den på jobb nå, men den saknet ned 5 km for tidlig :( det betyr vel at batteriene ikke er gode.

Og til slutt: den går ikke raskere enn 40 km opp til Mortensrud, opp E6 fra skulleruddumpen. Kan jeg gjøre noe? Mofifikasjoner som ikke koster skjorta?



Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Arnie

Batteriet i Think Classic består av 19 enkeltblokker, og det er sannsynligvis bare noen av disse som er svake og at du dermed får redusert kjørelengde.

Siden du bor i Oslo-området, kan du få god hjelp hos Elbilmek til å sjekke batteritilstand:

http://www.elbilmek.no

Der kan du sikkert også få kjøpt ny ladekabel (eller hos en DEFA-forhandler).
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

cra

DEFA-kabelen er vel hyllevare hos de fleste som selger motorvarmere og liknende. Bare ta med gammel kabel inn så du kan være sikke rpå at pluggen passer, og velg den lengda du trenger/ønsker. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Er ladekabelen dårlig er nok ladeinntaket like dårlig.

Disse Sefa kontaktene er av elendig kvalitet og holder kun 10-12 år. ( Ironi ) Bytt begge deler og kast den gamle kabelen slik at du ikke ødelegger det nye inntaket med gammel kabel.

Synd med batteriet. Du har nok noen defekte celler som bør byttes snarest. Er du hekta på bilen foreslår vi en foryngelses kur hos oss der vi tar det vi kaller for 10 års service. Etter det bør det være en enkel og rimelig sak å ta forekommende service og reparasjoner.

10 års service er ned med batteriet og bytte ut dårlige blokker, montere RoboMeter for kontroll av batteriet, montere nytt ladeinntak, ev nyoverhalt bakaksel. Du får selvfølgelig et prisoverslag når reell tilstand er klarlagt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Suleman

På tide med å komme med oppdatering.

Har gått til innkjøp av ny DEFA miniplug kabel, kjøpte 5 meter for 349 kr hos BilXtra på Alna.

Har fått hjelp av en fra forumet til batteriservice. Bilen brukte da 20 liter vann. Dette var visst ikke bra, men skal tilbake om 1000 km så får vi se hvor mye vann den bruker.

Nå setter jeg i gang lading når bilen viser ca 30 % batteri igjen. Nå klarer bilen å lade seg til 100 %, men jeg prøver å huske på å gå og avbryte ladingen på 90 %.

Sist kjørte bilen ca 29 miles fra 90% ladet ned til 20 % batteri. Det vil si 46,4 km. Dette var da rundt 10 km turer om gangen, moderat med gass, varmen på minimalt, som oftest avskrudd. Bilen har da også stått over natten og tapt litt batteri.

Bilen kutter ikke kraft ved  30 % lenger, men ikke noe mindre futt i bilen når den nærmer seg 20%.

Som som den er nå er den helt kurant for mitt bruk, jeg er desverre ikke intressert å bruke store summer på denne bilen.
Men noe form for batteriovervåkning er jeg jo intressert i.

(Men finner ikke noe rimelig løsning ala Nikometer. Som nevnt ett annet sted på forumet trenger jeg kabelen mellom palmen og bilen)
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA