Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 02. august 2017, klokken 11:58

« forrige - neste »

leafnor

Jeg var involvert i installasjon av ladepunkt på EL-biler på min arbeidsplass. Og kan svare for hvordan installatør regnet. Om det er rett vet jeg ikke, men slik forstod jeg forklaringen (Verdiene er eksempler).

En hovedtavle har 1000A.
Fra den er det to underfordelinger à 500A og samtidighetsfaktor 0,6.
Hovedtavle på 1000A er da belagt med 0,6x(500+500)=600A. Den har igjen 400A.
Den tredje underfordelingen monteres og den er til EL-billading. Denne har da samtidighetsfaktor 1,0. Til den monteres 40 ladepunkt à 10A. Den må da sikres 400A for hver av de 40 kursene har faktor 1,0.
Hovedtavlen på 1000A er da fullt belagt, 0,6x500+0,6x500+1,0x400=1000.




   
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Griffel

#16
Riktig, og har du da et ladesystem med lastdeling er det ikke nødvendig å begrense de enkelte tilkoblingspunktene til 10A (en slipper å tenke på samtidighetsfaktoren, det gjør systemet dynamisk).

Her kan du ha så mange ladestasjoner du vil opp til 32A, en og trefase alt etter nettsytem. De kan da automatisk dele de tilgjenglige 400A, mer eller mindre avansert.

Hva en da får på hvert enkelt punkt er da avhengig av hvor mange som lader samtidig, hva hver enkelt av disse trekker, og hvor avansert systemet er.

Slike systemer er tilgjenglig fra en rekke leverandører, som stort sett er listet i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31925.0.html

Men ikke fall i den fristelsen å tro at hvert av disse ladepunktene kan bli like rimelig som en mode 3 ladeboks i en privat garasje. Men det kan bli vesentlig rimeligere enn å oppgrade et hovedinntak.

Gjøres systemet enda litt mer avansert måles total belastningen på eksempelets 1000A hovedinntak slik at strømmen tilgjenglig for lading endres dynamisk, Siden det sikkert er en rimelig reserve på de øvrige kan en få enda mer tilgjenglig, men det koster da selvfølgelig noe ekstra.

Zaptec har visnok noe slikt "snart ferdig".
En annen er denne https://www.maxem.io/no/ med sin maxem pro, som synes noe kostbar, men hvor en også kan ta inn tilgjenglig effekt fra solcellepaneler om en har det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA