Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge P85 nå, eller vente til rushet er over?

Startet av jensjacob, lørdag 07. februar 2015, klokken 19:20

« forrige - neste »

jensjacob

(Jeg synes jeg har set en lignende tråd, men kunne ikke finde den)

Den er nem : Leaf

http://insideevs.com/breaking-nissan-prices-leaf-battery-replacement-5499-new-packs-heat-durable/

Kan VW ikke komme op med noget lignende til e-Golf og e-Up ? Så købte jeg en e-Up imorgen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Det gjør de helt garantert på et tidspunkt. Det er bare lenge til det blir et behov... Kjøp en e-UP, du!

Men, tenker du på at de har klart en battery replacement, eller at prisen er ok, eller at den er more heat durable? Jeg spør fordi det siste er vel ikke aktuelt her i nord ;)
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Årsaken til at det er Nissan som har lansert et slikt tilbud, er at de har lengst fartstid på markedet. Siden noen Leafs som har vært kjørt i svært varmt klima (type Arizona eller Hong Kong) har vist tegn på tidlig svekkelse, er Nissans tilbud et PR-messig lurt trekk.

I et nordisk klima vil batteriene vare vesentlig lenger, og jeg betrakter det som like viktig at det lar seg gjøre å bytte ut enkelte cellepakker - som man kan på Leaf eller e-Golf - slik at man slipper å bytte hele batteripakken ved feil på enkelte celler.

Likevel: Det vil være overraskende om ikke også Volkswagen etter hvert kommer med en konkret pris på bytte av batteripakke.

Men hvis man skal tenke langsiktig, er det begrenset hvor mye man kan lese ut av hva som tilbys i dag:  Det er langt fra sikkert at Nissan vil tilby gunstig batteripakke til 2015 Leaf i 2025. ;)

jensjacob

#3
Jeg kunne godt tænke mig at få en klar udmelding og et rimeligt og reelt prisoverslag fra VW's side i stil med Leaf. I stedet for den latterlige pris jeg har fået af et værksted :
17 celler af 7651,- DKK = 130000 DKK.

Grunden her til er at jeg gerne vil vide hvad jeg står med når batteriet vitterligt er dødt. En bil der er faldet 80 % i værdi eller 100% eller 120 % (- i det tilfælde at man prøver at sælge en bil der er ubrugelig uden et dyrt nyt batteri).
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Gordon Retriever

Har du fått et konkret tilbud på batteribytte for Leaf i danske kroner?

jensjacob

God pointe.

Jeg har lige checkket Nissan Danmark og de siger ca. 50.000 incl moms. Om det så er incl. arbejdsløn og diverse ekstradele ved jeg ikke.
Jeg har haft ringet til Autonorden for at få flere detaljer da det er dem der står for udskiftningen. Han blev dog nødt til at undersøge det da de ham bekendt ikke havde udført denne form for reparation endnu i DK.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

kvolle6

Jeg tror dette er akkurat den utfordringen vi har, og den risikoen vi tar når vi nå - fremdeles relativt tidlig - hiver oss på ELbil-bølgen. Jeg får snart levert en MB B-klasse elbil, og regner med ca. 7 års levetid på batteriet. Om 7 år antar jeg at det er kommet vesentlig bedre batteriteknologi på markedet, og at det er mulig å få kjøpt nye batterier til en grei pris som også gir bedre rekkevidde enn i dag. Nytt batteri blir da tilnærmet ny bil, og om dette nye batteriet skulle vare nye ca. 7 år så er man vel kommet til veis ende for bilen når det batteriet går ut.

Dersom man bruker laptop´er som mal, så ER det grunn til å tro på lavere priser over tid også selv om batteriene ikke forsynes med ny og bedre teknologi. DERFOR mener jeg vi må kunne akseptere risikoen, og ha og god klump med is i magen i forhold til de astronomiske prisene som eksisterer om du i dag ønsker å vite hva det koster .......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA