Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-net før bilen er overtatt

Startet av thomase, onsdag 11. februar 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

thomase

Hei.

Har tenkt å kjøpe meg en brukt Leaf ca 2012/2013 mod. Jeg skal bare bruke den til småkjøring på noen få mil for dag. Helst norsk bil, men også europeisk import kan være interessant.

Det er jo flere faktorer som spiller inn her:

  • Privat/forhandler
  • Norsk/Euro
  • 2012/2013
  • Gen 1/Gen 2

Hvilken bil syns dere gir mest for pengene i dag?

emil

Når man finner ut hvor grei bilen er å kjøre og rimelig i drift kan det fort bli mer kjøring enn beregnet. Hvor lenge du har planlagt å beholde bilen kan også påvirke anbefalinger.

Husk også at 2013 modell kan være både 1. gen og 2. gen. Ellers mye feilmerking av biler på finn.no, både bevisst og ubevisst.

Uansett, jeg er ikke redd for USA import da manglene ikke plager meg så lenge forhandleren er solid og gir fornuftig garanti. Som anbefaling ville jeg kanskje gitt en Europaimport av oppgradert utgave, også fra fornuftig forhandler. Pass da på at fungerende Carwings er med og at du ikke må betale et par 1000-lapper for å få reaktivert denne.

thomase

Sitat fra: emil på torsdag 22. januar 2015, klokken 21:22
Når man finner ut hvor grei bilen er å kjøre og rimelig i drift kan det fort bli mer kjøring enn beregnet. Hvor lenge du har planlagt å beholde bilen kan også påvirke anbefalinger.

Husk også at 2013 modell kan være både 1. gen og 2. gen. Ellers mye feilmerking av biler på finn.no, både bevisst og ubevisst.

Uansett, jeg er ikke redd for USA import da manglene ikke plager meg så lenge forhandleren er solid og gir fornuftig garanti. Som anbefaling ville jeg kanskje gitt en Europaimport av oppgradert utgave, også fra fornuftig forhandler. Pass da på at fungerende Carwings er med og at du ikke må betale et par 1000-lapper for å få reaktivert denne.

Ja er klar over at det fort blir litt kjøring ;) Jeg har bare 5 km til jobb, og bensinbilen blir jo aldri varm på disse turene - så forbruket blir rimelig høyt. Det er det viktigste argumentet for å kjøpe elbil. Men regner med at 10-12 mil holder lenge - kommer til å beholde bensinbilen også.

Har du noen tips til fornuftige forhandlere? Jeg ser en del av disse som driver med import ligger ganske mye høyere i pris enn private på finn.no. Er det en del "prutningsmonn" på prisene deres?

Ser Nissan Norge har satt ned ny Acenta til 209.900,- nå. + metallic, 6,6 lader og vinterdekk...

Hva bør en 2. gen bil fra slutten av 2013 koste ca? Norsk eller europeisk.

Trekkoppbil

Bruktbilimport trekker ned prisene på bruktbil, og det kan føre til at man får mer bruktbil for penga.

Ett par mil ekstra rekkevidde kan være gull verdt for den som kjører el-bil. Derfor har enkelte talt for at 2013 modellen var mye mer verdt enn eldre Leafer, da den nye har varmepumpe. For et år sida var det vesentlig prisforskjell på 2013 og eldre biler. Nå har jeg mistanke om at prisforskjellene er blitt mindre.
Forskjellene mellom 2013 og eldre biler, kan bleikne om et par år, når det kommer en ny Leaf, hvor det er radikale forskjeller fra dagens modeller.  Skulle jeg velge bil i dag, så ville jeg ha ett 3-årsperspektiv, da neste modell kan være innarbeida på markedet til den tid.

Kjøper man en brukt Leaf, kan batterikapasiteten være redusert mer eller mindre.

Man må vurdere ut i fra eget behov, og hva man spår for framtida.

Mest for penga får man nok hvis man kjøper brukt Leaf fra USA. Det er en tidkrevende prosess, og det er visse fallgruver, da noen av bruktbilene der borte har redusert batterikapasitet som kan skyldes klima, og noen biler mangler hurtiglader. Rett nok er dollaren dyr, men synkende bensinpriser kan trekke ned prisene på brukte Leaf. I USA koster bensinen kr 15,50 på pumpene. Det er pr gallon.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA