Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp! Kjøp av Citroën C zero brukt import

Startet av tomgri, torsdag 12. februar 2015, klokken 00:29

« forrige - neste »

tomgri

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny Leaf og skal inn til forhandler i Kristiansand for å hente den i morgen.
Jeg skal deretter kjøre tilbake til Kvinesdal.

På en solskinnsdag skulle dette være overkommelig, kanskje til og med vinterstid.

Men, som førstereis med elbil, på langtur, har jeg ikke lyst til å ta de store sjansene.

Jeg lurer derfor på om noen som bruker Grønn kontakts hurtigladere kan fortelle meg om de funker eller ikke, eller noe jeg burde vite om dem generelt.

På forhånd takk.

hottentott33

Sitat fra: tomgri på torsdag 22. januar 2015, klokken 20:36
Hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny Leaf og skal inn til forhandler i Kristiansand for å hente den i morgen.
Jeg skal deretter kjøre tilbake til Kvinesdal.

På en solskinnsdag skulle dette være overkommelig, kanskje til og med vinterstid.

Men, som førstereis med elbil, på langtur, har jeg ikke lyst til å ta de store sjansene.

Jeg lurer derfor på om noen som bruker Grønn kontakts hurtigladere kan fortelle meg om de funker eller ikke, eller noe jeg burde vite om dem generelt.

På forhånd takk.

Det er en Chademo (og combo for den saks skyld) hurtigladekontakt ved Buen i Mandal. Jeg så en Leaf lade der for et par dager siden, så den burde være oppegående. Ellers så har du hurtigladekontakter i Lyngdal ved Alleen senter, rett ved E39, både Chademo til Leaf og combo.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Panduck

Sitat fra: tomgri på torsdag 22. januar 2015, klokken 20:36
Jeg har nettopp kjøpt meg en ny Leaf og skal inn til forhandler i Kristiansand for å hente den i morgen.
Jeg skal deretter kjøre tilbake til Kvinesdal.

Du tenker da Kristiansand -> Lyngdal og lade der og -> Kvinesdal? Høres lurt ut å ikke ta det i ett strekk på en førstetur, nei. Jeg har bare god erfaring med GrønnKontakt sine ladere, men har aldri brukt annet enn rundt Oslo og ved Kongsvinger. Men laderen på Lyngdal har status grønn, men den har ikke blitt brukt siden 13'de januar står det på ladestasjoner.no...

Uansett, det er 2 stykk type2 ladere der også, som kan være en nødløsning dersom hurtigladeren ikke virker, men da må du ha med en type2->type1 kabel. Har du 6.6kW er det en veldig grei nødløsning...

Panduck

Last gjerne ned "gocharge" appen, så blir ladingene litt billigere enn om du bruker SMS, og enkel start & stopp av ladingen.

tomgri

Kom kanskje litt dårlig frem i teksten, men som overskriften sier, tenkte jeg på hurtigladerne i Mandal og Lyngdal, ja.

Har lest på hjemmesiden til Grønn Kontakt at status på dem begge er operativ.
Men har også lest at det kan være litt som å spille i lotto med disse hurtigladerne :)


Men på grunnlag av observasjonene til hottentott33, slår jeg meg til ro med at jeg får ladet i Mandal.
Satser på sms- eller app-funksjonen funker.

Takk for tilbakemeldingene.

tomgri

Sitat fra: Panduck på torsdag 22. januar 2015, klokken 21:12
Last gjerne ned "gocharge" appen, så blir ladingene litt billigere enn om du bruker SMS, og enkel start & stopp av ladingen.

Den ligger klar på telefonen :)

emil

Har bare gode erfaringer med GrønnKontakt i Kristiansand og Arendal (og ABB Oslo), men laderene fra Mandal og vestover er vel av en annen type siden disse støtter flere standarder. Uansett er GK av de bedre på stabilitet.

Tror et stopp i Lyngdal kan være lurt på jomfruturen selv om turen burde være overkommelig uten ladestopp vinterstid så lenge vi ikke snakker dårlig være og mye snø på veien.

Venter selv på at GrønnKontakt starter opp laderen på E39 utenfor Egersund og så blir det en del flere turer vestover på oss.

tomgri

Turen gikk helt fint.

Startet hos Sørlandets Bilsenter i Sørlandsparken med 95% batteri.
Temperatur -6 grader, snø på bakken og litt i luften.

Når vi ankom ladestasjonen i Mandal, som funket glimrende, hadde vi 55% batteri igjen.
Vi ladet deretter opp til 90% igjen før vi fortsatte hjemover. Saltet hadde nå tatt knekken på snøen i veien. og det var litt mildere.

Vi svingte innom i Lyngdal bare for å inspisere ladestasjonen, som så ut til å være helt i orden. Hadde da 60% batteri igjen. Da vi parkerte hjemme i Kvinesdal hadde vi 26% igjen.



Panduck

Sitat fra: tomgri på fredag 23. januar 2015, klokken 16:53
Når vi ankom ladestasjonen i Mandal, som funket glimrende, hadde vi 55% batteri igjen.
Vi ladet deretter opp til 90% igjen før vi fortsatte hjemover. Saltet hadde nå tatt knekken på snøen i veien. og det var litt mildere.

Hadde tenkt til å ta en tur Oslo->Kristiansand i sommer. Men slik det ser ut med utbygging nå kan det jo være vi fortsetter vidre og tar vidre turen helt til Stavanger.

emil

Sitat fra: Panduck på fredag 23. januar 2015, klokken 21:18
Sitat fra: tomgri på fredag 23. januar 2015, klokken 16:53
Når vi ankom ladestasjonen i Mandal, som funket glimrende, hadde vi 55% batteri igjen.
Vi ladet deretter opp til 90% igjen før vi fortsatte hjemover. Saltet hadde nå tatt knekken på snøen i veien. og det var litt mildere.

Hadde tenkt til å ta en tur Oslo->Kristiansand i sommer. Men slik det ser ut med utbygging nå kan det jo være vi fortsetter vidre og tar vidre turen helt til Stavanger.

Laderen utenfor Egersund fyller det siste "hullet" på E39 til Stavanger. Sammen med Grelland, Brokelandsheia og Lillesand begynner endelig hele strekningen fra Oslo å bli brukandes med alternativer hvis en lader skulle være defekt.

Nå savner jeg bare ting innover/oppover i Agder og Telemark

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA