Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kampanje med skrapelodd. Jeg vant utstyrspakke...

Startet av goggo, onsdag 17. september 2014, klokken 16:00

« forrige - neste »

Leon

Det bør vel stilles samme krav til Ishavsveien som til de andre...

Grønn Kontakt har klart å sette opp de aller fleste laderne de har søkt om, og har hatt bra stabilitet. Fortum var vel bra fram til i vår, da alle problemene oppsto. Nå har de tatt ansvar og byttet flere av laderne sine, siden det gikk på deres renome å måtte vente så lenge på å få levert deler til de gamle. Det kaller jeg å ta ansvar. Har også tro på at problemene i sommer var et engangstilfelle.

Begge har også langt rimeligere løsninger for tilfeldig lading enn Ishavsveien, enten ved klippekort eller betaling per minutt.  :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Olav Von Elfahrer

Ser ut til at de planlagte laderne fra Ishavsveien på Gran og Hønefoss er borte fra hurtigladerkartet. Hva skjer på disse stedene?

Trekkoppbil

Jeg forstår ikke problemstillingene her.

Hva er problemet for Ishavsveien?
Om Ishavsveien ønsker å utsette utbygginga, kan man ikke da bare sende ny søknad om støtte, når man er klart til å bygge ut? Vil det koste mer enn firmerker og papir, å sende søknaden på nytt i framtida?

Og hva er problemet for Transnova?
Kan de ikke bare vente med å betale støtte, til ladestasjonene er operative, og la Ishavsveien bygge ut når det måtte passe?  Når man tar i betraktning at andre hurtigladetilbydere har ladestasjoner som kan være ute av drift et halvt år om gangen, mens stasjonene er på kartetet, og bilistene forventer at de skal fungere,  så må det være ganske uvesentlig om Ishavsveien utsetter sin utbygging en periode, for å sikre stabilt utstyr.

Det er tydeligvis et spill mellom Ishavsveien og Transnova som vi ikke har grunnlag for å forstå, når vi er utenforstående.

Og hva er problemet for bilistene?
Ishavsveien har en prisstruktur som  er svært upassende for de fleste bilister, og jeg regner med at de færreste vil lade hos Ishavsveien.  Når man ikke lader hos Ishavsveien, så regner meg med at det ikke betyr noe når Ishavsveien bygger ut. Hvorfor lader man heller ikke på konkurerende ladestasjoner, om man ikke er fornøyd med Ishavsveien?

Jeg har kun erfaring med Ishavsveien fra i vår. Da var stasjonene gratis og åpne for en periode, av spesielle årsaker.  Det var faktisk de eneste hurtigladerene som jeg fikk til å fungere langs E6 gjennom Østfold og Akershus. Det meste av dagen gikk med på å orientere seg og leite etter stasjoner og prøve ladestasjoner som jeg ikke fikk til å fungere. Ishavsveien sine stasjoner lå lett tilgjengeilg langs hovedveien, og med passelig avstand: På motorveien i regnvær, var det greit å smålade med 3-4 mils mellomrom. I mange andre sammenhenger, må man inn på omveier og småveier for å finne ladestasjoner, som man aldri veit om fungerer, og man risikerer å måtte ty til nødladning via 16A. Når man da har brukt tid og kWt på å leite etter ladepunkt, så må ban lade enda flere timer på 16A for å komme videre.
Det er svært skjeldent jeg har funnet andre ladestasjoner som fungerer på østsida av Oslo-fjorden.

Panduck

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. januar 2015, klokken 22:38
Hvorfor lader man heller ikke på konkurerende ladestasjoner, om man ikke er fornøyd med Ishavsveien?

Om det hadde vært så enkelt. Tanken er at Transnova ikke tilbyr penger til flere operatører på ett sted, men heller sprer det utover kartet. Det betyr jo at når Ishavsveien har fått penger til å utbygge et område, så har ingen annen operatør fått penger til å bygge ut der. Det betyr vidre at når Ishavsveien IKKE bygger ut noe, så vil det område mangle hurtiglading.

Unntaket er, selvfølgelig, om noen setter opp hurtiglader uten Transnovastøtte, slik f.eks Kiwiladerene er. Men de fleste gjør ikke det, de fleste sitter på gjerdet og venter på at de skal få penger fra Transnova for et tildelt område.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA