Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Danmarksplass - betalingsmetoder

Startet av MaW, fredag 09. januar 2015, klokken 12:13

« forrige - neste »

mandresen

Vekt?
Hvor mye veier takbøyler og sykkelstativ, toppen 10-15kg(bare gjetting fra min side) racerene til kona og meg veier ca 7,5kg hver og offroad sykkelene veier 8,5 og 10kg og 20" veier 11kg. Det er vel et godt stykke under 75kg. Så det skulle gå fint.
Det er selvfølgelig et puslespill å få de opp og ned av taket, men stropper de sammen til hverandre og de stod fjellstøtt oppe på taket.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

erot

Sammenstropping gjør nok susen hvis vekten er innenfor, men det tar sin tid da. Å flytte stativene til kontaktpunktene stemmer er en selsom jobb.

Sykler til lek (sti/enduro/utfor) veier fra 14 til 16-17 kg, så da begynner det å knipe med fire.

turfsurf

Har whispbar + VW (thule?) terrengsykkelstativ, og en Thule dynamic takboks. Har kjørt noen hundre mil med to terrengsykler, en god del med fire terrengsykler og litt med en kombinasjon av terrengsykler og landevei. Helt klart som andre sier her at sykler er mye værre enn takboks, men det er veldig fartsavhengig. Med to terrengsykler i motorveihastigheter øker forbruket fort med 20%, men på landevei kanskje ikke mere enn 10-15%. Værste jeg har opplevd var motorvei på slapseføre med to terrengsykler på taket og kraftig motvind, da var jeg oppe i 300Wh/km. Synes og takboks øker forbruket ganske merkbart, kanksje halvparten av det to terrengsykler gjør.

Når det gjelder støy synes jeg ikke det er veldig plagsomt, noe susing er det jo.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

rene

For de som trenger god plass på taket anbefales Thule sitt stativ kontra Whispbar. Thule stikker utenfor festene, Whispbar sin bøyle stopper inn i festene. Gir deg ganske mange cm ekstra på hver side til flere sykkelholdere.

Martinius

Hvorfor ha takstativ når man kan henge et sykkelstativ i bakdøra, og ha sykkelen hengende der? Da vil man vel få mindre luftmotstand?

Tenkte å gå for denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-34285/

Billigere enn panotak+whispbars

rene

Mitt takstativ står på hele året. Jeg har siden jeg monterte det i april tatt det av en gang pga kjøring fra Sandnes til Sverige og tilbake uten behov for det. En slik jallaløsning måtte jeg montert hver gang jeg skulle bruke det, som et sykkelstativ til hengerfeste. Det er mye mer arbeid.

Pris er ikke en faktor.

Martinius

Jeg har aldri benyttet takstativ til sykkel, men så lenge en slipper å ta av forhjulet på sykkelen så kan det kanskje være tidsbesparende (Tenker da på utforsykkel uten quickrelease på forhjulet). Å kjøre rundt med takstativ på bilen hele tiden er uaktuelt for meg, så må vurdere Seasucker. https://www.seasucker.com/shop/1187/ . Ulempen med disse løsningene er ingen tyverisikring; det er bare ta ned stativet for hvem som helst =/

andvib

4 x 26" mtb annenhver vei går enkelt på thule wingbar (de som stikker litt ut over festene) med 4 x thule ProRide 591.

Kjærra

#23
Kjører Whispbar med 3 x Thule ProRide 591 og ett Thule OutRide 561. Går helt greit med 4 MTBer annenhver fram/bak.

Forbruket derimot øker ganske dramatisk i 110-120 km/t. Jeg hadde 305 Wh/km i snitt t/r Sandefjord i sommer..
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA